Prináša poetický a hravý svet "svetloobrazov", kde nechýba esprit, humor, nadsadenie, naivita pohľadu aj prešibanosť kombinácie.
Autor TASR
Zlaté Moravce/Bratislava 12. apríla (TASR) – Fotograf Miro Švolík bude mať v pondelok 55 rokov. Narodil sa v Zlatých Moravciach 13. apríla 1960.
Generácia mladých slovenských fotografov, ktorí sa dostali na štúdium do českej Prahy na Filmovú a televíznu fakultu Akadémie múzických umení (FAMU), začala počas 80. rokov 20. storočia objavovať čaro rozprávačského majstrovstva ako znovuobjavenej vlastnosti fotografie. Umelci sa inšpirovali divadlom, tancom, happeningom, scénografickými postupmi, ktoré inscenovali do fotografických minipríbehov a do dejín umenia sa zapísali ako Slovenská nová vlna.
Jedným z príslušníkov tejto skupiny je aj Miro Švolík. S technickým aparátom vytvára osobité inscenovanie a videnia sveta. Prináša poetický a hravý svet "svetloobrazov", kde nechýba esprit, humor, nadsadenie, naivita pohľadu aj prešibanosť kombinácie. Pre autora je charakteristická práca v cykloch – priraďovanie snímok, rozvíjanie myšlienky a príbehu v jednotlivých sekvenciách. Využíva digitálnu techniku, prácu s fotografiami v počítači, ktoré farebne dotvára, kolážuje, ornamentalizuje, figúry zmnožuje, telo rozkladá a opäť skladá v iných významoch a súvislostiach. Súbory jeho koláží možno nazvať aj "telobásne", ako sa to uvádza pri cykle Veľká žena malý muž. V ňom na šiestich veľkých inscenovaných kolážových záberoch vtipne zobrazil veľké detaily tela nahej ženy, ktorými tlačením manipuluje malý muž. Ďalšie súbory sú zložené z množstva malých fotografií nahých žien i mužov. V cykle Od zrodu až do smrti pomocou počítača takto zrkadlovo vytvoril štyri obrazy z desiatok ležiacich osôb. Aj v súbore Kvetiny slasti využil zrkadlový spôsob zobrazenia, v tomto prípade hádankovo predstavuje detaily ľudského tela. Vesmírne hviezdne sústavy vytvoril z lietajúcich ženských tiel v šiestich obrazoch Mliečnej dráhy. V cykle Magnetky a kartičky sa pohral s desiatkami aktov, ktoré sformoval do rôzneho výsledného tvaru diel. Tieto súbory boli vystavené v júli 2011 v Bratislave.
Okrem tejto tvorby Švolík spolupracoval napríklad aj pri projekte Krátka dlhá cesta (film, kniha, web), ktorý zachytáva cestu Fedora Gála po stopách jeho otca, obete pochodu smrti z nacistického tábora Sachsenhausen počas druhej svetovej vojny.
Fotograf Miro Švolík sa narodil 13. apríla 1960 v Zlatých Moravciach. Je absolventom fotografie na Filmovej a televíznej fakulte Akadémie múzických umení (FAMU) v Prahe. Patrí k výrazným predstaviteľom československej inscenovanej fotografie, do tzv. Slovenskej novej vlny, ktorá sa etablovala v pražskom prostredí 80. rokov 20. storočia najmä svojou inakosťou postavenou na hravosti inscenovaných situácií. Bolo to obdobie postupného uvoľňovania sa politických a spoločenských štruktúr. Fotograf pôsobí v Čechách i na Slovensku. V Bratislave vedie Ateliér kreatívnej fotografie na Vysokej škole výtvarných umení (VŠVU). V rokoch 2007 až 2010 bol kurátorom galérie Bazilika v Českých Budějoviciach (ČR).
Vystavoval vo viacerých európskych i zámorských galériách, kde zožal úspechy i niekoľko cien - je nositeľom ceny International Centre of Photography.
Generácia mladých slovenských fotografov, ktorí sa dostali na štúdium do českej Prahy na Filmovú a televíznu fakultu Akadémie múzických umení (FAMU), začala počas 80. rokov 20. storočia objavovať čaro rozprávačského majstrovstva ako znovuobjavenej vlastnosti fotografie. Umelci sa inšpirovali divadlom, tancom, happeningom, scénografickými postupmi, ktoré inscenovali do fotografických minipríbehov a do dejín umenia sa zapísali ako Slovenská nová vlna.
Jedným z príslušníkov tejto skupiny je aj Miro Švolík. S technickým aparátom vytvára osobité inscenovanie a videnia sveta. Prináša poetický a hravý svet "svetloobrazov", kde nechýba esprit, humor, nadsadenie, naivita pohľadu aj prešibanosť kombinácie. Pre autora je charakteristická práca v cykloch – priraďovanie snímok, rozvíjanie myšlienky a príbehu v jednotlivých sekvenciách. Využíva digitálnu techniku, prácu s fotografiami v počítači, ktoré farebne dotvára, kolážuje, ornamentalizuje, figúry zmnožuje, telo rozkladá a opäť skladá v iných významoch a súvislostiach. Súbory jeho koláží možno nazvať aj "telobásne", ako sa to uvádza pri cykle Veľká žena malý muž. V ňom na šiestich veľkých inscenovaných kolážových záberoch vtipne zobrazil veľké detaily tela nahej ženy, ktorými tlačením manipuluje malý muž. Ďalšie súbory sú zložené z množstva malých fotografií nahých žien i mužov. V cykle Od zrodu až do smrti pomocou počítača takto zrkadlovo vytvoril štyri obrazy z desiatok ležiacich osôb. Aj v súbore Kvetiny slasti využil zrkadlový spôsob zobrazenia, v tomto prípade hádankovo predstavuje detaily ľudského tela. Vesmírne hviezdne sústavy vytvoril z lietajúcich ženských tiel v šiestich obrazoch Mliečnej dráhy. V cykle Magnetky a kartičky sa pohral s desiatkami aktov, ktoré sformoval do rôzneho výsledného tvaru diel. Tieto súbory boli vystavené v júli 2011 v Bratislave.
Okrem tejto tvorby Švolík spolupracoval napríklad aj pri projekte Krátka dlhá cesta (film, kniha, web), ktorý zachytáva cestu Fedora Gála po stopách jeho otca, obete pochodu smrti z nacistického tábora Sachsenhausen počas druhej svetovej vojny.
Fotograf Miro Švolík sa narodil 13. apríla 1960 v Zlatých Moravciach. Je absolventom fotografie na Filmovej a televíznej fakulte Akadémie múzických umení (FAMU) v Prahe. Patrí k výrazným predstaviteľom československej inscenovanej fotografie, do tzv. Slovenskej novej vlny, ktorá sa etablovala v pražskom prostredí 80. rokov 20. storočia najmä svojou inakosťou postavenou na hravosti inscenovaných situácií. Bolo to obdobie postupného uvoľňovania sa politických a spoločenských štruktúr. Fotograf pôsobí v Čechách i na Slovensku. V Bratislave vedie Ateliér kreatívnej fotografie na Vysokej škole výtvarných umení (VŠVU). V rokoch 2007 až 2010 bol kurátorom galérie Bazilika v Českých Budějoviciach (ČR).
Vystavoval vo viacerých európskych i zámorských galériách, kde zožal úspechy i niekoľko cien - je nositeľom ceny International Centre of Photography.