Správanie vodičov, zrkadlo nedostatkov spoločnosti.
Autor OTS
Bratislava 9. mája (OTS) - Nadácia VINCI Autoroutes zverejňuje výsledky 14. Európskeho barometra zodpovedného šoférovania.
• 67 % európskych vodičov používa telefón za volantom
• 38 % šoféruje, keď cíti veľkú únavu
• 31 % sa úmyselne „nalepí“ na vozidlo, ktoré ich niečím podráždi
• 52 % opýtaných priznáva, že nadáva iným vodičom
• 21 % vystúpi z vozidla, aby si vyjasnilo situáciu s iným vodičom
V predvečer predĺženého víkendu Nanebovstúpenia Pána, ktorý je na cestách jedným z najrušnejších v roku, zverejnila Nadácia VINCI Autoroutes výsledky 14. Barometra zodpovedného šoférovania. Tento rozsiahly každoročný prieskum, ktorý uskutočnila agentúra Ipsos medzi 12 413 respondentmi v 11 európskych krajinách, hodnotí správanie a vnímanie vodičov v Európe. Umožňuje nám monitorovať zmeny v rizikovom správaní a osvedčených postupoch, aby bolo možné lepšie zacieliť preventívne posolstvá.
Atmosféra napätia a úzkosti, ktorá zostáva veľmi vysoká
• 83 % európskych vodičov tvrdí, že sa obáva agresívneho správania iných vodičov (83 % slovenských vodičov);
• 52 % opýtaných priznáva, že nadáva iným vodičom (43 %);
• 50 % trúbi na vodičov, ktorí ich vytáčajú (47 %);
• 31 % sa úmyselne „nalepí“ na vozidlo vodiča, ktorý ich vytáča (24 %);
• 21 % vystúpi z vozidla, aby si vyjasnilo situáciu s iným vodičom (24 %).
Pravidlá cestnej premávky sa často porušujú bez ohľadu na bezpečnosť.
• 85 % európskych vodičov tvrdí, že prekračuje povolenú rýchlosť o niekoľko kilometrov za hodinu (84 % slovenských vodičov);
• 58 % respondentov tvrdí, že nedodržiava bezpečnostné vzdialenosti (56 %);
• 53 % jazdí v strednom pruhu diaľnice, keď je pravý pruh voľný (47 %);
• 35 % predbieha vpravo na diaľnici (24 %).
Rozptýlenie, ktoré je nebezpečné pre jazdu, sa týka veľkej väčšiny vodičov.
• 77 % európskych vodičov používa za volantom smartfón alebo programujú GPS (80 % Slovákov);
• 67 % používa telefón za volantom (+4 v porovnaní s rokom 2018; 71 %) a 44 % dokonca pravidelne (43 %). Bluetooth je čoraz rozšírenejší: 57 % vodičov ho používa na telefonovanie (+12 v porovnaní s rokom 2018; 58 %);
• Z tých, ktorí používajú telefón, 14 % malo alebo takmer malo nehodu v dôsledku používania telefónu za volantom (13 %);
• 84 % vodičov tvrdí, že počas jazdy niekedy odvráti pohľad od cesty na viac ako 2 sekundy (+6 za 4 roky; 75 %).
Foto: Via Pribina
Ospalosť: podceňované, ale veľmi reálne riziko
• 38 % európskych vodičov tvrdí, že šoférujú, keď sa cítia veľmi unavení (30 % slovenských vodičov). Patrí medzi nich:
- 38 % (42 %) už malo dojem, že im za volantom padala hlava oproti 26 % vodičov vo všeobecnosti (27 %) ;
- 18 % (20 %) malo nehodu alebo takmer malo nehodu v dôsledku spánku za volantom, oproti 13 % vodičov vo všeobecnosti (12 %) ;
- 38 % (35 %) sa nikdy nezastaví na zdriemnutie oproti 38 % vodičov vo všeobecnosti (40 %).
