Verejná doprava veľkými vzducholoďami sa začala až 17 rokov po smrti ich konštruktéra, ktorý zomrel 8. marca 1917 v nemeckom Berlíne.
Autor TASR
Bratislava 31. augusta (TASR) – Gróf Ferdinand von Zeppelin dostal v ríšskom patentovom úrade pred 120 rokmi platný patent na celokovovú konštrukciu ovládateľnej vzducholode. Stalo sa to 31. augusta 1893.
Ferdinand von Zeppelin sa narodil 8. júla 1838 v nemeckej Kostnici. Tam aj vyrastal pri Bodamskom jazere a na neďalekých majetkoch vo švajčiarskom Girsbergu. Polytechnické vzdelanie získal v armáde. Spočiatku slúžil ako vojenský pozorovateľ. Konštrukcii vzducholodí sa začal venovať po svojom odchode z armády a získal niekoľko patentov. V roku 1895 predložil patentovému úradu návrh na "vzdušný nákladný vlak". Onedlho vznikla vzducholoď ponášajúca sa na veľkú cigaru. Vzdušné plavidlo s označením LZ 1 malo dĺžku 128 metrov a poháňali ho dva motory so štyrmi vrtuľami. Prvý pokusný let sa konal 2. júla 1900 nad Bodamským jazerom vo Švajčiarsku. Vzducholoď sa z hladiny jazera vzniesla takmer do výšky 400 metrov a vo vzduchu zostala rovných 17 minút. Nemecká vláda, ktorá v roku 1894 nepodporila Zeppelinov projekt na stavbu vzdušného plavidla, sa po prvom lete LZ 1 ponúkla, že projekt bude spolufinancovať.
Počas ďalších rokov Zeppelin svoje vzducholode zdokonaľoval, ale po nešťastí LZ 4 v roku 1908, kedy vzducholoď zničila silná búrka, sa zdalo, že jeho projekty končia. Zachránila ich ľudová zbierka, kedy sa na výstavbu novej vzducholode vyzbieralo šesť miliónov nemeckých mariek.
Pred prvou svetovou vojnou patrili Zeppelinove podniky Luftschiffbau Zeppelin GmbH vo Friedrichshafene k najväčším závodom v Nemecku. Vyrobilo sa tu 100 vzducholodí (zepelinov). Väčšina z nich bola zneužitá na bombardovanie v 1. svetovej vojne. Verejná doprava veľkými vzducholoďami sa začala až 17 rokov po smrti ich konštruktéra, ktorý zomrel 8. marca 1917 v nemeckom Berlíne.
Ferdinand von Zeppelin sa narodil 8. júla 1838 v nemeckej Kostnici. Tam aj vyrastal pri Bodamskom jazere a na neďalekých majetkoch vo švajčiarskom Girsbergu. Polytechnické vzdelanie získal v armáde. Spočiatku slúžil ako vojenský pozorovateľ. Konštrukcii vzducholodí sa začal venovať po svojom odchode z armády a získal niekoľko patentov. V roku 1895 predložil patentovému úradu návrh na "vzdušný nákladný vlak". Onedlho vznikla vzducholoď ponášajúca sa na veľkú cigaru. Vzdušné plavidlo s označením LZ 1 malo dĺžku 128 metrov a poháňali ho dva motory so štyrmi vrtuľami. Prvý pokusný let sa konal 2. júla 1900 nad Bodamským jazerom vo Švajčiarsku. Vzducholoď sa z hladiny jazera vzniesla takmer do výšky 400 metrov a vo vzduchu zostala rovných 17 minút. Nemecká vláda, ktorá v roku 1894 nepodporila Zeppelinov projekt na stavbu vzdušného plavidla, sa po prvom lete LZ 1 ponúkla, že projekt bude spolufinancovať.
Počas ďalších rokov Zeppelin svoje vzducholode zdokonaľoval, ale po nešťastí LZ 4 v roku 1908, kedy vzducholoď zničila silná búrka, sa zdalo, že jeho projekty končia. Zachránila ich ľudová zbierka, kedy sa na výstavbu novej vzducholode vyzbieralo šesť miliónov nemeckých mariek.
Pred prvou svetovou vojnou patrili Zeppelinove podniky Luftschiffbau Zeppelin GmbH vo Friedrichshafene k najväčším závodom v Nemecku. Vyrobilo sa tu 100 vzducholodí (zepelinov). Väčšina z nich bola zneužitá na bombardovanie v 1. svetovej vojne. Verejná doprava veľkými vzducholoďami sa začala až 17 rokov po smrti ich konštruktéra, ktorý zomrel 8. marca 1917 v nemeckom Berlíne.