Podľa prieskumu z polovice novembra by každé tretie auto na ceste ohrozovalo bezpečnosť premávky, ak by tam bol sneh alebo ľad.
Autor Teraz.sk
Bratislava 6. decembra (Teraz.sk) – Na slovenských cestách ešte v polovici novembra jazdilo na zimných pneumatikách len asi 65 percent automobilov, ako to vyplýva z prieskumu na vzorke 691 vozidiel. Meranie stavu opotrebovanosti a vhodnosti pneumatík urobila 15. a 16. novembra spoločnosť Goodyear Dunlop Tires v Bratislave, Košiciach a v Banskej Bystrici. V prieskume sledovali typ pneumatiky (teda či je letná, zimná a celoročná) a výšku dezénu, resp. hĺbka drážky pneumatiky. Skontrolovali 2 764 pneumatík.
Každé tretie auto by "neprešlo"
Z výsledkov prieskumu vyplýva, že ak by sa na cestách v tom období vytvorila súvislá vrstva snehu alebo námrazy, každé tretie auto (34,44 percent) by vzhľadom na nízky dezén alebo letné pneumatiky nespĺňalo zákonom požadovaný typ pneumatík. Ak by takýto výsledok zistila polícia, mohla by na pokutách od vodičov vyzbierať sumu 11 950 eur a odobrať 238 technických preukazov áut. V súčasnosti je pokuta za tento priestupok 50 eur.
„Na bezpečnú jazdu odporúčam nielen vhodný typ pneumatiky, ale aj výšku dezénu, ktorý bude nad 4 milimetre, ako aj správny tlak v pneumatike. Celoročné pneumatiky, vzhľadom na naše klimatické podmienky, neodporúčam vôbec,“ povedal dopravný analytik Maroš Palesch.
Len 64,69 percent áut z prieskumu malo prezuté zimné pneumatiky, pričom na 23 autách so zimnými pneumatikami a na troch s celoročnými pneumatikami našli nízky dezén pod 3 milimetre.
Pneumatika musí spĺňať náročné kritériá
Pneumatika je jediným kontaktným bodom auta s vozovkou, takže jej treba venovať dostatočnú pozornosť a dbať na jej správne vlastnosti. Výrobcovia vyvíjajú zimné pneumatiky aj niekoľko rokov, aby splnili náročné požiadavky. Pri výrobe zohľadňujú niekoľko desiatok kritérií, aby dosiahli vysokú bezpečnosť. Medzi očakávané vlastnosti pneumatiky patrí správna priľnavosť k povrchu vozovky, zvládanie akýchkoľvek zákrut, minimalizácia brzdnej dráhy, prípustné opotrebovanie pneumatiky, vhodné vlastnosti v každom počasí (sneh, ľad, brečka, dážď), znižovanie spotreby paliva, či zabezpečenie pohodlnejšej jazdy.
Najlepšie prieskum dopadol v Bratislave
Prieskum ukázal, že v Bratislave sú autá lepšie pripravené na zimu ako v iných mestách. Až 67,7 percent zo všetkých áut v hlavnom meste jazdilo na zimných pneumatikách. V Košiciach to bolo len 61,2 percent, pričom takmer 10 percent z nich jazdilo na nízkom dezéne pod 3 milimetre. Na hĺbke drážky zimných pneumatík si dali záležať v Banskej Bystrici (priemerne 6,5 milimetra). Najmenšie drážky namerali v Košiciach, kde bola ich priemerná hĺbka 5,94 milimetra.
Odborníci sú na stav pneumatík prísnejší, ako zákon
Na Slovensku je zákonná povinnosť zimných pneumatík v prípade, ak je na vozovke súvislá vrstva snehu, ľadu alebo námrazy. Najnižší zákonom povolený dezén zimnej pneumatiky je 3 milimetre. Tieto parametre však nie sú z hľadiska bezpečnosti na cestách úplne najvhodnejšie. Skúsení vodiči a analytici hovoria o minimálnom dezéne 4 mm a o použití zimných pneumatík, ak používate vozidlo v dňoch, keď teplota klesá pod 7°C.
Suché zimy zvádzajú k nesprávnemu zvyku
V posledných rokoch je na Slovensku veľmi suchá zima. Niektorí vodiči používajú letné pneumatiky aj počas zimného obdobia, čo je však veľmi nebezpečné. Vlastnosti letnej pneumatiky nie sú prispôsobené na zimné podmienky, ktoré sprevádza chladné počasie, sneženie, mráz. Možnosť jazdy na letnej pneumatike v zime je vylúčená napríklad v susednom Rakúsku.
