Každý deň preletí nad územím Slovenska priemerne 1200 lietadiel. V letnom období, keď sú dovolenky v plnom prúde, sa toto číslo dokonca môže zvýšiť aj na 2000 lietadiel denne.
Autor Tablet.TV
Bratislava 3. júla (TABLET.TV) - Len za minulý rok zaznamenali Letové prevádzkové služby (LPS) na Slovensku dovedna skoro pol milióna letov, ktoré využili slovenský vzdušný priestor.
Zavedením Free Route Bratislava boli jednotlivé letové cesty zrušené a nahradené takzvanými priamymi traťami. Ich počet je rádovo v desiatkach. Smerovanie a počet týchto tratí sú nastavené tak, aby boli v čo najväčšej miere uspokojené požiadavky užívateľov nášho vzdušného priestoru a zároveň garantované požiadavky na bezpečnosť.
V minulom roku využívalo náš vzdušný priestor viac ako 1900 rôznych leteckých spoločností. O tom, daná spoločnosť dostane povolenie prelietať slovenským vzdušným priestorom, rozhodujú zástupcovia Ministerstva obrany spolu s Ministerstvom zahraničných vecí. Dôvod, pre ktorý let môže mať zákaz využívať slovenský vzdušný priestor, je napríklad ten, že nemá takzvaný „diplomatic clearance“, teda špeciálne povolenie, alebo môže ísť o zamietnutie na základe zoznamu neplatičov, neplniacich si finančné záväzky za poskytované služby LPS na Slovensku.
Každá letecká spoločnosť je povinná platiť za prelety. Jednotkové sadzby odplát za prelet cez vzdušný priestor Slovenskej republiky schvaľuje Ministerstvo dopravy a následne Európska komisia. Celková suma za prelet jedného lietadla nakoniec závisí však nielen od tejto sadzby, ale aj od hmotnosti lietadla a preletenej vzdialenosti.
Od traťových odplát sú oslobodené napríklad štátne lety, pátracie a záchranné lety, lety v rámci Zmluvy o otvorenom nebi, alebo lety vojenských lietadiel USA a Kanady. Len pre zaujímavosť, vojenské lety NATO sú bežnou prevádzkou, ktorej sú poskytované navigačné služby a tvoria zhruba dve percentá z celkového počtu. Za minulý rok zaplatili letecké spoločnosti za prelety nad Slovenskom takmer 60 miliónov eur. Tie sa využívajú na kompenzáciu nákladov súvisiacich s poskytovaním letových navigačných služieb.
Zavedením Free Route Bratislava boli jednotlivé letové cesty zrušené a nahradené takzvanými priamymi traťami. Ich počet je rádovo v desiatkach. Smerovanie a počet týchto tratí sú nastavené tak, aby boli v čo najväčšej miere uspokojené požiadavky užívateľov nášho vzdušného priestoru a zároveň garantované požiadavky na bezpečnosť.
V minulom roku využívalo náš vzdušný priestor viac ako 1900 rôznych leteckých spoločností. O tom, daná spoločnosť dostane povolenie prelietať slovenským vzdušným priestorom, rozhodujú zástupcovia Ministerstva obrany spolu s Ministerstvom zahraničných vecí. Dôvod, pre ktorý let môže mať zákaz využívať slovenský vzdušný priestor, je napríklad ten, že nemá takzvaný „diplomatic clearance“, teda špeciálne povolenie, alebo môže ísť o zamietnutie na základe zoznamu neplatičov, neplniacich si finančné záväzky za poskytované služby LPS na Slovensku.
Každá letecká spoločnosť je povinná platiť za prelety. Jednotkové sadzby odplát za prelet cez vzdušný priestor Slovenskej republiky schvaľuje Ministerstvo dopravy a následne Európska komisia. Celková suma za prelet jedného lietadla nakoniec závisí však nielen od tejto sadzby, ale aj od hmotnosti lietadla a preletenej vzdialenosti.
Od traťových odplát sú oslobodené napríklad štátne lety, pátracie a záchranné lety, lety v rámci Zmluvy o otvorenom nebi, alebo lety vojenských lietadiel USA a Kanady. Len pre zaujímavosť, vojenské lety NATO sú bežnou prevádzkou, ktorej sú poskytované navigačné služby a tvoria zhruba dve percentá z celkového počtu. Za minulý rok zaplatili letecké spoločnosti za prelety nad Slovenskom takmer 60 miliónov eur. Tie sa využívajú na kompenzáciu nákladov súvisiacich s poskytovaním letových navigačných služieb.