Alkohol a drogy: najmä mladí muži
• 17 % mužov vo veku 25 až 34 rokov (12 % slovenských mužov vo veku 25 až 34 rokov) už šoférovalo pod vplyvom alkoholu, t. j. keď prekročilo povolenú hranicu alkoholu a pociťovalo účinky alkoholu na svoj fyzický stav alebo vnímanie, oproti 7 % vodičov vo všeobecnosti (3 %) ;
• 9 % mužov vo veku 25 až 34 rokov (7 % slovenských mužov vo veku 25 až 34 rokov) už šoférovalo po fajčení marihuany oproti 4 % vodičov vo všeobecnosti (1 %);
• 26 % všetkých vodičov, ktorí uviedli, že šoférovali pod vplyvom alkoholu, šoférovalo aj po fajčení marihuany (25 %);
• 40 % vodičov, ktorí si sadli za volant pod vplyvom alkoholu, už malo alebo takmer malo nehodu súvisiacu s týmto excesom (53 %).
Významný vplyv nehody alebo takmer nehody na správanie vodičov: prečo čakať na tragédiu, kým si osvojíme zodpovedné riadenie?
• 89 % európskych vodičov, ktorí osobne mali alebo takmer mali nehodu, alebo ktorým niekto blízky zahynul alebo sa vážne zranil pri dopravnej nehode, zlepšilo svoje správanie za volantom (90 %).
Patrí sem:
o 82 % respondentov tvrdí, že sú na cestách ostražitejší (90 %);
o 77 % respondentov tvrdí, že prísnejšie dodržiavajú pravidlá cestnej premávky (81 %);
o 30 % je viac vystresovaných, keď šoférujú (31 %).
„Obraz Európanov za volantom, ktorý vyplynul z najnovšieho vydania Barometra zodpovedného šoférovania, odráža spoločnosť rozdelenú medzi strach z nárastu násilia, a to aj na cestách, a ťažkosti, ktoré majú všetci bez ohľadu na vek pri prijímaní opatrení na jeho zníženie. Rešpektovanie pravidiel cestnej premávky, uvedomovanie si dôsledkov svojho konania pre seba a pre ostatných, odolávanie impulzívnosti a individualizmu sú spôsoby boja proti násiliu na cestách a násiliu vo všeobecnosti.“
Bernadette Moreau,
generálna delegátka Nadácie VINCI Autoroutes
Foto: Via Pribina
• 67 % európskych vodičov používa telefón za volantom
• 38 % šoféruje, keď cíti veľkú únavu
• 31 % sa úmyselne „nalepí“ na vozidlo, ktoré ich niečím podráždi
• 52 % opýtaných priznáva, že nadáva iným vodičom
• 21 % vystúpi z vozidla, aby si vyjasnilo situáciu s iným vodičom
V predvečer predĺženého víkendu Nanebovstúpenia Pána, ktorý je na cestách jedným z najrušnejších v roku, zverejnila Nadácia VINCI Autoroutes výsledky 14. Barometra zodpovedného šoférovania. Tento rozsiahly každoročný prieskum, ktorý uskutočnila agentúra Ipsos medzi 12 413 respondentmi v 11 európskych krajinách, hodnotí správanie a vnímanie vodičov v Európe. Umožňuje nám monitorovať zmeny v rizikovom správaní a osvedčených postupoch, aby bolo možné lepšie zacieliť preventívne posolstvá.
HLAVNÉ ZISTENIA V SKRATKE
Atmosféra napätia a úzkosti, ktorá zostáva veľmi vysoká
• 83 % európskych vodičov tvrdí, že sa obáva agresívneho správania iných vodičov (83 % slovenských vodičov);
• 52 % opýtaných priznáva, že nadáva iným vodičom (43 %);
• 50 % trúbi na vodičov, ktorí ich vytáčajú (47 %);
• 31 % sa úmyselne „nalepí“ na vozidlo vodiča, ktorý ich vytáča (24 %);
• 21 % vystúpi z vozidla, aby si vyjasnilo situáciu s iným vodičom (24 %).
Pravidlá cestnej premávky sa často porušujú bez ohľadu na bezpečnosť.
• 85 % európskych vodičov tvrdí, že prekračuje povolenú rýchlosť o niekoľko kilometrov za hodinu (84 % slovenských vodičov);
• 58 % respondentov tvrdí, že nedodržiava bezpečnostné vzdialenosti (56 %);
• 53 % jazdí v strednom pruhu diaľnice, keď je pravý pruh voľný (47 %);
• 35 % predbieha vpravo na diaľnici (24 %).
