Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Nedela 24. november 2024Meniny má Emília
< sekcia Magazín

Slovensko by mohlo byť malou veľmocou vo výrobe biopotravín

Biopotraviny Foto: TASR/Pavel Neubauer

BIO Fórum 2012 je medzinárodná konferencia s viac ako 120 účastníkmi zo SR, ČR, Rakúska, Maďarska, Talianska.

Bratislava 31. mája (TASR) – Slovensko by sa mohlo v budúcnosti stať významným hráčom vo výrobe biopotravín napriek tomu, že v posledných desaťročiach dostatočne nezachytilo trendy rozvoja tohto odvetvia.

"Dúfame, že sa nám biohospodárstvo na Slovensku podarí rozhýbať, lebo to je kľúčové. SR v tejto oblasti spala 20 rokov a je škoda, že sa ani prostriedky z EÚ nedokázali dostatočne využiť. Činitele, ktoré sme ako Slovensko kedysi mali historicky dané, teda kvalitnú pôdu, kvalitných poľnohospodárov a vôbec vzdelanie z tohto smeru, tak tie nám niekam ušli," uviedol dnes pre TASR Andrej Čajko, riaditeľ 1. ročníka medzinárodnej odbornej konferencie o súčasnosti a budúcnosti biopotravín BIO Fórum 2012, ktorá sa koná v Bratislave.

"Bolo by však dobré na tieto predpoklady Slovenska nadviazať modernými technológiami, rozšíriť ich a stať sa akousi malou veľmocou v rámci tohto nášho odvetvia," podotkol.

BIO Fórum 2012 je medzinárodná konferencia s viac ako 120 účastníkmi zo SR, ČR, Rakúska, Maďarska, Talianska. Okrem konferencie organizátor vytvoril priestor na dva workshopy - jeden organizuje hlavný partner konferencie spoločnosť Billa, ktorá sa pokúsi vyhľadať lokálnych dodávateľov biopotravín zo SR a ČR.

Druhý workshop s názvom Biomapa SR sa snaží zintegrovať dodávateľov bio-, eko- a podobných potravín zo SR, a to od dodávateľov z dvora až po veľkoodberateľov a gastronomické prevádzky.

Šilhár: 40% ľudí na Slovensku chce biopotraviny


Tu bude player


Predávané biopotraviny v SR podľa slov vedúceho Biocentra Výskumného ústavu potravinárskeho v Modre Stanislava Šilhára predstavujú len približne 2 % z celkového predaja potravín. V prieskumoch však podľa neho približne 40 % slovenských spotrebiteľov tvrdilo, že chce nakupovať ekopotraviny.

"Niektorí tvrdia, že hlavnou príčinou nízkeho podielu biopotravín na predaji je cena. To však nie je pravda, cena nie je hlavným dôvodom. Dôvodom môže by predovšetkým malá ponuka biopotravín. Druhovou príčinou je skutočne cena. Mali by sme hľadať cestu, ako ceny biopotravín trochu znížiť, aby biopotraviny nestáli dvojnásobne, či 2,5-násobne viac, ako bežné potraviny," uviedol Šilhár.

Príčinou nízkeho záujmu o biopotraviny Slovákov je možno aj nízka dôvera v ich skutočnú kvalitu. "Ja napríklad verím a mám argumenty o tom, že biopotraviny sú zdravšie. Uprednostňovanie ekopotravín a ekologického životného štýlu má pozitívny efekt na ľudské zdravie," zdôraznil.

Segment biopotravín je podľa marketingového manažéra spoločnosti Billa Slovensko Branislava Kubáňa veľmi perspektívny.

"Potvrdzuje nám to aj trend v zahraničí, hlavne v našich sesterských spoločnostiach či už v Nemecku, alebo Rakúsku, kde biopotraviny tvoria veľmi dôležitú zložku predaja. Tento trend vnímame ako progresívne rastúci aj u nás," uviedol dnes pre TASR na 1. ročníku medzinárodnej odbornej konferencie o súčasnosti a budúcnosti biopotravín BIO Fórum 2012 Kubáň.

"Podľa krajiny pôvodu však vnímame predaj biopotravín nevýhodne pre výrobcov zo SR, pretože približne 35 % biopotravín predávaných v sieti Billa Slovensko pochádza z ČR, necelých 19 % zo SR a zostatok z iného zahraničia," informoval.

Kubáň: Sieťový predaj biopotravín je náročný


Tu bude player


Relatívne nízky podiel biopotravín od slovenských výrobcov v predajniach spoločnosti Billa v SR Kubáň vysvetľuje najmä vyššími nárokmi obchodného reťazca. "Sú veľké nároky na produktovú kapacitu, ďalej na obalové materiály, ako aj na flexibilitu. Vysoké sú aj nároky súvisiace s podmienkami retailového predaja," priblížil.

"Slovenskí výrobcovia napríklad nemajú dostatočné kapacity na to, aby pokryli celú plošnú potrebu obchodného reťazca. Niekedy je zároveň otázkou, do akej miery sú výrobcovia vôbec ochotní pristúpiť na tie podmienky, ktoré si náš systém predaja vyžaduje," dodal.

Billa má v SR podľa neho v segmente biopotravín v roku 2012 zalistovaných vyše 300 položiek, pričom prevahu v portfóliu majú čerstvé potraviny, najmä mliečne výrobky, ovocie a zelenina. Spoločnosť Billa pôsobí na slovenskom trhu od roku 1993. Je lídrom v segmente supermarketov na Slovensku a v súčasnosti ich prevádzkuje 117, zamestnáva temer 3600 pracovníkov.

Odborná konferencia Biofórum 2012


Tu bude player