Tradičný predajca spoločenských hier LUDOPOLIS začal vydávať vlastné pôvodné slovenské spoločenské hry, akými sú napríklad Lingolandia alebo Pickit Draky.
Autor OTS
Bratislava 14. decembra (OTS) - Podľa zakladateľa firmy Petra Brestovanského ľudia s nástupom korony začali hľadať alternatívne trávenie voľného času. Spoločenské hry pritom nie sú len otázkou mladej generácie.
LUDOPOLIS je známy predajca spoločenských hier. Prečo ste sa rozhodli vstúpiť do nových vôd a začať vydávať vlastné? Čo vás k tomu viedlo?
Predaju spoločenských hier sa venujeme od roku 2015 a skoro všetky hry v našej ponuke boli od vydavateľstiev zo zahraničia. V podstate od začiatku sme mali víziu, že jedného dňa chceme ponúkať vlastné hry a ideálne originálne slovenské hry a navyše také, čo by vedeli konkurovať aj vo svete. Naše prvé dve hry Ikonikus a Heš sú zahraničné licencie a my sme získali práva pre slovenský a český trh. Ďalšie dve hry Pickit Draky a Lingolandia sú úž od slovenských autorov a aj ilustrácie sú od slovenských ilustrátorov. Tiež sme sa snažili udržať výrobu čo najviac na Slovensku a podporiť slovenské výrobné firmy. Ide tak o čisto slovenské spoločenské hry s veľkým potenciálom presadiť sa aj v zahraničí.
Je náročné nájsť originálne slovenské námety? Akým spôsobom vznikla Lingolandia a Pickit Draky?
Námetov a kreatívnych ľudí na Slovensku je veľmi veľa, ale nie je ľahké vybrať niečo čo bude aj originálne a s potenciálom konkurovať zahraničným hrám. Lingolandiu sme dostali na stôl už ako hotový produkt a zaujala nás jej grafika aj edukatívny rozmer. Očarila nás tým, že spája viacero aspektov ako sú kreativita, predstavivosť, zlepšovanie slovnej zásoby a aj možnosť hrať v cudzích jazykoch. Kombinuje zábavnú a vzdelávaciu zložku v krásnej grafike. Práve to bol základ, ktorý nás presvedčil.
Začali sme s autorkou Ankou Rybovičovou spolupracovať bližšie, trochu sme vylepšili priebeh hry aby bola hra dynamická a interaktívna. Pri hre Pickit bola situácia iná, tu sa ku nám dostala hra vo forme prototypu s grafikou od autora. Túto hru sme museli viac testovať a ladiť a následne k nej spraviť novú pútavejšiu grafiku.
Je o spoločenské hry na Slovensku záujem? Rastie ich obľuba od začiatku korony?
Ľudia sa k spoločenských hrám stále viac vracajú a videli sme postupne narastajúci záujem aj pred pandémiou. Samozrejme počas lockdownov ľudia hľadali možnosti zábavy v domácnostiach a určite sa v týchto časoch viac rozhodovali pre spoločenské hry. Osobne si myslím, že je to jeden z najlepších spôsobov ako tráviť spoločný čas v rodine a určite prospieva k budovaniu zdravých vzťahov a vytvára pekné spoločné spomienky, ktoré sa uchovajú dlhú dobu.
Sú spoločenské hry len záležitosti detí alebo mladých ľudí? Hrajú spoločenské hry aj dospelí?
Našimi zákazníkmi sú tri skupiny ľudí. Prvá skupina sú rodiny s malými deťmi. Ide o vzácny čas pre deti, ktorý trávia s rodičmi a zároveň si rozvíjajú mnohé motorické aj sociálne kompetencie. Druhou dôležitou skupinou sú dospelí príležitostní hráči a rodiny, kde už s väčšími deťmi trávia rodiny kvalitný čas pri hre, bez obrazoviek a mobilných zariadení. Do tretej a rovnako dôležitej skupiny patria ľudia pre ktorých sú spoločenské hry hobby. Hranie hier sa stáva u týchto ľudí koníčkom a pre takýchto fanúšikov hier je nespočetné množstvo náročnejších hier, kde si každý vie vybrať tú svoju. Od strategických, figúrkových, vojnových až po hry založené na príbehu, s prvkami sci-fi či budovateľské, civilizačné. Niekedy sa tento koníček stáva až zberateľstvom či akousi peknou závislosťou.
