Jeho helikoptéra sa 13. novembra 1907 v Lisieux vo Francúzsku zdvihla síce iba do výšky vyše pol metra a jeho let trval len niekoľko sekúnd, ale jeho pokus sa považuje za priekopnícky čin.
Autor TASR
Lisieux/Bratislava 12. novembra (TASR) - Francúzsky konštruktér Paul Cornu pred 105 rokmi po prvýkrát vzlietol na vlastnoručne zhotovenom vrtuľníku.
Jeho helikoptéra sa 13. novembra 1907 v Lisieux vo Francúzsku zdvihla síce iba do výšky vyše pol metra a jeho let trval len niekoľko sekúnd, ale jeho pokus sa považuje za priekopnícky čin. Dokázal, že do vzduchu sa dá vzniesť aj vertikálne.
Keď sa na konci 19. storočia stal dostupným spaľovací motor, pokročil rozvoj letectva. Technikov a vynálezcov viedla túžba vytvoriť dopravný prostriedok, ktorý bude mať mimoriadne letecké schopnosti: vertikálny vzlet bez rozbehu, možnosť stáť vo vzduchu na mieste, lietať dopredu, dozadu a nabok a nakoniec pristáť na veľmi malej ploche. Na rozlúštenie sa ponúkala celá plejáda problémov. Riešil sa napríklad krútivý moment stroja, nevyváženosť letu alebo ovládanie diabolského vynálezu.
Prvý model dôvtipného vynálezcu a talentovaného mechanika vážil 13 kg a mal dva rotory umiestnené na oboch koncoch kovového rámu. Niekoľko výskokov do vzduchu na tomto modeli pred očami niekoľkých zvedavcov mechanika presvedčilo, že je na správnej ceste. Pustil sa do výroby mohutnejšej konštrukcie, financovanej zo zbierky. Pracoval sám a postupoval pomaly. Helikoptéru s motormi o sile 24 koní dokončil v lete 1907.
Podobné kolesá s bicyklom
Jeho helikoptéra mala dva proti sebe rotujúce motory na vylúčenie torzie. Tie rozkrútili prídavné krídla, ovládané človekom pomocou sústavy drevených tyčí, svoju úlohu hrali aj kožené pásy slúžiace pri prevodoch. Keďže Paul Cornu obchodoval s bicyklami, jeho dielo nezaprelo pôvod súčastí. Krídla boli pripevnené na kolesách podobných cyklistickým.
Hoci sa inžinieri a historici dodnes dohadujú o tom, či jeho let možno považovať za prvý let helikoptérou, nikto nemôže spochybniť fakt, že Paul Cornu právom patrí do veľkej rodiny priekopníkov vrtuľníkového lietania. Pri stom výročí prvého vzletu helikoptéry v roku 2007 sa replika jeho kuriózneho lietajúceho stroja dostala do múzea v Le Bourget vo Francúzsku.
Prvý prakticky použiteľný vrtuľník pochádza z obdobia medzi dvoma svetovými vojnami, skonštruoval ho Nemec Heinrich Focke. Američan ukrajinského pôvodu Igor Sikorski postavil v roku 1941 prvý použiteľný vrtuľník mimo Nemecka. Jeho konštrukcia obsahovala všetky prvky neskorších vrtuľníkov s jedným rotorom.
Jeho helikoptéra sa 13. novembra 1907 v Lisieux vo Francúzsku zdvihla síce iba do výšky vyše pol metra a jeho let trval len niekoľko sekúnd, ale jeho pokus sa považuje za priekopnícky čin. Dokázal, že do vzduchu sa dá vzniesť aj vertikálne.
Keď sa na konci 19. storočia stal dostupným spaľovací motor, pokročil rozvoj letectva. Technikov a vynálezcov viedla túžba vytvoriť dopravný prostriedok, ktorý bude mať mimoriadne letecké schopnosti: vertikálny vzlet bez rozbehu, možnosť stáť vo vzduchu na mieste, lietať dopredu, dozadu a nabok a nakoniec pristáť na veľmi malej ploche. Na rozlúštenie sa ponúkala celá plejáda problémov. Riešil sa napríklad krútivý moment stroja, nevyváženosť letu alebo ovládanie diabolského vynálezu.
Prvý model dôvtipného vynálezcu a talentovaného mechanika vážil 13 kg a mal dva rotory umiestnené na oboch koncoch kovového rámu. Niekoľko výskokov do vzduchu na tomto modeli pred očami niekoľkých zvedavcov mechanika presvedčilo, že je na správnej ceste. Pustil sa do výroby mohutnejšej konštrukcie, financovanej zo zbierky. Pracoval sám a postupoval pomaly. Helikoptéru s motormi o sile 24 koní dokončil v lete 1907.
Podobné kolesá s bicyklom
Jeho helikoptéra mala dva proti sebe rotujúce motory na vylúčenie torzie. Tie rozkrútili prídavné krídla, ovládané človekom pomocou sústavy drevených tyčí, svoju úlohu hrali aj kožené pásy slúžiace pri prevodoch. Keďže Paul Cornu obchodoval s bicyklami, jeho dielo nezaprelo pôvod súčastí. Krídla boli pripevnené na kolesách podobných cyklistickým.
Hoci sa inžinieri a historici dodnes dohadujú o tom, či jeho let možno považovať za prvý let helikoptérou, nikto nemôže spochybniť fakt, že Paul Cornu právom patrí do veľkej rodiny priekopníkov vrtuľníkového lietania. Pri stom výročí prvého vzletu helikoptéry v roku 2007 sa replika jeho kuriózneho lietajúceho stroja dostala do múzea v Le Bourget vo Francúzsku.
Prvý prakticky použiteľný vrtuľník pochádza z obdobia medzi dvoma svetovými vojnami, skonštruoval ho Nemec Heinrich Focke. Američan ukrajinského pôvodu Igor Sikorski postavil v roku 1941 prvý použiteľný vrtuľník mimo Nemecka. Jeho konštrukcia obsahovala všetky prvky neskorších vrtuľníkov s jedným rotorom.