Okrem filmovej hudby napísal aj niekoľko opier, zložil hudbu k baletom, skladá sláčikové kvartetá alebo zhudobňuje literárne texty.
Autor TASR
Londýn/Bratislava 23. marca (TASR) - Je popredným predstaviteľom hudobného minimalizmu a ako vôbec prvý použil aj pojem minimalizmus v kontexte s hudbou. Zložil hudbu k mnohým filmom kultového britského režiséra Petra Greenawaya. Svetoznámym skladateľom sa stal aj vďaka hudbe, ktorú zložil k oceňovanému filmu Piano z roku 1993. V sobotu 23. marca bude mať Michael Nyman, britský hudobný skladateľ, klavirista a muzikológ, 80 rokov.
Michael Nyman s narodil 23. marca 1944 v Londýne. Hru na klavír, čembalo, ale aj dejiny hudby študoval na londýnskej Kráľovskej hudobnej akadémii a King´s college. Po skončení štúdia v polovici 60. rokov minulého storočia pôsobil ako hudobný kritik a písal pre The Listener a The Spectator. V tomto období použil ako prvý aj pojem minimalizmus v súvislosti s hudbou. Okrem Nymana patria k známym predstaviteľom minimalizmu skladatelia ako Philip Glass či Steve Reich. V roku 1974 publikoval Nyman dodnes cenenú odbornú publikáciu Experimentálna hudba: Cage a iní.
O dva roky neskôr od vydania knihy dostal ponuku, aby pre predstavenie londýnskeho Kráľovského národného divadla upravil niekoľko benátskych piesní z 18. storočia do divadelnej hry Carla Goldoniho. Pre tento účel založil zoskupenie Campiello Band, ktoré po splnení zadania pre divadlo nerozpustil, ale začal preň písať nové skladby, napríklad známu In Re Don Giovanni.
Práve táto skladba zaujala filmového režiséra Petra Greenawaya, ktorý požiadal Nymana o spoluprácu na svojich filmových projektoch. Nymanova hudba zaznela v dnes už kultových Greenawayových filmoch ako Umelcova zmluva (1982), Zet a dve nuly (1985), Topenie po číslach (1988), Kuchár, zlodej, jeho žena a jej milenec (1989) či Prosperove knihy (1991).
Svetoznámym skladateľom sa Michael Nyman stal vďaka hudbe, ktorú zložil k oceňovanému filmu Piano z roku 1993, ktorý režírovala novozélandská režisérka Jane Campinová. V hlavných úlohách sa predstavili Holly Hunterová, Harvey Keitel a Sam Niell. Hudbu Nyman zložil aj pre snímky ako Gattaca (1997), Hranice lásky (1999), alebo Libertin (2004).
Okrem filmovej hudby napísal aj niekoľko opier, zložil hudbu k baletom, skladá sláčikové kvartetá alebo zhudobňuje literárne texty. Koncertuje s telesom Michael Nyman Band, ktoré je pokračovateľom niekdajšieho zoskupenia Campiello Band.
Michael Nyman s narodil 23. marca 1944 v Londýne. Hru na klavír, čembalo, ale aj dejiny hudby študoval na londýnskej Kráľovskej hudobnej akadémii a King´s college. Po skončení štúdia v polovici 60. rokov minulého storočia pôsobil ako hudobný kritik a písal pre The Listener a The Spectator. V tomto období použil ako prvý aj pojem minimalizmus v súvislosti s hudbou. Okrem Nymana patria k známym predstaviteľom minimalizmu skladatelia ako Philip Glass či Steve Reich. V roku 1974 publikoval Nyman dodnes cenenú odbornú publikáciu Experimentálna hudba: Cage a iní.
O dva roky neskôr od vydania knihy dostal ponuku, aby pre predstavenie londýnskeho Kráľovského národného divadla upravil niekoľko benátskych piesní z 18. storočia do divadelnej hry Carla Goldoniho. Pre tento účel založil zoskupenie Campiello Band, ktoré po splnení zadania pre divadlo nerozpustil, ale začal preň písať nové skladby, napríklad známu In Re Don Giovanni.
Práve táto skladba zaujala filmového režiséra Petra Greenawaya, ktorý požiadal Nymana o spoluprácu na svojich filmových projektoch. Nymanova hudba zaznela v dnes už kultových Greenawayových filmoch ako Umelcova zmluva (1982), Zet a dve nuly (1985), Topenie po číslach (1988), Kuchár, zlodej, jeho žena a jej milenec (1989) či Prosperove knihy (1991).
Svetoznámym skladateľom sa Michael Nyman stal vďaka hudbe, ktorú zložil k oceňovanému filmu Piano z roku 1993, ktorý režírovala novozélandská režisérka Jane Campinová. V hlavných úlohách sa predstavili Holly Hunterová, Harvey Keitel a Sam Niell. Hudbu Nyman zložil aj pre snímky ako Gattaca (1997), Hranice lásky (1999), alebo Libertin (2004).
Okrem filmovej hudby napísal aj niekoľko opier, zložil hudbu k baletom, skladá sláčikové kvartetá alebo zhudobňuje literárne texty. Koncertuje s telesom Michael Nyman Band, ktoré je pokračovateľom niekdajšieho zoskupenia Campiello Band.