Na stavbe mosta pracovali počas desiatich rokov dva milióny robotníkov. Použilo sa 181.000 ton ocele a 1,4 milióna kubických metrov betónu. Celková dĺžka mosta je 3911 metrov.
Autor TASR
Kóbe/Bratislava 4. apríla (TASR) - Na japonskom ostrove Awadži pred 15 rokmi slávnostne otvorili najdlhší dopravný visutý most na svete - most Akaši-Kaikjo s rozpätím 1991 metrov.
Na slávnosti, ktorá sa uskutočnila 5. apríla 1998, sa zúčastnil japonský korunný princ Naruhito so svojou manželkou princeznou Masako.
Gigantická stavba spája región okolo prístavného mesta Kóbe na hlavnom japonskom ostrove Honšú s malým ostrovom Awadži, ležiacim oproti.
Stavbu mosta začali presadzovať po nešťastí v roku 1955, keď pri kolízii s ďalším plavidlom na frekventovanej plavebnej trase išla ku dnu loď s viac ako sto deťmi na palube. Nešťastie si vtedy vyžiadalo 168 životov. Politický tlak na výstavbu mosta začal silnieť a v roku 1988 sa s ňou začalo.
Na stavbe mosta pracovali počas desiatich rokov dva milióny robotníkov. Použilo sa 181.000 ton ocele a 1,4 miliónov metrov kubických betónu. Celková dĺžka mosta je 3911 metrov. Pôvodne bolo jeho rozpätie 1990 m, ale po zemetrasení s epicentrom na ostrove Awadži v roku 1995, keď už boli pilóty postavené, došlo k ich posunu o 1 meter. Pilóty majú výšku 298,3 metrov. Šírka mostovky je 35,5 metrov. Nosný oceľový kábel má priemer 112 centimetrov a skladá sa z 36.830 vlákien, ktoré by obtočili zemeguľu sedemkrát.
Most môže expandovať pod vplyvom tepla o dva metre. Osvetľuje ho 1737 svetiel. Ovládajú sa počítačom, pre štátne a regionálne sviatky je určených 28 slávnostných variácií osvetlenia.
Šesťprúdová diaľničná vozovka je k dispozícii automobilom, plánovaná stavba železnice sa neuskutočnila. Most bol navrhnutý tak, aby odolal vetru s rýchlosťou 285 km/h a zemetraseniu do 8,5 stupňa Richterovej stupnice. Most sa stal obľúbenou turistickou atrakciou.
zdroje: http://famouswonders.com, www.technologystudent.com, www.japan-guide.com
Na slávnosti, ktorá sa uskutočnila 5. apríla 1998, sa zúčastnil japonský korunný princ Naruhito so svojou manželkou princeznou Masako.
Gigantická stavba spája región okolo prístavného mesta Kóbe na hlavnom japonskom ostrove Honšú s malým ostrovom Awadži, ležiacim oproti.
Stavbu mosta začali presadzovať po nešťastí v roku 1955, keď pri kolízii s ďalším plavidlom na frekventovanej plavebnej trase išla ku dnu loď s viac ako sto deťmi na palube. Nešťastie si vtedy vyžiadalo 168 životov. Politický tlak na výstavbu mosta začal silnieť a v roku 1988 sa s ňou začalo.
Na stavbe mosta pracovali počas desiatich rokov dva milióny robotníkov. Použilo sa 181.000 ton ocele a 1,4 miliónov metrov kubických betónu. Celková dĺžka mosta je 3911 metrov. Pôvodne bolo jeho rozpätie 1990 m, ale po zemetrasení s epicentrom na ostrove Awadži v roku 1995, keď už boli pilóty postavené, došlo k ich posunu o 1 meter. Pilóty majú výšku 298,3 metrov. Šírka mostovky je 35,5 metrov. Nosný oceľový kábel má priemer 112 centimetrov a skladá sa z 36.830 vlákien, ktoré by obtočili zemeguľu sedemkrát.
Most môže expandovať pod vplyvom tepla o dva metre. Osvetľuje ho 1737 svetiel. Ovládajú sa počítačom, pre štátne a regionálne sviatky je určených 28 slávnostných variácií osvetlenia.
Šesťprúdová diaľničná vozovka je k dispozícii automobilom, plánovaná stavba železnice sa neuskutočnila. Most bol navrhnutý tak, aby odolal vetru s rýchlosťou 285 km/h a zemetraseniu do 8,5 stupňa Richterovej stupnice. Most sa stal obľúbenou turistickou atrakciou.
zdroje: http://famouswonders.com, www.technologystudent.com, www.japan-guide.com