Ktoré spoločenské hry sú v LUDOPOLISE najpredávanejšie?
U nás z dlhodobého pohľadu sú najpredávanejšie rodinné hry alebo hry pre najmenšie deti. Za 6 rokov pôsobenie je našou jednotkou v predaji hra Dixit. Veríme, že čoskoro sa tam zaradia hry z nášho vydavateľstva.
Aká spoločenská hrá je vašou srdcovkou? Čo si radi zahrajú vaše deti?
Osobne mám radšej strategické ekonomické hry a civilizačné hry, ako je napríklad Stret civilizácii alebo Brass. S deťmi, ktoré mám vo veku 4, 9 a 11 rokov, sa často nevieme zhodnúť. Najmladšia dcérka si rada zahrá Litlle Circuit alebo Ovocný sad, stredný syn hrá veľmi rád Pandemic alebo Pickit Draky, všetci spolu si zahráme Heš alebo hru Kdo to byl a s najstaršou si už zahráme aj vojnové hry ako Odhodlaní.
Vo vašej predajni ako aj e-shope nájdeme množstvo hier. Podľa čoho si vybrať tu pravú?
V našej predajni v Bratislave radi aj osobne poradíme podľa veku a skúseností s hrami. U detí je veľmi dôležitá aj téma a samozrejme veľa urobí aj prvý dojem, kde obal a grafika hrá veľkú rolu.
Pre ľudí, ktorí potrebujú viac informácii, alebo osobnú skúsenosť sme otvorili aj klubovňu, kde si ľudia vedia mnohé hry priamo vyskúšať.
LUDOPOLIS je známy predajca spoločenských hier. Prečo ste sa rozhodli vstúpiť do nových vôd a začať vydávať vlastné? Čo vás k tomu viedlo?
Predaju spoločenských hier sa venujeme od roku 2015 a skoro všetky hry v našej ponuke boli od vydavateľstiev zo zahraničia. V podstate od začiatku sme mali víziu, že jedného dňa chceme ponúkať vlastné hry a ideálne originálne slovenské hry a navyše také, čo by vedeli konkurovať aj vo svete. Naše prvé dve hry Ikonikus a Heš sú zahraničné licencie a my sme získali práva pre slovenský a český trh. Ďalšie dve hry Pickit Draky a Lingolandia sú úž od slovenských autorov a aj ilustrácie sú od slovenských ilustrátorov. Tiež sme sa snažili udržať výrobu čo najviac na Slovensku a podporiť slovenské výrobné firmy. Ide tak o čisto slovenské spoločenské hry s veľkým potenciálom presadiť sa aj v zahraničí.
Je náročné nájsť originálne slovenské námety? Akým spôsobom vznikla Lingolandia a Pickit Draky?
Námetov a kreatívnych ľudí na Slovensku je veľmi veľa, ale nie je ľahké vybrať niečo čo bude aj originálne a s potenciálom konkurovať zahraničným hrám. Lingolandiu sme dostali na stôl už ako hotový produkt a zaujala nás jej grafika aj edukatívny rozmer. Očarila nás tým, že spája viacero aspektov ako sú kreativita, predstavivosť, zlepšovanie slovnej zásoby a aj možnosť hrať v cudzích jazykoch. Kombinuje zábavnú a vzdelávaciu zložku v krásnej grafike. Práve to bol základ, ktorý nás presvedčil.
Začali sme s autorkou Ankou Rybovičovou spolupracovať bližšie, trochu sme vylepšili priebeh hry aby bola hra dynamická a interaktívna. Pri hre Pickit bola situácia iná, tu sa ku nám dostala hra vo forme prototypu s grafikou od autora. Túto hru sme museli viac testovať a ladiť a následne k nej spraviť novú pútavejšiu grafiku.
Je o spoločenské hry na Slovensku záujem? Rastie ich obľuba od začiatku korony?
