Cesta priemyselníka, technika a podnikateľa Emila Škodu pripomína americký sen.
Autor TASR
Plzeň/Bratislava 19. novembra (TASR) – Český priemyselník, technik a podnikateľ Emil Škoda sa narodil 19. novembra pred 175 rokmi.
Jeho životná cesta pripomína americký sen. Vďaka svojím znalostiam, odhodlaniu a citu pre obchod dokázal vytvoriť svetoznámy podnik, ktorý svojho času nemal v Európe konkurenciu. Zakladateľ Škodových závodov v Plzni právom patrí medzi najvýznamnejších českých veľkopodnikateľov v histórii.
Pochádzal zo zámožnej plzenskej rodiny
Emil Škoda sa narodil 19. novembra 1839 v českej Plzni do zámožnej rodiny. Jeho otec bol uznávaný lekár, poslanec ríšskeho snemu, ale aj člen správnej rady Meštianskeho pivovaru, matka pochádzala z jednej z najbohatších plzenských rodín. Po maturite na gymnáziu v Chebe absolvoval mladý Škoda štyri semestre strojárskeho inžinierstva v Prahe a v štúdiu pokračoval v nemeckom Karlsruhe na tamojšej strojárskej fakulte Technickej vysokej školy. Svoje znalosti rozšíril tiež stážami vo Francúzsku, Veľkej Británii či v Spojených štátoch amerických.
Kúpil fabriku, v ktorej začiínal
Úspešná kariéra Emila Škodu začala v roku 1866 nástupom do funkcie vrchného inžiniera vo Waldštejnových strojárňach v Plzni. Fabrika s 33 zamestnancami v tom čase ledva prežívala a mladému inžinierovi bolo jasné, že ak má firma prežiť, nutne potrebuje modernizáciu. Onedlho po svojom nástupe začal Škoda uvažovať, že by strojáreň odkúpil. Od myšlienky k činu prišlo v roku 1869, keď za výdatnej finančnej pomoci rodiny neprosperujúcu fabriku kúpil. Následne sa vrhol do prepotrebnej modernizácie a do rozvoja veľkoryso investoval. Z malej továrničky sa pod vedením Emila Škodu čoskoro stal prestížny svetoznámy podnik zamestnávajúci viac ako 4000 ľudí.
Tvrdo pracoval
Za obdivuhodným úspechom šikovného priemyselníka stála pevná vôľa i stovky hodín tvrdej práce. Ambiciózny majiteľ trávil vo firme často celé dni a mnohokrát i noci. Chcel vedieť o všetkom, čo sa vo fabrike deje a osobne sa snažil riadiť jednotlivé prevádzky. Postupne postavil novú zlievareň, strojáreň, oceliareň a dokonca i vlastnú železničnú dráhu a zbrojovku. Za prvých desať rokov vyšli zo Škodových závodov zariadenia a mechanizmy pre 25 cukrovarov, 11 sladovní, viacero baní a hút. Potom sa produkcia začala orientovať na oceliarstvo a zbrojný priemysel. Vo výrobe ocele predbehol Škoda všetky ostatné podniky vo vtedajšom Rakúsko-Uhorsku i v celej Európe, okrem dynastie Kruppovcov, nemeckých priemyselníkov z Essenu, ktorá sa preslávila výrobou ocele a produkciou munície a zbraní. Prezieravý podnikateľ sa zámerne púšťal do vývoja a výroby takých zákaziek, aké v iných továrňach neboli schopní pripraviť. Medzi najlukratívnejšie zákazky impéria Emila Škodu patrili napríklad turbíny pre elektráreň na Niagarských vodopádoch alebo vzdúvadlá do Suezského prieplavu.
Akciovka
V roku 1899 český veľkopodnikateľ vytvoril z firmy akciovú spoločnosť, v ktorej bol až do smrti generálnym riaditeľom a predsedom predstavenstva. Tak firma získala potrebný kapitál pre svoj rozvoj a podnik mohol ďalej úspešne existovať.
Emil Škoda zomrel 8. augusta 1900 vo vlaku neďaleko obce Selzthal v Štajersku (Rakúsko). V jeho smútočnom sprievode kráčala väčšina zamestnancov jeho spoločnosti. Meno novátorského technika, priemyselníka i obchodníka veľkého formátu ešte aj dnes nesie úspešná česká spoločnosť.
