V knihe je zobrazené, ako sa z Panny Márie v 20. a 21. storočí stáva hlas periférnych etnických skupín a národov.
Autor TASR
Bratislava 14. decembra (TASR) - Na základe svojho viacročného výskumu religiozity vo viacerých lokalitách na Slovensku prináša autorka Tatiana Zachar Podolinská plastický obraz o mariánskej úcte medzi Rómami na Slovensku. Na pozadí celkového obrazu mariánskej zbožnosti v modernom a postmodernom svete autorka predstavuje Pannu Máriu ako hovorkyňu a bojovníčku za práva prehliadaných a utláčaných ľudí žijúcich na reálnej alebo symbolickej periférii majoritných spoločností. TASR o tom informovala hovorkyňa Slovenskej akadémie vied (SAV) Monika Tináková.
"V knihe sa dočítate, ako postmoderná úcta k Panne Márii na jednej strane predstavuje pokračovanie tradičnej kresťanskej úcty k Matke Božej. Na strane druhej je však konštantne kreatívne prepisovaná a vteľovaná do celkom nového jazyka moderného sveta i postmodernej religiozity a spirituality," povedala Zachar Podolinská, riaditeľka Ústavu etnológie a sociálnej antropológie SAV. Podľa autorky Panna Mária v 20. storočí v podstate kolonizovala svet, čím podstatne prispela k jeho christianizácii.
Autorka ukazuje, ako je mariánska úcta úspešným prejavom vzdorovania viery voči sekularizácii, čo sa okrem iného prejavuje úspešným zmiešavaním predmoderných a ultramoderných prvkov viery a praktizovania spolu so živými formami ľudovej religiozity a "popkresťanstva". "V knihe je zobrazené, ako sa z Panny Márie v 20. a 21. storočí stáva hlas periférnych etnických skupín a národov. V kontexte rómskych skupín v rôznych lokalitách na Slovensku je odhalené, ako prostredníctvom Panny Márie úspešne bojujú s marginalitou vytvárajúc si pomyselné ostrovy s významovými miestami stredu vo vlastných komunitách," doplnila etnologička. Ako tvrdí, na základe etnografických výskumov približuje formy Panny Márie, takzvané "čokoládové Márie", teda s rómskou tvárou a rómskym srdcom.
"V knihe sa dočítate, ako postmoderná úcta k Panne Márii na jednej strane predstavuje pokračovanie tradičnej kresťanskej úcty k Matke Božej. Na strane druhej je však konštantne kreatívne prepisovaná a vteľovaná do celkom nového jazyka moderného sveta i postmodernej religiozity a spirituality," povedala Zachar Podolinská, riaditeľka Ústavu etnológie a sociálnej antropológie SAV. Podľa autorky Panna Mária v 20. storočí v podstate kolonizovala svet, čím podstatne prispela k jeho christianizácii.
Autorka ukazuje, ako je mariánska úcta úspešným prejavom vzdorovania viery voči sekularizácii, čo sa okrem iného prejavuje úspešným zmiešavaním predmoderných a ultramoderných prvkov viery a praktizovania spolu so živými formami ľudovej religiozity a "popkresťanstva". "V knihe je zobrazené, ako sa z Panny Márie v 20. a 21. storočí stáva hlas periférnych etnických skupín a národov. V kontexte rómskych skupín v rôznych lokalitách na Slovensku je odhalené, ako prostredníctvom Panny Márie úspešne bojujú s marginalitou vytvárajúc si pomyselné ostrovy s významovými miestami stredu vo vlastných komunitách," doplnila etnologička. Ako tvrdí, na základe etnografických výskumov približuje formy Panny Márie, takzvané "čokoládové Márie", teda s rómskou tvárou a rómskym srdcom.