Ľudia sa k spoločenských hrám stále viac vracajú a videli sme postupne narastajúci záujem aj pred pandémiou. Samozrejme počas lockdownov ľudia hľadali možnosti zábavy v domácnostiach a určite sa v týchto časoch viac rozhodovali pre spoločenské hry. Osobne si myslím, že je to jeden z najlepších spôsobov ako tráviť spoločný čas v rodine a určite prospieva k budovaniu zdravých vzťahov a vytvára pekné spoločné spomienky, ktoré sa uchovajú dlhú dobu.
Sú spoločenské hry len záležitosti detí alebo mladých ľudí? Hrajú spoločenské hry aj dospelí?
Našimi zákazníkmi sú tri skupiny ľudí. Prvá skupina sú rodiny s malými deťmi. Ide o vzácny čas pre deti, ktorý trávia s rodičmi a zároveň si rozvíjajú mnohé motorické aj sociálne kompetencie. Druhou dôležitou skupinou sú dospelí príležitostní hráči a rodiny, kde už s väčšími deťmi trávia rodiny kvalitný čas pri hre, bez obrazoviek a mobilných zariadení. Do tretej a rovnako dôležitej skupiny patria ľudia pre ktorých sú spoločenské hry hobby. Hranie hier sa stáva u týchto ľudí koníčkom a pre takýchto fanúšikov hier je nespočetné množstvo náročnejších hier, kde si každý vie vybrať tú svoju. Od strategických, figúrkových, vojnových až po hry založené na príbehu, s prvkami sci-fi či budovateľské, civilizačné. Niekedy sa tento koníček stáva až zberateľstvom či akousi peknou závislosťou.
Ktoré spoločenské hry sú v LUDOPOLISE najpredávanejšie?
U nás z dlhodobého pohľadu sú najpredávanejšie rodinné hry alebo hry pre najmenšie deti. Za 6 rokov pôsobenie je našou jednotkou v predaji hra Dixit. Veríme, že čoskoro sa tam zaradia hry z nášho vydavateľstva.
Aká spoločenská hrá je vašou srdcovkou? Čo si radi zahrajú vaše deti?
Osobne mám radšej strategické ekonomické hry a civilizačné hry, ako je napríklad Stret civilizácii alebo Brass. S deťmi, ktoré mám vo veku 4, 9 a 11 rokov, sa často nevieme zhodnúť. Najmladšia dcérka si rada zahrá Litlle Circuit alebo Ovocný sad, stredný syn hrá veľmi rád Pandemic alebo Pickit Draky, všetci spolu si zahráme Heš alebo hru Kdo to byl a s najstaršou si už zahráme aj vojnové hry ako Odhodlaní.
Vo vašej predajni ako aj e-shope nájdeme množstvo hier. Podľa čoho si vybrať tu pravú?
V našej predajni v Bratislave radi aj osobne poradíme podľa veku a skúseností s hrami. U detí je veľmi dôležitá aj téma a samozrejme veľa urobí aj prvý dojem, kde obal a grafika hrá veľkú rolu.
Pre ľudí, ktorí potrebujú viac informácii, alebo osobnú skúsenosť sme otvorili aj klubovňu, kde si ľudia vedia mnohé hry priamo vyskúšať.
Peter Brestovanský
Aktívne pôsobil 15 rokov v IT oblasti. Neskôr mu učarovalo hranie spoločenských hier. Spolu s Martinom Bobekom v roku 2015 založil LUDOPOLIS, ktorý prináša najrôznejšie spoločenské hry z celého sveta na Slovensko. Kamennú predajňu a e-shop minulý rok doplnilo vydavateľstvo LUDOPOLIS. Aktuálne vydali pôvodnú slovenskú spoločenskú hru Lingolandia a Pickit Draky.
Aktívne pôsobil 15 rokov v IT oblasti. Neskôr mu učarovalo hranie spoločenských hier. Spolu s Martinom Bobekom v roku 2015 založil LUDOPOLIS, ktorý prináša najrôznejšie spoločenské hry z celého sveta na Slovensko. Kamennú predajňu a e-shop minulý rok doplnilo vydavateľstvo LUDOPOLIS. Aktuálne vydali pôvodnú slovenskú spoločenskú hru Lingolandia a Pickit Draky.