Ako je to v okolí
Od 1. novembra do 15. apríla sú v Rakúsku povinné zimné pneumatiky, a to s minimálnym dezénom 4 milimetre. V Českej republike sú od 1.novembra do 31. marca musia mať na autách povinne zimné pneumatiky s minimálnym dezénom 4 milimetre, ak je súvislá vrstva snehu, ľadu, alebo ak idete do oblasti, kde sa môže zhoršený stav vozovky predpokladať. Takže v Čechách nepomôže výhovorka, že štart cesty bol v peknom suchom počasí. V ďalších okolitých krajinách, napríklad v Poľsku a v Maďarsku, nie sú zákonom stanovené zimné pneumatiky. V Maďarsku sa vám však môže stať, že ak nemáte snehové reťaze, môžu vám vstup do krajiny zamietnuť.
Každé tretie auto by "neprešlo"
Z výsledkov prieskumu vyplýva, že ak by sa na cestách v tom období vytvorila súvislá vrstva snehu alebo námrazy, každé tretie auto (34,44 percent) by vzhľadom na nízky dezén alebo letné pneumatiky nespĺňalo zákonom požadovaný typ pneumatík. Ak by takýto výsledok zistila polícia, mohla by na pokutách od vodičov vyzbierať sumu 11 950 eur a odobrať 238 technických preukazov áut. V súčasnosti je pokuta za tento priestupok 50 eur.
„Na bezpečnú jazdu odporúčam nielen vhodný typ pneumatiky, ale aj výšku dezénu, ktorý bude nad 4 milimetre, ako aj správny tlak v pneumatike. Celoročné pneumatiky, vzhľadom na naše klimatické podmienky, neodporúčam vôbec,“ povedal dopravný analytik Maroš Palesch.
Len 64,69 percent áut z prieskumu malo prezuté zimné pneumatiky, pričom na 23 autách so zimnými pneumatikami a na troch s celoročnými pneumatikami našli nízky dezén pod 3 milimetre.
Pneumatika musí spĺňať náročné kritériá
Pneumatika je jediným kontaktným bodom auta s vozovkou, takže jej treba venovať dostatočnú pozornosť a dbať na jej správne vlastnosti. Výrobcovia vyvíjajú zimné pneumatiky aj niekoľko rokov, aby splnili náročné požiadavky. Pri výrobe zohľadňujú niekoľko desiatok kritérií, aby dosiahli vysokú bezpečnosť. Medzi očakávané vlastnosti pneumatiky patrí správna priľnavosť k povrchu vozovky, zvládanie akýchkoľvek zákrut, minimalizácia brzdnej dráhy, prípustné opotrebovanie pneumatiky, vhodné vlastnosti v každom počasí (sneh, ľad, brečka, dážď), znižovanie spotreby paliva, či zabezpečenie pohodlnejšej jazdy.
Najlepšie prieskum dopadol v Bratislave
Prieskum ukázal, že v Bratislave sú autá lepšie pripravené na zimu ako v iných mestách. Až 67,7 percent zo všetkých áut v hlavnom meste jazdilo na zimných pneumatikách. V Košiciach to bolo len 61,2 percent, pričom takmer 10 percent z nich jazdilo na nízkom dezéne pod 3 milimetre. Na hĺbke drážky zimných pneumatík si dali záležať v Banskej Bystrici (priemerne 6,5 milimetra). Najmenšie drážky namerali v Košiciach, kde bola ich priemerná hĺbka 5,94 milimetra.
Odborníci sú na stav pneumatík prísnejší, ako zákon
Na Slovensku je zákonná povinnosť zimných pneumatík v prípade, ak je na vozovke súvislá vrstva snehu, ľadu alebo námrazy. Najnižší zákonom povolený dezén zimnej pneumatiky je 3 milimetre. Tieto parametre však nie sú z hľadiska bezpečnosti na cestách úplne najvhodnejšie. Skúsení vodiči a analytici hovoria o minimálnom dezéne 4 mm a o použití zimných pneumatík, ak používate vozidlo v dňoch, keď teplota klesá pod 7°C.
Suché zimy zvádzajú k nesprávnemu zvyku
V posledných rokoch je na Slovensku veľmi suchá zima. Niektorí vodiči používajú letné pneumatiky aj počas zimného obdobia, čo je však veľmi nebezpečné. Vlastnosti letnej pneumatiky nie sú prispôsobené na zimné podmienky, ktoré sprevádza chladné počasie, sneženie, mráz. Možnosť jazdy na letnej pneumatike v zime je vylúčená napríklad v susednom Rakúsku.
Ako je to v okolí
Od 1. novembra do 15. apríla sú v Rakúsku povinné zimné pneumatiky, a to s minimálnym dezénom 4 milimetre. V Českej republike sú od 1.novembra do 31. marca musia mať na autách povinne zimné pneumatiky s minimálnym dezénom 4 milimetre, ak je súvislá vrstva snehu, ľadu, alebo ak idete do oblasti, kde sa môže zhoršený stav vozovky predpokladať. Takže v Čechách nepomôže výhovorka, že štart cesty bol v peknom suchom počasí. V ďalších okolitých krajinách, napríklad v Poľsku a v Maďarsku, nie sú zákonom stanovené zimné pneumatiky. V Maďarsku sa vám však môže stať, že ak nemáte snehové reťaze, môžu vám vstup do krajiny zamietnuť.