Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Streda 27. november 2024Meniny má Milan
< sekcia Magazín

História moderného typu semaforu siaha do roku 1914

Unavená hrdlička oddychuje na zelenom svetle semafóra 13. apríla 2006 v americkom meste Bakersfield. Foto: TASR/AP

Aj keď sa tvar, umiestnenie a spôsob obsluhy svetelnej signalizácie vo svete časom menili, semafory sú dodnes dôležitou a potrebnou súčasťou cestnej premávky.

Cleveland/Bratislava 5. augusta (TASR) – Od zavedenia prvej svetelnej signalizácie na riadenie rôznych prúdov dopravy uplynie v utorok 5. augusta sto rokov.

Prvý semafor s červeným a zeleným svetlom bol inštalovaný vo Veľkej Británii na križovatke pred londýnskym parlamentom v roku 1868. Novinka v cestnej doprave bola odvodená od signalizácie na železnici a mala podobu zastaraného železničného semaforu s ramenami a dvoma plynovými lampami. Tento systém si vyžadoval zručnú ľudskú obsluhu a slúžil predovšetkým k zastaveniu dopravy, aby poslanci z parlamentu mohli bezpečne prejsť frekventovanou ulicou. Predchodca svetelnej signalizácie stál na svojom mieste od 10. decembra 1868 do 2. januára 1869. Jedna z plynových lámp potom explodovala a obsluhujúci policajt bol pri výbuchu vážne zranený. Kvôli bezpečnosti sa od podobných experimentov nasledujúcich 45 rokov upustilo.

Na archívnej snímke je zvláštny semafor, ktorý vo východno Londýe v roku 1999 inštaloval anglicko-francúzsky sochár Pierre Vivant (46). Semafor bol vyrobený v rámci súťaže, ktorú zorganizovala londýnska Verejná umelecká agentúra.
Foto: TASR/AP
Pokusy na obnovu dopravnej svetelnej signalizácie sa začali objavovať až po roku 1910. Dnes sa za prvý moderný typ semaforu považuje vynález Jamesa Hodgea, ktorý sa objavil v roku 1914 v Clevelande v americkom štáte Ohio. Zariadenie nainštalované na križovatke Euclid Avenue a East 105th Street disponovalo elektrickými svetlami červenej a zelenej farby a vydávalo varovný zvukový signál vždy, keď sa svetlá menili. O tri roky neskôr boli v americkom Salt Lake City predstavené koordinované svetelné križovatky a v roku 1918 boli v americkom New Yorku inštalované známe trojfarebné semafory s červeným, žltým a zeleným svetlom. V Európe sa prvé cestné signalizačné zariadenia objavili v roku 1923 vo francúzskom Paríži a v nemeckom Hamburgu a v roku 1926 v Londýne vo Veľkej Británii. Tieto semafory boli však stále obsluhované ručne.

Prvý automatický semafor stál v britskom Wolverhamptonu v roku 1927. Do Českej republiky sa svetelná signalizácia dostala taktiež v roku 1927, semafor sa nachádzal na Hybernskej ulici pri Masarykovom nádraží v Prahe.

Ako sa správať v bežnej premávke na svetelných križovatkách, to si 1. júna 2012 vyskúšali bratislavské deti zo staromestských škôl na mobilnom dopravnom ihrisku v centre Bratislavy v rámci MDD. Príslušníci Mestskej polície im ho postavili pred Starou tržnicou a keď začalo pršať, presunuli akciu do tržnice, kde na desiatich kolobežkách deti absolvovali improvizovanú trasu so zastaveniami a správnym pohybom cez semafory.
Foto: TASR/Pavel Neubauer


V Bratislave bola prvá cestná svetelná signalizácia zriadená na križovatke Kamenné námestie v roku 1953. Modernizácia bratislavských svetelne riadených križovatiek začala v roku 1969 križovatkou Račianske mýto. Prvá koordinácia križovatiek bola zrealizovaná medzi bratislavskými križovatkami Račianske mýto a Hlavnou stanicou v roku 1970.

Aj keď sa tvar, umiestnenie a spôsob obsluhy svetelnej signalizácie vo svete časom menili, semafory sú dodnes dôležitou a potrebnou súčasťou cestnej premávky.

Zdroje: http://imhd.zoznam.sk/ba/doc/sk/6885/index.html, http://www.odbornecasopisy.cz/index.php?id_document=25514, http://korzar.sme.sk/c/4667413/aj-semafor-ma-svoju-historiu.html, http://auto.idnes.cz/prvni-semafor-0dw-/automoto.aspx?c=A140617_22514 8_automoto_fdv.