Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 27. december 2024Meniny má Filoména
< sekcia Magazín

Politika a šport by sa nemali miešať dokopy, tvrdí Niki Lauda

Z tlačovej konferencie rakúskeho bývalého pretekára F1 a súčasného podnikateľa Niki Laudu. Foto: TASR/Pavel Neubauer

Lauda zavítal do hlavného mesta Slovenska po ročnej prestávke, aby sa zúčastnil v hoteli Kempinski River Park na siedmom Orange Biznis Fóre.

Bratislava 24. apríla (TASR) - Podľa legendárneho pilota F1 a úspešného podnikateľa Niki Laudu by sa šport a politika nemali miešať dohromady. Trojnásobný majster sveta v efejednotke tak počas stredajšej návštevy Bratislavy reagoval na víkendové kontroverzné preteky na Veľkej cene Bahrajnu.

Lauda zavítal do hlavného mesta Slovenska po ročnej prestávke, aby sa zúčastnil v hoteli Kempinski River Park na siedmom Orange Biznis Fóre. Charizmatický Rakúšan hovoril o svojej kariére športovca a biznismana, ale aj aktuálnej situácii v najsledovanejšom motoristickom kolotoči. "Život na hrane, úspech na dosah". Aj takýmto mottom by sa dala charakterizovať Laudova cesta za úspechom v monoposte F1, či leteckom biznise. Pre svetového šampióna z rokov 1975, 1977 a 1984, ktorý počas pretekov v sezóne 1976 utrpel vážne poranenia s trvalými následkami, je však horúcou témou aj bezpečnosť.

"Myslím si, že bezpečnosť v seriáli F1 výrazne pokročila a stále napreduje. Poslednou obeťou pretekov, ak sa nemýlim, bol pred 13-14 rokmi v Imole Ayrton Senna. Takže prijaté bezpečnostné pravidlá priniesli svoj úspech. Takže aj v porovnaní s mojou érou, sa to výrazne zlepšilo. Druhým dôležitým rozdielom je fakt, že piloti majú dnes na okruhoch väčšiu možnosť vyhnúť sa konkurenčným monopostom. Majú skrátka viac únikových možností, čo je pre samotný šport veľmi dobrým znakom. Ide to správnym smerom," uviedol 63-ročný Lauda.

Rodák z Viedne stál pri zrode dvoch prosperujúcich leteckých spoločností Lauda Air a Niki. V roku 1999 predal majoritný akciový podiel Lauda Air rakúskej spoločnosti Austrian Airlines. "Letecká doprava ja stále tým najbezpečnejším prostriedkom na prepravu ľudí v porovnaní s inými alternatívami dopravy. Ale je to biznis a stále musíte napredovať a pozerať sa dopredu, tak ako v iných oblastiach podnikania. Takže nejaký presný recept na úspech neexistuje. Ak idete nesprávnym smerom, treba urobiť zmenu a snažiť sa situáciu zlepšiť. Chce to určitú sebareflexiu, uvedomiť si, že robíte chybu a prijať rýchlu nápravu. Musíte reagovať rýchlejšie ako vaše okolie a konkurencia," skonštatoval Lauda, ktorý bol aj dva roky manažérom tímu Jaguar v F1.

Rakúšan, ktorý v efjednotke sedel v kokpitoch monopostov tímov March, BRM, Ferrari, Brabham a McLaren, počas svojej kariéry skloňoval často aj slovo riziko. Napriek odporu zo strany rodiny si zobral veľký úver na pokrytie svojej životnej poistky a následne všetko vsadil na kariéru pretekára. "Súhlasím, že to bolo značne riskantný ťah. Dnes sa teším z toho, že to vyšlo. Ak by mi to však nevyšlo na súťažnom okruhu, musel by som nájsť iný spôsob ako vrátiť peniaze späť," reagoval Lauda.

Tu bude player


Skúsený manažér sa vyjadril aj o Veľkej cene Bahrajnu. Preteky sa cez víkend uskutočnili napriek nestabilnej spoločenskej situácii a protestom v uliciach, ktoré si deň pred štartom vyžiadali dokonca jednu ľudskú obeť. "Vieme, že už predchádzajúcu Veľkú cenu Bahrajnu zrušili organizátori z bezpečnostných dôvodov. Osobne si však myslím, že šport a politika by sa nemali miešať dokopy. Ak začneme hovoriť na túto tému, tak sa dostanem napríklad k tomu, prečo sa jazdí efjednotka v Malajzii, či v Juhoafrickej republike. Pamätám sa, že som štartoval na Grand Prix v Argentíne, keď bol pri moci diktátor (Juan) Perón," rozhovoril sa Lauda s zdôraznil: "Opakujem, že ideme zlým smerom, ak budeme mixovať šport a politiku. V konečnom dôsledku bolo dobré, že preteky v Bahrajne sa uskutočnili, pretože ľudia z celého sveta to nevnímali ako náboženský problém. Napokon preteky prebehli bez problémov a nikto nebol zranený. Takže sme vyslali do sveta pozitívny signál."

Tu bude player


Svetoznámy pilot s plastikou tváre má bohatý život na zážitky a príhody, ktoré testovali jeho postoj k životu. Svojho času bol Lauda silne veriacim kresťanom, neskôr sa od svojho náboženstva odklonil a napokon si opäť našiel cestu do kostola. "Je to pre mňa komplikovaná téma. Asi pred 30 rokmi som prestal chodiť do kostola, pretože mi v Rakúsku povedali, že ako pilot F1 by som mal platiť dane aj cirkevným orgánom. Tak som sa oficiálne rozhodol, že nebudem chodiť do kostola, hoci to pre mňa nebolo ľahké," vysvetlil Lauda, ktorý ďalej poznamenal: "Som však veriaci človek a chcel som, aby moje deti boli pokrstené, takže som sa vrátil do kostola. Sme ľudské bytosti a snažíme sa všetko vysvetliť racionálne, ale niekedy už na to nestačí náš mozog. Skôr, či neskôr sa tak stane. Preto si myslím, že niekto tam hore predsa len je."

Lauda ukončil súťažnú kariéru až v roku 1985. V období 1992 - 1997 pôsobil v tíme Ferrari ako poradca. Neskôr napísal a vydal päť kníh o svete motorizmu a svojej kariére.