Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 30. november 2024Meniny má Ondrej a Andrej
Foto: MTV studio

Na svete je veľa „naj“, množstvo rekordov, prvenstiev, či výnimočnosti. A svet motocyklov nie je výnimkou.

Bratislava 15. marca (OTS) - Na Slovensku sú tie „naj“ motocykle každoročne vyhlasované v ankete Motocykel roka. Devätnásty ročník tejto odbornej novinárskej ankety pozná svojich víťazov.

Anketu Motocykel roka každoročne vyhlasuje redakcia časopisu Svet motocyklov, najčítanejšieho motocyklového mesačníka na Slovensku. V spolupráci s importérmi jednotlivých značiek motocyklov sú nominované v siedmich kategóriách novinky, ktoré sú niečím zaujímavé, výnimočné a majú tak šancu prestížny titul získať. V ročníku 2019 sa do „bojov“ o hlasy odborníkov zapojilo až 51 strojov. História odbornej novinárskej ankety Motocykel roka sa už od začiatku spája s výstavou Motocykel, ktorá sa každoročne koná na brehu Dunaja v areáli výstaviska Incheba. Práve slávnostné vyhlásenie výsledkov ankety je vždy pomyselným „otváracím ceremoniálom“ spomínanej výstavy. Inak to nebolo ani tento rok, počas devätnásteho ročníka.

Tituly boli udelené v kategóriách SUPERSPORT, STREET SPORT, STREET CLASSIC, TOURING, CHOPPER-CRUISER, OFF ROAD a SCOOTER. Popri tom je každoročne je vyhlasovaná aj NAJPREDÁVANEJŠIA ZNAČKA motocyklov za uplynulý rok. V posledne menovanej kategórii v minulých rokoch suverénne kraľoval najväčší svetový výrobca a rovnako tomu bolo aj v roku 2018. Suverénne zvíťazila značka Honda. Kumulatívny predaj 1380 kusov je podľa štatistík združenia dovozcov rekord v histórii Slovenska. Tento počet predaných motocyklov predstavuje 23,4% predaja motocyklov na Slovensku. Len pre zaujímavosť, druhá najúspešnejšia značka u nás predala 652 kusov, čo predstavuje jej 11% podiel na trhu.
Foto: MTV studio

Sedem víťazov
Konkurencia medzi nominovanými motocyklami bola opäť silná, súperenie o body bolo vo viacerých kategóriách veľmi tesné.

V kategórii SCOOTER to však bolo pomerne jednoznačné. Členov poroty oslovil počin prémiovej značky, ktorá do segmentu menších skútrov vstúpila len nedávno. Tohtoročná novinka BMW C400GT je však koncipovaná luxusnejšie, poskytuje posádke slušnú dávku komfortu a spolu s motorom, ktorý dosahuje výkon 34 koní, je to prísľubom pre bezproblémové „hltanie“ aj väčších porcií kilometrov, pokojne aj na dovolenkovej ceste niekam k moru. Svojimi relatívne kompaktnými rozmermi sa tento skúter veľmi dobre cíti aj v hustej mestskej premávke pri každodennom používaní.

Kategóriu OFF ROAD tentokrát ovládla značka Honda. Väčší z dvojice motokrosových špeciálov Honda, model CRF450R, dostal viacero vylepšení ako na podvozku, tak aj v pohonnej jednotke – všetko za účelom ešte lepšej ovládateľnosti pre motokrosových „profíkov“, ale aj pre hobby jazdcov.

Spomedzi motocyklov triedy CHOPPER-CRUISER najviac hlasov získala značka, od ktorej to asi každý očakával. Harley-Davidson je v tejto kategórii ako doma a z titulu Motocykel roka sa teší novinka s označením FXDR 114. Stroj z modelového radu Softail je stvárnený v štýle power cruiser a zaujme pomerne jednoduchým, no o to „drsnejším“ dizajnom.

V kategórii TOURING sa pravidelne stretávajú rôzne ladené stroje, ktoré majú spoločné predovšetkým to, že dokážu svoju posádku dopraviť do vzdialenejších destinácii a ponúknu jej pri tom slušnú mieru komfortu. Veľmi populárnou podkategóriou sú veľké cestovné endurá. Z tohto segmentu je aj ďalší Motocykel roka 2019. Model GS od bavorskej značky BMW sa za desaťročia existencie stal doslova legendou. Titul Motocykel roka získalo „Géesko“ asi vždy, keď sa na trhu objavila jeho inovovaná verzia. Tentokrát prichádza BMW R1250GS s novým agregátom s variabilným časovaním ventilov a ďalšími dôležitými inováciami.

V kategórii STREET SPORT máme víťaza, ktorého názov sa už objavil pred mnohými rokmi. Na scénu sa vracia Suzuki Katana, stroj s historickým menom, no v novej podobe. Novinka je postavená na osvedčenom základe z nahého GSX-S1000. Agregát s výkonom 150 k sľubuje slušnú porciu adrenalínu, no tá najsilnejšia stránka novodobej Katany je predovšetkým v jej dizajne. Konštruktéri siahli nielen po zvučnom mene, ale aj po tvaroch kapotáže zo začiatku 80-tych rokov minulého storočia a Suzuki Katana s množstvom hrán tak poriadne vytŕča z radu súčasných športových motocyklov.
Foto: MTV studio

Titul Motocykel roka v kategórii STREET CLASSIC ukoristila najstaršia značka motocyklov spoza oceánu. Indian pre tento rok prišiel s novinkou, ktorá má síce jemne tradičné a klasické črty, no zároveň je aj pomerne modernou a športovo ladenou. Model FTR 1200 čerpal inšpiráciu u pretekárskych strojov disciplíny flattrack, ktorá je v Amerike veľmi populárna. Poháňa ho kvapalinou chladený vidlicový dvojvalec s objemom 1.203 ccm, ktorý dosahuje výkon 120 k.

V kategórii SUPERSPORT sme častokrát videli víťaza z produkcie talianskej značky Ducati. Niet sa čo čudovať, práve táto kategória je pre fabriku „srdcovkou“ a má v nej na konte množstvo úspechov aj na športovom poli. Kedysi dominovali jej dvojvalcové stroje, dnes sa situácia zmenila a Ducati drví konkurenciu svojimi véčkovými štvorvalcami. Ten bije aj v hrudi novej verzie Panigale V4R. V sériovej podobe ponúka ohromný výkon až 221 koní, pričom s výfukovým systémom Akrapovič táto hodnota narastie na 234 k. S týmto výfukom síce nemôžete oficiálne na cesty, ale zasa na okruhu oceníte extra nízku suchú hmotnosť stroja len 165 kg. Dnes už neodmysliteľná je bohatá elektronika – okrem ABS, či trakčnej kontroly nechýba wheelie control, slide control, engine brake control a veľa iného.