Lietadlo malo byť schopné dosiahnuť šesťnásobok rýchlosti zvuku.
Autor TASR
Los Angeles 16. augusta (TASR) - Neúspechom sa v stredu skončil pre americké letectvo skúšobný let bezpilotného experimentálneho lietadla X-51A prezývaného WaveRider, ktoré malo byť schopné dosiahnuť šesťnásobok rýchlosti zvuku. Oznámil to denník Washington Post s odvolaním sa na vedúceho programu X-51A Charlieho Brinka.
Podľa plánu malo byť lietadlo spustené z bombardéra B-52. Nosná raketa ho mala zrýchliť na 7000 kilometrov za hodinu, následne mal byť zapojený motor Scramjet, ktorý by rýchlosť zvýšil až na 10.000 kilometrov za hodinu na dobu asi päť minút. Letová skúška mala skončiť kontrolovaným pádom do oceánu.
Nadzvukové lietadlo sa síce podľa plánu oddelilo od bombardéra B-52, ktorý ho vyniesol z Edwardsovej leteckej základne v Kalifornii nad Tichý oceán a potom uvoľnil ako bombu, no iba po 16 sekundách nastal problém s riadiacim kormidlom. Po ďalších 15 sekundách, keď sa oddelilo od raketového pohonu, sa zariadenie stalo neovládateľné.
"Všetky dáta ukázali, že sme vytvorili vhodné podmienky pre zapnutie," citoval Brinka Washington Post.
Neúspešný test je ranou programu Waverider, ale aj vývoju nadzvukových lietadiel, pretože kontrolný subsystém zodpovedný za najnovšie zlyhanie sa predtým ukázal ako "spoľahlivý".
Išlo už tretí známy testovací let lietadla X-51A, z ktorého ešte zostávajú tri exempláre. Svoje meno dostalo vďaka svojmu tomu, že na dosiahnutie nadzvukových vyšších rýchlostí využíva rázové vlny, ktoré vytvára.
Na vývoji lietadlo sa podieľala firma Boeing. Vodíkový motor Scramjet dodala kalifornská firma Pratt&Whitney. Stroj má len malé krídla a tvarom pripomína raketu.
Nadzvukové lety, teda lety s rýchlosťou medzi 4,5 až 6,5 Machu, sú novou métou v oblasti aeronautiky. Hoci sa plánuje ich využitie v komerčnej oblasti, kde by dokázali skrátiť let medzi Londýnom a New Yorkom na menej ako hodinu, súčasný výskum prebieha v oblasti vojenského využitia. Technológia dokáže zasiahnuť vzdialené ciele za kratší čas ako riadené strely.
Podľa plánu malo byť lietadlo spustené z bombardéra B-52. Nosná raketa ho mala zrýchliť na 7000 kilometrov za hodinu, následne mal byť zapojený motor Scramjet, ktorý by rýchlosť zvýšil až na 10.000 kilometrov za hodinu na dobu asi päť minút. Letová skúška mala skončiť kontrolovaným pádom do oceánu.
Nadzvukové lietadlo sa síce podľa plánu oddelilo od bombardéra B-52, ktorý ho vyniesol z Edwardsovej leteckej základne v Kalifornii nad Tichý oceán a potom uvoľnil ako bombu, no iba po 16 sekundách nastal problém s riadiacim kormidlom. Po ďalších 15 sekundách, keď sa oddelilo od raketového pohonu, sa zariadenie stalo neovládateľné.
"Všetky dáta ukázali, že sme vytvorili vhodné podmienky pre zapnutie," citoval Brinka Washington Post.
Neúspešný test je ranou programu Waverider, ale aj vývoju nadzvukových lietadiel, pretože kontrolný subsystém zodpovedný za najnovšie zlyhanie sa predtým ukázal ako "spoľahlivý".
Išlo už tretí známy testovací let lietadla X-51A, z ktorého ešte zostávajú tri exempláre. Svoje meno dostalo vďaka svojmu tomu, že na dosiahnutie nadzvukových vyšších rýchlostí využíva rázové vlny, ktoré vytvára.
Na vývoji lietadlo sa podieľala firma Boeing. Vodíkový motor Scramjet dodala kalifornská firma Pratt&Whitney. Stroj má len malé krídla a tvarom pripomína raketu.
Nadzvukové lety, teda lety s rýchlosťou medzi 4,5 až 6,5 Machu, sú novou métou v oblasti aeronautiky. Hoci sa plánuje ich využitie v komerčnej oblasti, kde by dokázali skrátiť let medzi Londýnom a New Yorkom na menej ako hodinu, súčasný výskum prebieha v oblasti vojenského využitia. Technológia dokáže zasiahnuť vzdialené ciele za kratší čas ako riadené strely.