Hanzelka a Zikmund sa v roku 1968 postavili na stranu reforiem v Československu a na dlhých 20 rokov sa z politických príčin verejne odmlčali a museli prestať publikovať.
Autor TASR
Plzeň/Bratislava 14. februára (TASR) - Známy český cestovateľ, spisovateľ a publicista Miroslav Zikmund spolu s Jiřím Hanzelkom precestoval takmer celý svet. V piatok sa dožíva pekného životného jubilea, zavŕši svojich neuveriteľných 95 rokov.
Vitálny pán, ktorý dodnes považuje atlas za najlepšie čítanie, sa narodil 14. februára 1919 v českej Plzni.
Na Vysokej obchodnej škole v Prahe sa zoznámil s Jiřím Hanzelkom a hneď si navždy padli do oka. V roku 1947, rok po ukončení vysokej školy, si začali plniť svoj veľký študentský sen - cestovanie.
S legendárnym autom Tatra 87 nastúpili trojročnú cestu naprieč Afrikou a Južnou Amerikou. V Afrike navštívili Alžírsko, Líbyu, Egypt, Sudán, Somálsko, Etiópiu, Tanzániu, Ugandu, Zambiu a Juhoafrickú republiku (JAR), v Južnej a Strednej Amerike zasa Argentínu, Paraguaj, Brazíliu, Bolíviu, Peru, Ekvádor, Panamu, Salvádor, Guatemalu a Mexiko.
Z tejto cesty odvysielal Československý rozhlas rekordných 702 reportáží, ktoré napísali. Vysielali sa v čase od mája 1947 do augusta 1952. Keby sa nakrútili na súvislý magnetofónový pás, lemoval by cestu z Prahy do Brna, teda cca 230 km. Nafotili množstvo fotografií a nakrútili metre dokumentárneho filmu. Všetko to použili vo svojich cestopisných knihách a filmoch. Desiatky rokov staré texty svedčia o neuveriteľnej pracovitosti a schopnosti obidvoch cestovateľov a zároveň milo prekvapia svojou nadčasovosťou a poetikou. Nesmierny záujem o ich knihy dokazoval fakt, že len do roku 1954 boli úplne rozchytané tri vydania s celkovým nákladom 150.000 kusov. Veľký úspech zaznamenávali aj filmové reportáže cestovateľskej dvojice. Napríklad len za prvý mesiac ich film Afrika navštívilo 790.000 divákov. Ako komerční inžinieri na cestách tiež predpripravili mnoho obchodných zmlúv pre štát.
Ich nasledujúca cesta v rokoch 1959-1964 smerovala na Blízky východ do Indie, Nepálu, na Sumatru, do Japonska a vtedajšieho Sovietskeho zväzu. Cestu podnikli na dvoch upravených terénnych nákladných autách Tatra 805, tentoraz aj so sprievodom.
Hanzelka a Zikmund sa v roku 1968 postavili na stranu reforiem v Československu a na dlhých 20 rokov sa z politických príčin verejne odmlčali a museli prestať publikovať. V roku 1977 podpísal Hanzelka Chartu 77. K mnohoročnej odmlke im pravdepodobne pomohla aj ich správa, kriticky popisujúca hospodársky a sociálny stav na vtedajšom sovietskom území na východ od Uralu. Správa bola napísaná v roku 1964 na základe ich cesty po Zväze sovietskych socialistických republík (ZSSR). Vzhľadom k obsahu o sovietskom hospodárstve bola prehlásená za prísne tajnú a uverejnená až v roku 1990.
Vitálny pán, ktorý dodnes považuje atlas za najlepšie čítanie, sa narodil 14. februára 1919 v českej Plzni.
Na Vysokej obchodnej škole v Prahe sa zoznámil s Jiřím Hanzelkom a hneď si navždy padli do oka. V roku 1947, rok po ukončení vysokej školy, si začali plniť svoj veľký študentský sen - cestovanie.
S legendárnym autom Tatra 87 nastúpili trojročnú cestu naprieč Afrikou a Južnou Amerikou. V Afrike navštívili Alžírsko, Líbyu, Egypt, Sudán, Somálsko, Etiópiu, Tanzániu, Ugandu, Zambiu a Juhoafrickú republiku (JAR), v Južnej a Strednej Amerike zasa Argentínu, Paraguaj, Brazíliu, Bolíviu, Peru, Ekvádor, Panamu, Salvádor, Guatemalu a Mexiko.
Z tejto cesty odvysielal Československý rozhlas rekordných 702 reportáží, ktoré napísali. Vysielali sa v čase od mája 1947 do augusta 1952. Keby sa nakrútili na súvislý magnetofónový pás, lemoval by cestu z Prahy do Brna, teda cca 230 km. Nafotili množstvo fotografií a nakrútili metre dokumentárneho filmu. Všetko to použili vo svojich cestopisných knihách a filmoch. Desiatky rokov staré texty svedčia o neuveriteľnej pracovitosti a schopnosti obidvoch cestovateľov a zároveň milo prekvapia svojou nadčasovosťou a poetikou. Nesmierny záujem o ich knihy dokazoval fakt, že len do roku 1954 boli úplne rozchytané tri vydania s celkovým nákladom 150.000 kusov. Veľký úspech zaznamenávali aj filmové reportáže cestovateľskej dvojice. Napríklad len za prvý mesiac ich film Afrika navštívilo 790.000 divákov. Ako komerční inžinieri na cestách tiež predpripravili mnoho obchodných zmlúv pre štát.
Ich nasledujúca cesta v rokoch 1959-1964 smerovala na Blízky východ do Indie, Nepálu, na Sumatru, do Japonska a vtedajšieho Sovietskeho zväzu. Cestu podnikli na dvoch upravených terénnych nákladných autách Tatra 805, tentoraz aj so sprievodom.
Hanzelka a Zikmund sa v roku 1968 postavili na stranu reforiem v Československu a na dlhých 20 rokov sa z politických príčin verejne odmlčali a museli prestať publikovať. V roku 1977 podpísal Hanzelka Chartu 77. K mnohoročnej odmlke im pravdepodobne pomohla aj ich správa, kriticky popisujúca hospodársky a sociálny stav na vtedajšom sovietskom území na východ od Uralu. Správa bola napísaná v roku 1964 na základe ich cesty po Zväze sovietskych socialistických republík (ZSSR). Vzhľadom k obsahu o sovietskom hospodárstve bola prehlásená za prísne tajnú a uverejnená až v roku 1990.