SNSĽP sa preto rozhodla vydať publikáciu Sexistické reklamy na Slovensku, ktorá upozorňuje na sexizmus použitý vo vonkajšej reklame.
Autor Tablet.TV
Bratislava 18. februára (TASR) – Pri propagácii služieb a tovaru ešte stále na Slovensku existuje názor, že sex predáva. Aj to je podľa Slovenského národného stredisko pre ľudské práva (SNSĽP) dôvodom, prečo sa zachovávajú stereotypy spojené s rodovou nerovnosťou a nadradenosťou mužov nad ženami.
SNSĽP sa preto rozhodla vydať publikáciu Sexistické reklamy na Slovensku, ktorá upozorňuje na sexizmus použitý vo vonkajšej reklame. "Je to reklama, ktorú nemožno len tak vypnúť, dostávame sa s ňou do kontaktu, či chceme, alebo nechceme," vysvetlila na dnešnej tlačovej konferencii autorka publikácie Monika Kršková zo SNSĽP.
Publikácie je na zverejnená na webe SNSĽP. Okrem príkladov sexistického princípu v reklame uvádza možnosti obrany voči takejto forme propagácie i návrhy opatrení na lepšiu reguláciu nevhodnej reklamy. "Publikácia je jedinečná aj tým, že ponúka manuál, ako možno jednoznačne identifikovať sexizmus v reklame,“ uviedla Kršková.
Príklady, ktoré SNSĽP v publikácii uvádza, znázorňujú jednotlivé formy a typy sexistických motívov. "Najčastejšie používanou metódou je sexualizácia, ktorá využíva polonahé, najmä ženské telo, ktoré vôbec nesúvisí s ponúkaným produktom. Prípadne ide o dvojzmyselnú narážku so sexuálnym kontextom," informovala v tejto súvislosti Kršková. Druhou najčastejšou formou je fragmentácia, teda zobrazenie časti ženského alebo mužského tela, ktoré ani v tomto prípade nesúvisí s propagovanou činnosťou či tovarom.
Využívanou formou je aj objektivizácia – prirovnanie ženy alebo muža k produktu. "Takisto existujú reklamy využívajúce rodové stereotypy, napríklad mienku o tom, že ženy nevedia dobre parkovať," objasnila Kršková.
Výkonný riaditeľ SNSĽP Marian Mesároš poukázal na súčasné obranné mechanizmy voči nevhodnej sexistickej reklame. Tou sa zaoberá aj Slovenská obchodná inšpekcia (SOI), ktorá v prípade upozornení postupuje podľa Zákona o reklame. "Podľa štatistík SOI za roky 2014 a 2015 riešila inšpekcia 12 podnetov na sexistickú reklamu, pričom šesť vyhodnotila ako opodstatnené a jednému šíriteľovi reklamy bola uložená pokuta vo výške 33.200 eur," uviedol Mesároš.
Ďalšou možnosťou regulácie sú podnety pre Radu pre reklamu (RPR), ktorá ich posudzuje podľa svojho etického kódexu zakazujúceho použitie slovných hračiek, hrubého slangu či vyobrazení, ktoré by vyznievali sexisticky. "RPR v roku 2014 riešila 25 podnetov, z toho desať vyhodnotila ako opodstatnené. Z 19 reklám, na ktoré RPR upozornila verejnosť v roku 2015, sa porušenie etického kódexu potvrdilo pri piatich," bilancoval Mesároš.
Účinné opatrenie voči nevhodnej sexistickej reklame vidí SNSĽP v novelizácii Zákona o reklame. "Od roku 2011 sa nezmenil, myslíme si, že by mal obsahovať ustanovenia Etického kódexu RPR, ktoré sa podrobnejšie venujú sexizmu v reklame," upozornil Mesároš. Za vhodné považujú predstavitelia SNSĽP takisto aktívnejší prístup verejnosti. "Nemali by to vnímať ako zbytočné, ako stratu času, prípadne problém niekoho iného. Takáto reklama ovplyvňuje nielen ich samotných, ale aj ich deti," vysvetlila Kršková. Podľa SNSĽP by bolo potrebné takisto materiálne a finančne posilniť SOI a vytvoriť tejto inštitúcii väčšiu možnosť pre proaktívne zaoberanie sa problémom sexistickej reklamy.