Jeho životná cesta pripomína americký sen. Vďaka svojím znalostiam, odhodlaniu a citu pre obchod dokázal vytvoriť svetoznámy podnik, ktorý svojho času nemal v Európe konkurenciu. Zakladateľ Škodových závodov v Plzni právom patrí medzi najvýznamnejších českých veľkopodnikateľov v histórii.
Pochádzal zo zámožnej plzenskej rodiny
Emil Škoda sa narodil 19. novembra 1839 v českej Plzni do zámožnej rodiny. Jeho otec bol uznávaný lekár, poslanec ríšskeho snemu, ale aj člen správnej rady Meštianskeho pivovaru, matka pochádzala z jednej z najbohatších plzenských rodín. Po maturite na gymnáziu v Chebe absolvoval mladý Škoda štyri semestre strojárskeho inžinierstva v Prahe a v štúdiu pokračoval v nemeckom Karlsruhe na tamojšej strojárskej fakulte Technickej vysokej školy. Svoje znalosti rozšíril tiež stážami vo Francúzsku, Veľkej Británii či v Spojených štátoch amerických.
Kúpil fabriku, v ktorej začiínal
Úspešná kariéra Emila Škodu začala v roku 1866 nástupom do funkcie vrchného inžiniera vo Waldštejnových strojárňach v Plzni. Fabrika s 33 zamestnancami v tom čase ledva prežívala a mladému inžinierovi bolo jasné, že ak má firma prežiť, nutne potrebuje modernizáciu. Onedlho po svojom nástupe začal Škoda uvažovať, že by strojáreň odkúpil. Od myšlienky k činu prišlo v roku 1869, keď za výdatnej finančnej pomoci rodiny neprosperujúcu fabriku kúpil. Následne sa vrhol do prepotrebnej modernizácie a do rozvoja veľkoryso investoval. Z malej továrničky sa pod vedením Emila Škodu čoskoro stal prestížny svetoznámy podnik zamestnávajúci viac ako 4000 ľudí.
Tvrdo pracoval
Za obdivuhodným úspechom šikovného priemyselníka stála pevná vôľa i stovky hodín tvrdej práce. Ambiciózny majiteľ trávil vo firme často celé dni a mnohokrát i noci. Chcel vedieť o všetkom, čo sa vo fabrike deje a osobne sa snažil riadiť jednotlivé prevádzky. Postupne postavil novú zlievareň, strojáreň, oceliareň a dokonca i vlastnú železničnú dráhu a zbrojovku. Za prvých desať rokov vyšli zo Škodových závodov zariadenia a mechanizmy pre 25 cukrovarov, 11 sladovní, viacero baní a hút. Potom sa produkcia začala orientovať na oceliarstvo a zbrojný priemysel. Vo výrobe ocele predbehol Škoda všetky ostatné podniky vo vtedajšom Rakúsko-Uhorsku i v celej Európe, okrem dynastie Kruppovcov, nemeckých priemyselníkov z Essenu, ktorá sa preslávila výrobou ocele a produkciou munície a zbraní. Prezieravý podnikateľ sa zámerne púšťal do vývoja a výroby takých zákaziek, aké v iných továrňach neboli schopní pripraviť. Medzi najlukratívnejšie zákazky impéria Emila Škodu patrili napríklad turbíny pre elektráreň na Niagarských vodopádoch alebo vzdúvadlá do Suezského prieplavu.
Akciovka
V roku 1899 český veľkopodnikateľ vytvoril z firmy akciovú spoločnosť, v ktorej bol až do smrti generálnym riaditeľom a predsedom predstavenstva. Tak firma získala potrebný kapitál pre svoj rozvoj a podnik mohol ďalej úspešne existovať.
Emil Škoda zomrel 8. augusta 1900 vo vlaku neďaleko obce Selzthal v Štajersku (Rakúsko). V jeho smútočnom sprievode kráčala väčšina zamestnancov jeho spoločnosti. Meno novátorského technika, priemyselníka i obchodníka veľkého formátu ešte aj dnes nesie úspešná česká spoločnosť.