Pred 166 rokmi (v roku 1846) sa v Petrohrade narodil Peter Carl Fabergé, klenotník, ktorého diela obdivuje celý svet.
Autor TASR
Bratislava 30. mája (TERAZ.sk) - Pred 166 rokmi (v roku 1846) sa v Petrohrade narodil Peter Carl Fabergé, syn ruského klenotníka francúzskeho pôvodu Gustava Farbergého.
Otec v roku 1842 založil originálnu spoločnosť Fabergé , no najväčšiu slávu priniesol zlatníckej firme práve jeho prvorodený syn Peter Carl.
Za jeho éry vyrobila spoločnosť pre cársky dvor okolo 50 vajíčok s rôznorodými motívmi ruskej histórie a vykladanými drahokamami.
Carl Fabergé navštevoval nemeckú školu Svätej Anny v Petrohrade a obchodnú školu v Drážďanoch. Neskôr už ako zlatnícky učeň študoval na zlatníckej škole v Hanau a pracoval u klenotníka Friedmanna. Počas svojich ciest po Európe (Anglicko, Francúzsko, Taliansko atď) získaval nové vedomosti, spoznával rôzne umelecké smery, učil sa starobylé i moderné spôsoby spracovania vzácnych kovov a drahých kameňov. Po svojom návrate do Petrohradu prebral v r. 1872 ako 26-ročný otcovu dielňu.
Prvý veľký úspech zažila firma Carla Fabergé v r. 1882 počas Celoruskej výstavy v Moskve, kde získala zlatú medailu za prezentáciu kópií skýtskeho zlatého pokladu.
V r. 1885 získal Fabergé titul „cársky dvorný dodávateľ“ ruskej cárskej rodiny. Taktiež v zahraničí získali jeho práce mnoho ocenení.
Celosvetové uznanie a slávu dosiahol Fabergé v r. 1890 na Svetovej výstave v Paríži, kde sa prezentoval majstrovskými veľkonočnými vajíčkami zhotovenými pre ruskú cársku rodinu. Po úspešnej výstave v Štokholme v r. 1897 bol menovaný za „dvorného klenotníka“ škandinávskej koruny. Rovnako sa stal dodávateľom šperkov pre kráľovské rody v Británii, Bulharsku, Grécku či Siame (dnes Thajsko).
Firma Carla Fabergé založila pobočky v Moskve, Odesse, Kyjeve a v Londýne. Rozrastajúca sa spoločnosť začiatkom 20. storočia zamestnávala okolo 500 vysokokvalifikovaných klenotníkov, okrem toho spolupracovala s ďalšími dielňami dodávateľským spôsobom. Okrem výroby samotných šperkov si firma ručne vyrábala aj ozdobné krabičky na uloženie svojich výrobkov.
Po boľševickej revolúcii v r. 1917 a zvrhnutí cárskej rodiny bol Carl Fabergé nútený emigrovať do nemeckého Wiesbadenu, kde žil ďalšie dva roky. Zomrel počas návštevy syna v r. 1920 v Lausanne. Spolu s manželkou sú pochovaní v meste Cannes.
Medzi najznámejšie patria veľkonočné vajíčka, ktoré Fabergé každoročne daroval cárovnej, vajíčko na počesť výročia Transsibírskej magistrály, vajíčko - Kremeľ, či vajíčko v zlatej miniatúre cárskeho kočiara. Posledné vajíčko, a to na počesť ruskej armády, vyrobil Fabergé krátko pred revolúciou v roku 1917.
Po 2. svetovej vojne sa jeho vnuci snažili v Paríži otvoriť opäť firmu pod týmto menom.
Zistili však, že pod touto značkou už jeden americký podnikateľ predáva parfum.
Podali žalobu, ale počas súdnych sporov sa im minuli peniaze, a tak v roku 1951 za 25.000 USD predali práva na svoje meno americkej spoločnosti.
Značka niekoľkokrát zmenila majiteľa, než ju v roku 1989 kúpila nadnárodná spoločnosť Unilever za 1,55 miliardy USD.
Práve od nej ju minulý rok kúpil fond Pallinghurst, cenu však nezverejnil.