SNSĽP sa preto rozhodla vydať publikáciu Sexistické reklamy na Slovensku, ktorá upozorňuje na sexizmus použitý vo vonkajšej reklame. "Je to reklama, ktorú nemožno len tak vypnúť, dostávame sa s ňou do kontaktu, či chceme, alebo nechceme," vysvetlila na dnešnej tlačovej konferencii autorka publikácie Monika Kršková zo SNSĽP.
Publikácie je na zverejnená na webe SNSĽP. Okrem príkladov sexistického princípu v reklame uvádza možnosti obrany voči takejto forme propagácie i návrhy opatrení na lepšiu reguláciu nevhodnej reklamy. "Publikácia je jedinečná aj tým, že ponúka manuál, ako možno jednoznačne identifikovať sexizmus v reklame,“ uviedla Kršková.
Príklady, ktoré SNSĽP v publikácii uvádza, znázorňujú jednotlivé formy a typy sexistických motívov. "Najčastejšie používanou metódou je sexualizácia, ktorá využíva polonahé, najmä ženské telo, ktoré vôbec nesúvisí s ponúkaným produktom. Prípadne ide o dvojzmyselnú narážku so sexuálnym kontextom," informovala v tejto súvislosti Kršková. Druhou najčastejšou formou je fragmentácia, teda zobrazenie časti ženského alebo mužského tela, ktoré ani v tomto prípade nesúvisí s propagovanou činnosťou či tovarom.
Využívanou formou je aj objektivizácia – prirovnanie ženy alebo muža k produktu. "Takisto existujú reklamy využívajúce rodové stereotypy, napríklad mienku o tom, že ženy nevedia dobre parkovať," objasnila Kršková.
Výkonný riaditeľ SNSĽP Marian Mesároš poukázal na súčasné obranné mechanizmy voči nevhodnej sexistickej reklame. Tou sa zaoberá aj Slovenská obchodná inšpekcia (SOI), ktorá v prípade upozornení postupuje podľa Zákona o reklame. "Podľa štatistík SOI za roky 2014 a 2015 riešila inšpekcia 12 podnetov na sexistickú reklamu, pričom šesť vyhodnotila ako opodstatnené a jednému šíriteľovi reklamy bola uložená pokuta vo výške 33.200 eur," uviedol Mesároš.
Ďalšou možnosťou regulácie sú podnety pre Radu pre reklamu (RPR), ktorá ich posudzuje podľa svojho etického kódexu zakazujúceho použitie slovných hračiek, hrubého slangu či vyobrazení, ktoré by vyznievali sexisticky. "RPR v roku 2014 riešila 25 podnetov, z toho desať vyhodnotila ako opodstatnené. Z 19 reklám, na ktoré RPR upozornila verejnosť v roku 2015, sa porušenie etického kódexu potvrdilo pri piatich," bilancoval Mesároš.
Účinné opatrenie voči nevhodnej sexistickej reklame vidí SNSĽP v novelizácii Zákona o reklame. "Od roku 2011 sa nezmenil, myslíme si, že by mal obsahovať ustanovenia Etického kódexu RPR, ktoré sa podrobnejšie venujú sexizmu v reklame," upozornil Mesároš. Za vhodné považujú predstavitelia SNSĽP takisto aktívnejší prístup verejnosti. "Nemali by to vnímať ako zbytočné, ako stratu času, prípadne problém niekoho iného. Takáto reklama ovplyvňuje nielen ich samotných, ale aj ich deti," vysvetlila Kršková. Podľa SNSĽP by bolo potrebné takisto materiálne a finančne posilniť SOI a vytvoriť tejto inštitúcii väčšiu možnosť pre proaktívne zaoberanie sa problémom sexistickej reklamy.