Vyše 80 percent slovenských mužov od 15 rokov pripojených na internet hrávalo a hrá počítačové hry, u žien je to 68 percent internetovej populácie.
Autor Teraz.sk
Bratislava 8. októbra (Teraz.sk) - Takmer 75 percent slovenskej internetovej populácie hrávalo a hrá počítačové hry. Noví hráči pribudli počas pandemickej situácie na jar, časť respondentov deklarovala, že to chce v budúcnosti skúsiť, a iba vyše 20 percent internetovej populácie je rezistentných voči hrám. Najsilnejšia aktívna hráčska populácia na Slovensku je vo veku 25 – 34 rokov. Vyplýva to z prieskumu spoločnosti Nielsen Admosphere Omnibus pre ASUS.
Podobnosť profilov a záľub slovenských hráčov počítačových hier so zahraničím potvrdzuje aj Michal Božík z Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie, ktorý sa úlohe hier vo vzdelávaní venuje dlhodobo a pripravuje knihu na túto tému.
Čo sa týka hráčskej vášne, až vyše 80 percent slovenských mužov od 15 rokov pripojených na internet hrávalo a hrá počítačové hry, u žien je to 68 percent internetovej populácie. Muži súčasne deklarujú častejšie aj pravidelné hranie a pri hrách zostávajú aj do vyššieho veku.
Michal Božík však upozorňuje: „Viaceré zahraničné štúdie ukazujú, že podiel hráčov – mužov a žien v populácii je takmer rovnaký, ale ženy viac hrajú na prenosných zariadeniach a viac tzv. casual hry.“ Casual hry sú podskupinou videohier, kam spadajú všetky jednoduchšie, časovo menej náročné hry, ale aj hry, ktoré sa hrajú priamo v prehliadači.
Typickým zástupcom casual hier na smartfóne je napríklad Candy Crush Saga, známa logická puzzle hra, tzv. spájanie symbolov. Ich opakom sú „hardcore“ hry – komplikované a náročné tituly, pri ktorých trávia hráči hodiny. M. Božík dodáva: „Hráči casual hier sa oveľa menej identifikujú ako hráči, pretože táto rola nie je pre nich významná, a tak sa nestáva súčasťou ich identity. Podobne je to aj so staršími ročníkmi – to, že hrajú na zastávke Candy Crush Saga, nepovažujú za hranie.“
Božíkov predpoklad potvrdzujú aj ďalšie výsledky prieskumu. Ženy preferujú logické, jednoduché inštalované a strategické hry, muži favorizujú strategické, akčné a závodné hry.
„Očakávame, že herný svet sa začne ešte viac orientovať na ženské publikum a otvárať sa mu,“ predpovedá herná špecialistka Eva Čanová zo spoločnosti ASUS. „Trend vidíme už teraz v podobe nárastu ženských hrdiniek alebo možnosti výberu medzi mužskou a ženskou postavou. Herní vývojári dávajú príležitosť ženám preniknúť do sveta gamingu a stotožniť sa s hlavnou hrdinkou.“ Silné ženské osobnosti v politike od začiatku storočia inšpirujú tvorcov nielen akčných filmov, ale aj počítačových hier.
Počas jarnej vlny pandémie v celom svete pribudli hráči. Na Slovensku tento nárast potvrdili operátori, predajcovia počítačových hier aj hráčske komunity. Čo sa týka vekovej štruktúry, v uvedenom prieskume potvrdilo 6 percent respondentov, že začalo hrať práve počas pandémie, najmä ženy (8,7 %). Prekvapivý nárast je vo vekovej skupine 45 – 54 rokov, inak skeptickej voči počítačovým hrám, kde pribudlo najviac nových hráčov v populácii (8,7 %).
Podobnosť profilov a záľub slovenských hráčov počítačových hier so zahraničím potvrdzuje aj Michal Božík z Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie, ktorý sa úlohe hier vo vzdelávaní venuje dlhodobo a pripravuje knihu na túto tému.
Čo sa týka hráčskej vášne, až vyše 80 percent slovenských mužov od 15 rokov pripojených na internet hrávalo a hrá počítačové hry, u žien je to 68 percent internetovej populácie. Muži súčasne deklarujú častejšie aj pravidelné hranie a pri hrách zostávajú aj do vyššieho veku.
Michal Božík však upozorňuje: „Viaceré zahraničné štúdie ukazujú, že podiel hráčov – mužov a žien v populácii je takmer rovnaký, ale ženy viac hrajú na prenosných zariadeniach a viac tzv. casual hry.“ Casual hry sú podskupinou videohier, kam spadajú všetky jednoduchšie, časovo menej náročné hry, ale aj hry, ktoré sa hrajú priamo v prehliadači.
Typickým zástupcom casual hier na smartfóne je napríklad Candy Crush Saga, známa logická puzzle hra, tzv. spájanie symbolov. Ich opakom sú „hardcore“ hry – komplikované a náročné tituly, pri ktorých trávia hráči hodiny. M. Božík dodáva: „Hráči casual hier sa oveľa menej identifikujú ako hráči, pretože táto rola nie je pre nich významná, a tak sa nestáva súčasťou ich identity. Podobne je to aj so staršími ročníkmi – to, že hrajú na zastávke Candy Crush Saga, nepovažujú za hranie.“
Božíkov predpoklad potvrdzujú aj ďalšie výsledky prieskumu. Ženy preferujú logické, jednoduché inštalované a strategické hry, muži favorizujú strategické, akčné a závodné hry.
„Očakávame, že herný svet sa začne ešte viac orientovať na ženské publikum a otvárať sa mu,“ predpovedá herná špecialistka Eva Čanová zo spoločnosti ASUS. „Trend vidíme už teraz v podobe nárastu ženských hrdiniek alebo možnosti výberu medzi mužskou a ženskou postavou. Herní vývojári dávajú príležitosť ženám preniknúť do sveta gamingu a stotožniť sa s hlavnou hrdinkou.“ Silné ženské osobnosti v politike od začiatku storočia inšpirujú tvorcov nielen akčných filmov, ale aj počítačových hier.
Počas jarnej vlny pandémie v celom svete pribudli hráči. Na Slovensku tento nárast potvrdili operátori, predajcovia počítačových hier aj hráčske komunity. Čo sa týka vekovej štruktúry, v uvedenom prieskume potvrdilo 6 percent respondentov, že začalo hrať práve počas pandémie, najmä ženy (8,7 %). Prekvapivý nárast je vo vekovej skupine 45 – 54 rokov, inak skeptickej voči počítačovým hrám, kde pribudlo najviac nových hráčov v populácii (8,7 %).