V roku 2007 skupina investorov kúpila práva na značku Fabergé od spoločnosti Unilever a spolu s potomkami Gustava Fabergého začala pracovať na obnove zašlej slávy klenotníkovej práce.
Otec v roku 1842 založil originálnu spoločnosť Fabergé , no najväčšiu slávu priniesol zlatníckej firme práve jeho prvorodený syn Peter Carl.
Za jeho éry vyrobila spoločnosť pre cársky dvor okolo 50 vajíčok s rôznorodými motívmi ruskej histórie a vykladanými drahokamami.
Carl Fabergé navštevoval nemeckú školu Svätej Anny v Petrohrade a obchodnú školu v Drážďanoch. Neskôr už ako zlatnícky učeň študoval na zlatníckej škole v Hanau a pracoval u klenotníka Friedmanna. Počas svojich ciest po Európe (Anglicko, Francúzsko, Taliansko atď) získaval nové vedomosti, spoznával rôzne umelecké smery, učil sa starobylé i moderné spôsoby spracovania vzácnych kovov a drahých kameňov. Po svojom návrate do Petrohradu prebral v r. 1872 ako 26-ročný otcovu dielňu.
Prvý veľký úspech zažila firma Carla Fabergé v r. 1882 počas Celoruskej výstavy v Moskve, kde získala zlatú medailu za prezentáciu kópií skýtskeho zlatého pokladu.
V r. 1885 získal Fabergé titul „cársky dvorný dodávateľ“ ruskej cárskej rodiny. Taktiež v zahraničí získali jeho práce mnoho ocenení.
Celosvetové uznanie a slávu dosiahol Fabergé v r. 1890 na Svetovej výstave v Paríži, kde sa prezentoval majstrovskými veľkonočnými vajíčkami zhotovenými pre ruskú cársku rodinu. Po úspešnej výstave v Štokholme v r. 1897 bol menovaný za „dvorného klenotníka“ škandinávskej koruny. Rovnako sa stal dodávateľom šperkov pre kráľovské rody v Británii, Bulharsku, Grécku či Siame (dnes Thajsko).
Firma Carla Fabergé založila pobočky v Moskve, Odesse, Kyjeve a v Londýne. Rozrastajúca sa spoločnosť začiatkom 20. storočia zamestnávala okolo 500 vysokokvalifikovaných klenotníkov, okrem toho spolupracovala s ďalšími dielňami dodávateľským spôsobom. Okrem výroby samotných šperkov si firma ručne vyrábala aj ozdobné krabičky na uloženie svojich výrobkov.
Po boľševickej revolúcii v r. 1917 a zvrhnutí cárskej rodiny bol Carl Fabergé nútený emigrovať do nemeckého Wiesbadenu, kde žil ďalšie dva roky. Zomrel počas návštevy syna v r. 1920 v Lausanne. Spolu s manželkou sú pochovaní v meste Cannes.
Medzi najznámejšie patria veľkonočné vajíčka, ktoré Fabergé každoročne daroval cárovnej, vajíčko na počesť výročia Transsibírskej magistrály, vajíčko - Kremeľ, či vajíčko v zlatej miniatúre cárskeho kočiara. Posledné vajíčko, a to na počesť ruskej armády, vyrobil Fabergé krátko pred revolúciou v roku 1917.
Po 2. svetovej vojne sa jeho vnuci snažili v Paríži otvoriť opäť firmu pod týmto menom.
Zistili však, že pod touto značkou už jeden americký podnikateľ predáva parfum.
Podali žalobu, ale počas súdnych sporov sa im minuli peniaze, a tak v roku 1951 za 25.000 USD predali práva na svoje meno americkej spoločnosti.
Značka niekoľkokrát zmenila majiteľa, než ju v roku 1989 kúpila nadnárodná spoločnosť Unilever za 1,55 miliardy USD.
Práve od nej ju minulý rok kúpil fond Pallinghurst, cenu však nezverejnil.
V roku 2007 skupina investorov kúpila práva na značku Fabergé od spoločnosti Unilever a spolu s potomkami Gustava Fabergého začala pracovať na obnove zašlej slávy klenotníkovej práce.