Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Streda 27. november 2024Meniny má Milan
< sekcia Magazín

Bratislavské električky jazdia po meste už 125 rokov

Električka na Námestí Ľudovíta Štúra. Archívna snímka. Foto: TASR/Štefan Puškáš

V súčasnosti premáva v Bratislave 209 električiek, ktoré prepravia ročne viac ako 67 miliónov cestujúcich na celkovej dĺžke tratí 42 kilometrov.

Bratislava 27. augusta (TASR) - Prevádzka električiek v Bratislave patrí medzi najstaršie na svete. Električková doprava prežívala svoj zlatý vek pred viac ako sto rokmi a Bratislava zohrávala pri tom významnú úlohu. Zatiaľ čo mnohé mestá sa v súčasnosti k električkám opäť vracajú, metropola na Dunaji sa ich v prospech automobilov nikdy nevzdala a dodnes tvoria nosný systém mestskej hromadnej dopravy. Vo štvrtok 27. augusta uplynie 125 rokov odvtedy, keď otvorili v Bratislave prvú električkovú trať, oveľa skôr ako napríklad v Prahe či mnohých iných mestách.

"Električková doprava je pre Bratislavu absolútne kľúčová, lebo cestujúcim prináša najväčší komfort cestovania a je najspoľahlivejšia," povedal predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Dopravného podniku Bratislavy (DPB) Martin Rybanský.

Prvú električkovú linku otvorili v Bratislave s veľkou pompou 27. augusta 1895, teda oveľa skôr ako napríklad v Prahe i mnohých iných mestách. Presne na poludnie odviezol za zvukov hudby slávnostne vyzdobený vozeň prvých cestujúcich. Podľa spočítaných lístkov sa počas prvého dňa prevádzky odviezlo 2468 ľudí.

"Jazdilo sa od dnešného Rybárskeho cechu k dnešnej Slovenskej akadémii vied, pričom úsek meral približne dva kilometre. V septembri 1895 bol predĺžený na dĺžku niečo viac ako tri kilometre k hlavnej vlakovej stanici," spresnil pre TASR vedúci odboru marketingu a komunikácie DPB Matej Michlík.

V roku 1895 premávalo v Bratislave päť elektrických vozňov v desaťminútových intervaloch, čím predbehla aj mestá, ako Amsterdam, Manchester a Tokio. V januári nasledujúceho roka zanikli pod vplyvom električkovej dopravy omnibusy – koče ťahané koňmi, ktoré zabezpečovali v meste dopravu po dlhé desaťročia.

V nasledujúcich desaťročiach sa električková doprava neustále rozvíjala, rozširovala a zdokonaľovala. Na začiatku 20. storočia sa zaviedli lýrové zberače a označenie liniek písmenami. Významným medzníkom bratislavskej verejnej dopravy bolo zavedenie číselného označenia liniek, ktoré sa datuje do roku 1944.

Električky na Hlavnej železničnej stanici v Bratislave, archívna snímka.
Foto: TASR/Michal Svítok


Prvý raz prekročili električky Dunaj cez Starý most v roku 1951, keď vznikla aj ich prvá konečná zastávka na petržalskej strane. Technické parametre mosta však nedovolili prevádzku na tejto trase udržať dlhšie ako desať rokov a tak sa električková doprava vrátila na pravý breh Dunaja až po vyše pol storočí. Električky začali do Petržalky opäť premávať po 55 rokoch - 8. júla 2016. Dva roky pred tým, 6. novembra 2014, sa uskutočnila premiéra prvej obojstrannej električky.

V súčasnosti premáva v Bratislave 209 električiek, ktoré prepravia ročne viac ako 67 miliónov cestujúcich na celkovej dĺžke tratí 42 kilometrov.

Premávka električiek na zrekonštruovanej trati na Špitálskej ulici v Bratislave sa obnovila vo štvrtok (21.12.) od skorého rána. Spustením premávky električiek cez Špitálsku tak budú linky 3, 4 a 9 premávať opätovne po pôvodných trasách. V Bratislave 21. decembra 2017.
Foto: TASR - Marko Erd


"Električková doprava má najvyššiu prioritu a aj preto sa do nej v posledných rokoch výrazne investuje. Pristupuje sa k predlžovaniu siete, ako aj k modernizáciám existujúcich úsekov a radiál," zdôraznil pre TASR Michlík a pokračoval: "Dopravný podnik Bratislava má tiež zámer získať nové moderné vozidlá pre ešte vyšší komfort cestovania a, samozrejme, tiež na zabezpečenie dopravnej obslužnosti na nových úsekoch. V najbližšom čase očakávame spustenie premávky električiek na južný koniec Petržalky do Janíkovho dvora v roku 2023."



Zdroj: www.dpb.sk, www.spojenaba.sk, www.bratislava.sk