Prvé historické informácie, že na mieste dnešného mosta prechádzali ľudia cez Dunaj, sa viažu už k roku 1215. Prvý most na tomto mieste však postavili až v roku 1762.
Autor TASR
Štúrovo/Bratislava 11. októbra (TASR) - Pred pätnástimi rokmi 11. októbra 2001 slávnostne odovzdali do užívania zrekonštruovaný most Márie Valérie spájajúci maďarský Ostrihom a slovenské mesto Štúrovo.
Prvé historické informácie, že na mieste dnešného mosta prechádzali ľudia cez Dunaj, sa viažu už k roku 1215. Prvý most na tomto mieste však postavili až v roku 1762. Ten po určitom čase prestal stačiť čulému obchodnému ruchu a vznikli obavy z jeho preťaženia. Aj preto sa rakúsky cisár, český a uhorský kráľ František Jozef I. v roku 1893 rozhodol most rekonštruovať. Železobetónový most medzi Ostrihomom a Parkanom (dnešným Štúrovom) dokončili 22. augusta 1895 a 28. septembra toho istého roku ho aj sprístupnili verejnosti. Most pomenovali po princeznej Márii Valérii, dcére Františka Jozefa a takmer štvrťstoročie slúžil ľuďom na obidvoch stranách Dunaja.
Tesne po prvej svetovej vojne 26. júla 1919 vyhodila most do povetria parkanská československá miestna stráž. S jeho obnovou sa začalo až v roku 1922, trvala do roku 1927, kedy sa obnovila premávka povozov a automobilov na moste. Most sa stal terčom leteckých náletov aj počas druhej svetovej vojny. Na Vianoce v roku 1944 ho ustupujúca nemecká armáda vyhodila do povetria. Odvtedy na tomto mieste nespájal brehy Dunaja žiadny most.
Myšlienka vybudovania nového mosta sa objavila až po novembri 1989, ale súčasťou Programového vyhlásenia vlády SR sa stala až v roku 1998. Podmienky výstavby sa stanovili v zmluve medzi Slovenskou republikou (SR) a Maďarskom. Zmluvu podpísali vtedajší premiéri oboch krajín Mikuláš Dzurinda a Viktor Orbán 16. septembra 1999. Práce na výstavbe mosta s plánovanými nákladmi 11,7 milióna eur sa začali 17. októbra 2000. Slovenskej aj maďarskej strane prispela Európska únia (EÚ) po päť miliónov eur z fondov PHARE. Obnovený most Márie Valérie cez Dunaj slávnostne odovzdali do užívania 11. októbra 2001 za účasti vtedajšieho slovenského predsedu vlády Dzurindu a maďarského premiéra Orbána, ako aj vtedajšieho komisára EÚ pre rozšírenie Güntera Verheugena.
Prvé historické informácie, že na mieste dnešného mosta prechádzali ľudia cez Dunaj, sa viažu už k roku 1215. Prvý most na tomto mieste však postavili až v roku 1762. Ten po určitom čase prestal stačiť čulému obchodnému ruchu a vznikli obavy z jeho preťaženia. Aj preto sa rakúsky cisár, český a uhorský kráľ František Jozef I. v roku 1893 rozhodol most rekonštruovať. Železobetónový most medzi Ostrihomom a Parkanom (dnešným Štúrovom) dokončili 22. augusta 1895 a 28. septembra toho istého roku ho aj sprístupnili verejnosti. Most pomenovali po princeznej Márii Valérii, dcére Františka Jozefa a takmer štvrťstoročie slúžil ľuďom na obidvoch stranách Dunaja.
Tesne po prvej svetovej vojne 26. júla 1919 vyhodila most do povetria parkanská československá miestna stráž. S jeho obnovou sa začalo až v roku 1922, trvala do roku 1927, kedy sa obnovila premávka povozov a automobilov na moste. Most sa stal terčom leteckých náletov aj počas druhej svetovej vojny. Na Vianoce v roku 1944 ho ustupujúca nemecká armáda vyhodila do povetria. Odvtedy na tomto mieste nespájal brehy Dunaja žiadny most.
Myšlienka vybudovania nového mosta sa objavila až po novembri 1989, ale súčasťou Programového vyhlásenia vlády SR sa stala až v roku 1998. Podmienky výstavby sa stanovili v zmluve medzi Slovenskou republikou (SR) a Maďarskom. Zmluvu podpísali vtedajší premiéri oboch krajín Mikuláš Dzurinda a Viktor Orbán 16. septembra 1999. Práce na výstavbe mosta s plánovanými nákladmi 11,7 milióna eur sa začali 17. októbra 2000. Slovenskej aj maďarskej strane prispela Európska únia (EÚ) po päť miliónov eur z fondov PHARE. Obnovený most Márie Valérie cez Dunaj slávnostne odovzdali do užívania 11. októbra 2001 za účasti vtedajšieho slovenského predsedu vlády Dzurindu a maďarského premiéra Orbána, ako aj vtedajšieho komisára EÚ pre rozšírenie Güntera Verheugena.