Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 28. november 2024
< sekcia Magazín

Pred 85 rokmi Amelia Earhartová uskutočnila let ponad Tichý oceán

Na snímke z 20. mája 1937 je americká aviatička Amelia Earhartová v kabíne lietadla Lockheed Elektra na letisku v juhokalifornskom Burbanku počas jej pokusu o oblet zemegule, ktoré 20. mája 1937 nasnímal kameraman kalifornskej spoločnosti Paragon Agency Albert Bresnik. Zábery na 16 mm filme boli najskôr 50 rokov zabudnuté odložené na polici kancelárie Albertovho syna Johna Bresnika a po jeho smrti v roku 1992 boli nezvestné ďalších viac ako 20 rokov. Amelia Earhartová pri pokuse za doteraz neobjasnených a záhadných príčin zmizla vo vodách Tichého oceána 2. júna 1937. Za mŕtvu bola vyhlásená 5. januára 1039. Foto: TASR/AP

Dokumenty súvisiace so svetoznámou pilotkou uchováva vo svojom archíve Purdueova univerzita v USA, na ktorej určitý čas Earhartová prednášala.

Honolulu/Bratislava 11. januára (TASR) – Dnes je to 85 rokov od vtedy, ako americká pilotka Amelia Earhartová uskutočnila samostatný transpacifický let. Sólo let ponad Tichý oceán absolvovala 11. januára 1935 z Honolulu na Havajských ostrovoch do Oaklandu v Kalifornii (USA).

Amelia Earhartová sa narodila 24. júla 1897 v Atchisone v americkom štáte Kansas. Lietanie ju uchvátilo už v útlej mladosti. Za našetrené peniaze si v roku 1921 z druhej ruky kúpila športové lietadlo žltej farby, ktoré pomenovala Kanárik.

Už v roku 1928 jej ponúkli možnosť stať sa prvou pilotkou, ktorá preletí Atlantik. Let sa uskutočnil za účasti mechanika a druhého pilota 17. júna 1928 na stroji Fokker z Newfoundlandu v Kanade do Burry Port vo Walese a trval 21 hodín. Bol veľkým úspechom, pretože predtým prišli o život traja piloti pokúšajúci sa o tento rekord. Posádku doma privítali s veľkými poctami a recepciou v Bielom dome s americkým prezidentom Calvinom Coolidgeom.

Na historický let ponad Tichý oceán, ktorý trval 18 hodín a 15 minút použila Amelia Earhartová jedno z najmodernejších lietadiel tej doby Lockheed 5C Vega. Hornoplošník s jedným motorom navrhli John Knudsen Northrop a Gerrard Vultee. Už koncom decembra 1934 previezli lietadlo na lodi z Los Angeles na ostrov Honololu. Dva týždne pred letom uskutočnili Paul Mantz a Ernie Tissot so svojim technickým tímom na ostrove viaceré testy lietadla.

Sólo let ponad Tichý oceán nebol Earhartovej prvý historický zápis do dejín svetového letectva. V máji 1932 uskutočnila sólo let cez Atlantik za 14 hodín 56 minút. V auguste toho istého roku preletela bez medzipristátia americký kontinent za 19 hodín a 5 minút a svoj výkon zlepšila o rok neskôr, keď tú istú vzdialenosť prekonala za 17 hodín a 7 minút.

Osudným sa legendárnej pilotke stal úmysel obletieť zemeguľu. Svoj zámer chcela uskutočniť krátko po úspešnom prelete ponad Pacifik. Prvý pokus stroskotal hneď po štarte pre poruchu podvozku. V roku 1937 sa pokúsila opäť s navigátorom Frederickom Noonanom uskutočniť svoj zámer.

Takmer sa jej to podarilo, po prelete Ameriky, Afriky a Ázie mala pristáť na ostrove Howland, kde chcela dotankovať palivo. V oblačnom a daždivom počasí sa jej však ani s takým skúseným navigátorom akým bol Noonan nepodarilo na ostrove pristáť. Napriek veľkému úsiliu o navigovanie dvojčlennej posádky lietadla pomocou osvetlených lodí, zaznela posledná rádiová správa z lietadla 2. júla 1937 o 8.45 h. Lietadlo sa nikdy nenašlo. Earhartová mala vtedy 40 rokov.

Amelia Earhartová bola prvou ženou, ktorá dostala cenu Distinguished Flying Cross za sólový transatlantický let. O svojich leteckých skúsenostiach napísala niekoľko kníh. Bola zakladajúcou členkou organizácie združujúcej americké pilotky The Ninety-Nines.

Dokumenty súvisiace so svetoznámou pilotkou uchováva vo svojom archíve Purdueova univerzita v USA, na ktorej určitý čas Earhartová prednášala.

V roku 2009 nakrútili aj životopisný film o odvážnej pilotke s názvom Amelia (Amelia - Stratená v Pacifiku), v ktorom Earhartovú stvárnila americká herečka Hillary Swanková.

Na jej životopisnej webovej stránke je uvedené, že napriek "mužskej" záľube nikdy nebola ochotná obliecť si pilotskú kombinézu, lietala údajne v kostýme alebo v šatách. Aj k lietadlu vždy prichádzala so slušivým klobúkom na hlave a prilbou ho nahrádzala až v kabíne lietadla. Na viacerých historických snímkach je však odfotená v kombinéze a s prilbou na hlave.