Aj keď sa tvar, umiestnenie a spôsob obsluhy svetelnej signalizácie vo svete časom menili, semafory sú dodnes dôležitou a potrebnou súčasťou cestnej premávky.
Autor TASR
Cleveland/Bratislava 5. augusta (TASR) – Od zavedenia prvej svetelnej signalizácie na riadenie rôznych prúdov dopravy uplynie v utorok 5. augusta sto rokov.
Prvý semafor s červeným a zeleným svetlom bol inštalovaný vo Veľkej Británii na križovatke pred londýnskym parlamentom v roku 1868. Novinka v cestnej doprave bola odvodená od signalizácie na železnici a mala podobu zastaraného železničného semaforu s ramenami a dvoma plynovými lampami. Tento systém si vyžadoval zručnú ľudskú obsluhu a slúžil predovšetkým k zastaveniu dopravy, aby poslanci z parlamentu mohli bezpečne prejsť frekventovanou ulicou. Predchodca svetelnej signalizácie stál na svojom mieste od 10. decembra 1868 do 2. januára 1869. Jedna z plynových lámp potom explodovala a obsluhujúci policajt bol pri výbuchu vážne zranený. Kvôli bezpečnosti sa od podobných experimentov nasledujúcich 45 rokov upustilo.
Pokusy na obnovu dopravnej svetelnej signalizácie sa začali objavovať až po roku 1910. Dnes sa za prvý moderný typ semaforu považuje vynález Jamesa Hodgea, ktorý sa objavil v roku 1914 v Clevelande v americkom štáte Ohio. Zariadenie nainštalované na križovatke Euclid Avenue a East 105th Street disponovalo elektrickými svetlami červenej a zelenej farby a vydávalo varovný zvukový signál vždy, keď sa svetlá menili. O tri roky neskôr boli v americkom Salt Lake City predstavené koordinované svetelné križovatky a v roku 1918 boli v americkom New Yorku inštalované známe trojfarebné semafory s červeným, žltým a zeleným svetlom. V Európe sa prvé cestné signalizačné zariadenia objavili v roku 1923 vo francúzskom Paríži a v nemeckom Hamburgu a v roku 1926 v Londýne vo Veľkej Británii. Tieto semafory boli však stále obsluhované ručne.
Prvý automatický semafor stál v britskom Wolverhamptonu v roku 1927. Do Českej republiky sa svetelná signalizácia dostala taktiež v roku 1927, semafor sa nachádzal na Hybernskej ulici pri Masarykovom nádraží v Prahe.
V Bratislave bola prvá cestná svetelná signalizácia zriadená na križovatke Kamenné námestie v roku 1953. Modernizácia bratislavských svetelne riadených križovatiek začala v roku 1969 križovatkou Račianske mýto. Prvá koordinácia križovatiek bola zrealizovaná medzi bratislavskými križovatkami Račianske mýto a Hlavnou stanicou v roku 1970.
Aj keď sa tvar, umiestnenie a spôsob obsluhy svetelnej signalizácie vo svete časom menili, semafory sú dodnes dôležitou a potrebnou súčasťou cestnej premávky.
Prvý semafor s červeným a zeleným svetlom bol inštalovaný vo Veľkej Británii na križovatke pred londýnskym parlamentom v roku 1868. Novinka v cestnej doprave bola odvodená od signalizácie na železnici a mala podobu zastaraného železničného semaforu s ramenami a dvoma plynovými lampami. Tento systém si vyžadoval zručnú ľudskú obsluhu a slúžil predovšetkým k zastaveniu dopravy, aby poslanci z parlamentu mohli bezpečne prejsť frekventovanou ulicou. Predchodca svetelnej signalizácie stál na svojom mieste od 10. decembra 1868 do 2. januára 1869. Jedna z plynových lámp potom explodovala a obsluhujúci policajt bol pri výbuchu vážne zranený. Kvôli bezpečnosti sa od podobných experimentov nasledujúcich 45 rokov upustilo.
Pokusy na obnovu dopravnej svetelnej signalizácie sa začali objavovať až po roku 1910. Dnes sa za prvý moderný typ semaforu považuje vynález Jamesa Hodgea, ktorý sa objavil v roku 1914 v Clevelande v americkom štáte Ohio. Zariadenie nainštalované na križovatke Euclid Avenue a East 105th Street disponovalo elektrickými svetlami červenej a zelenej farby a vydávalo varovný zvukový signál vždy, keď sa svetlá menili. O tri roky neskôr boli v americkom Salt Lake City predstavené koordinované svetelné križovatky a v roku 1918 boli v americkom New Yorku inštalované známe trojfarebné semafory s červeným, žltým a zeleným svetlom. V Európe sa prvé cestné signalizačné zariadenia objavili v roku 1923 vo francúzskom Paríži a v nemeckom Hamburgu a v roku 1926 v Londýne vo Veľkej Británii. Tieto semafory boli však stále obsluhované ručne.
Prvý automatický semafor stál v britskom Wolverhamptonu v roku 1927. Do Českej republiky sa svetelná signalizácia dostala taktiež v roku 1927, semafor sa nachádzal na Hybernskej ulici pri Masarykovom nádraží v Prahe.
V Bratislave bola prvá cestná svetelná signalizácia zriadená na križovatke Kamenné námestie v roku 1953. Modernizácia bratislavských svetelne riadených križovatiek začala v roku 1969 križovatkou Račianske mýto. Prvá koordinácia križovatiek bola zrealizovaná medzi bratislavskými križovatkami Račianske mýto a Hlavnou stanicou v roku 1970.
Aj keď sa tvar, umiestnenie a spôsob obsluhy svetelnej signalizácie vo svete časom menili, semafory sú dodnes dôležitou a potrebnou súčasťou cestnej premávky.
Zdroje: http://imhd.zoznam.sk/ba/doc/sk/6885/index.html, http://www.odbornecasopisy.cz/index.php?id_document=25514, http://korzar.sme.sk/c/4667413/aj-semafor-ma-svoju-historiu.html, http://auto.idnes.cz/prvni-semafor-0dw-/automoto.aspx?c=A140617_22514 8_automoto_fdv.