Rozptýlenie, ktoré je nebezpečné pre jazdu, sa týka veľkej väčšiny vodičov.
• 77 % európskych vodičov používa za volantom smartfón alebo programujú GPS (80 % Slovákov);
• 67 % používa telefón za volantom (+4 v porovnaní s rokom 2018; 71 %) a 44 % dokonca pravidelne (43 %). Bluetooth je čoraz rozšírenejší: 57 % vodičov ho používa na telefonovanie (+12 v porovnaní s rokom 2018; 58 %);
• Z tých, ktorí používajú telefón, 14 % malo alebo takmer malo nehodu v dôsledku používania telefónu za volantom (13 %);
• 84 % vodičov tvrdí, že počas jazdy niekedy odvráti pohľad od cesty na viac ako 2 sekundy (+6 za 4 roky; 75 %).
Foto: Via Pribina
Ospalosť: podceňované, ale veľmi reálne riziko
• 38 % európskych vodičov tvrdí, že šoférujú, keď sa cítia veľmi unavení (30 % slovenských vodičov). Patrí medzi nich:
- 38 % (42 %) už malo dojem, že im za volantom padala hlava oproti 26 % vodičov vo všeobecnosti (27 %) ;
- 18 % (20 %) malo nehodu alebo takmer malo nehodu v dôsledku spánku za volantom, oproti 13 % vodičov vo všeobecnosti (12 %) ;
- 38 % (35 %) sa nikdy nezastaví na zdriemnutie oproti 38 % vodičov vo všeobecnosti (40 %).
Alkohol a drogy: najmä mladí muži
• 17 % mužov vo veku 25 až 34 rokov (12 % slovenských mužov vo veku 25 až 34 rokov) už šoférovalo pod vplyvom alkoholu, t. j. keď prekročilo povolenú hranicu alkoholu a pociťovalo účinky alkoholu na svoj fyzický stav alebo vnímanie, oproti 7 % vodičov vo všeobecnosti (3 %) ;
• 9 % mužov vo veku 25 až 34 rokov (7 % slovenských mužov vo veku 25 až 34 rokov) už šoférovalo po fajčení marihuany oproti 4 % vodičov vo všeobecnosti (1 %);
• 26 % všetkých vodičov, ktorí uviedli, že šoférovali pod vplyvom alkoholu, šoférovalo aj po fajčení marihuany (25 %);
• 40 % vodičov, ktorí si sadli za volant pod vplyvom alkoholu, už malo alebo takmer malo nehodu súvisiacu s týmto excesom (53 %).
Významný vplyv nehody alebo takmer nehody na správanie vodičov: prečo čakať na tragédiu, kým si osvojíme zodpovedné riadenie?
• 89 % európskych vodičov, ktorí osobne mali alebo takmer mali nehodu, alebo ktorým niekto blízky zahynul alebo sa vážne zranil pri dopravnej nehode, zlepšilo svoje správanie za volantom (90 %).
Patrí sem:
o 82 % respondentov tvrdí, že sú na cestách ostražitejší (90 %);
o 77 % respondentov tvrdí, že prísnejšie dodržiavajú pravidlá cestnej premávky (81 %);
o 30 % je viac vystresovaných, keď šoférujú (31 %).
„Obraz Európanov za volantom, ktorý vyplynul z najnovšieho vydania Barometra zodpovedného šoférovania, odráža spoločnosť rozdelenú medzi strach z nárastu násilia, a to aj na cestách, a ťažkosti, ktoré majú všetci bez ohľadu na vek pri prijímaní opatrení na jeho zníženie. Rešpektovanie pravidiel cestnej premávky, uvedomovanie si dôsledkov svojho konania pre seba a pre ostatných, odolávanie impulzívnosti a individualizmu sú spôsoby boja proti násiliu na cestách a násiliu vo všeobecnosti.“
Bernadette Moreau,
generálna delegátka Nadácie VINCI Autoroutes
Foto: Via Pribina