Po Márii sa zachovali portréty, knihy z rozsiahlej knižnice rodu Zay a v SNM – Historickom múzeu práve empírové šaty, zhotovené okolo roku 1814.
Autor TASR
Bratislava 30. novembra (TASR) – Slovenské národné múzeum (SNM) uvedie v stredu publikáciu Evy Hasalovej Empírové šaty. Monografia je venovaná najstarším šatám zo zbierkového fondu SNM – Historického múzea, ktoré pred viac ako 200 rokmi nosila príslušníčka šľachtického rodu v Uhorsku Mária Zayová (1779 – 1842). Ide o prvý titul z novej edície SNM Zamerané na predmet, ktorá má prostredníctvom konkrétnych predmetov priblížiť funkciu múzea a činnosti odborných múzejných pracovníkov pri skúmaní a uchovávaní predmetov kultúrneho dedičstva.
"Postupné odkrývanie histórie tohto zbierkového predmetu bolo o to zaujímavejšie, že jeho nositeľka je známa ako mimoriadna osobnosť. Vzdelaním, literárnymi ambíciami a dobročinnými aktivitami ju možno považovať za výnimočnú ženu – šľachtičnú v našich dejinách," hovorí Hasalová.
Mária Alžbeta Helena Kališová-Zayová, prezývaná aj Mimi, sa narodila v kaštieli v Bytčici ako jediné dieťa Johanna Kališa a Johanny Prónayovej. V rodine dostala nadštandardné vzdelanie a výchovu v duchu modernej pedagogiky a osvietenského myslenia. Hovorila štyrmi jazykmi, zaujímala sa o literatúru a aj sama bola literárne činná. "Ako manželka baróna Imricha Zaya rozvíjala svoj vzťah k literatúre v prostredí rodiny známych mecénov umenia. Zveľaďovala povestnú zayovskú knižnicu, usporadúvala literárne salóny, kde sa čítala nemecká a francúzska próza, viedli intelektuálne debaty či hrali divadelné predstavenia," približuje autorka knihy.
Po Márii sa zachovali portréty, knihy z rozsiahlej knižnice rodu Zay a v SNM – Historickom múzeu práve empírové šaty, zhotovené okolo roku 1814. Podľa rodovej pamäte v nich tancovala na jednom z bálov Viedenského kongresu, ktorý sa konal v rokoch 1814 – 1815 vo Viedni.
Hasalová v publikácii okrem osobnosti nositeľky šiat a dobových reálií v súvislosti so šľachtickou rodinou Zay odkrýva najmä zákulisie odbornej práce so starými odevmi, dnes predmetmi bádania v múzeu, ale aj zaujímavosti o zbieraní módnych šiat. "Predstavuje príbeh, ako sa empírové šaty dostali do múzejného depozitára, zoznamuje s detailmi ich skladby, použitých materiálov, rozpráva o dobovej móde i o módnych časopisoch, v ktorých Mária Zayová listovala, keď sledovala novinky vo svete," dodáva SNM.
"Postupné odkrývanie histórie tohto zbierkového predmetu bolo o to zaujímavejšie, že jeho nositeľka je známa ako mimoriadna osobnosť. Vzdelaním, literárnymi ambíciami a dobročinnými aktivitami ju možno považovať za výnimočnú ženu – šľachtičnú v našich dejinách," hovorí Hasalová.
Mária Alžbeta Helena Kališová-Zayová, prezývaná aj Mimi, sa narodila v kaštieli v Bytčici ako jediné dieťa Johanna Kališa a Johanny Prónayovej. V rodine dostala nadštandardné vzdelanie a výchovu v duchu modernej pedagogiky a osvietenského myslenia. Hovorila štyrmi jazykmi, zaujímala sa o literatúru a aj sama bola literárne činná. "Ako manželka baróna Imricha Zaya rozvíjala svoj vzťah k literatúre v prostredí rodiny známych mecénov umenia. Zveľaďovala povestnú zayovskú knižnicu, usporadúvala literárne salóny, kde sa čítala nemecká a francúzska próza, viedli intelektuálne debaty či hrali divadelné predstavenia," približuje autorka knihy.
Po Márii sa zachovali portréty, knihy z rozsiahlej knižnice rodu Zay a v SNM – Historickom múzeu práve empírové šaty, zhotovené okolo roku 1814. Podľa rodovej pamäte v nich tancovala na jednom z bálov Viedenského kongresu, ktorý sa konal v rokoch 1814 – 1815 vo Viedni.
Hasalová v publikácii okrem osobnosti nositeľky šiat a dobových reálií v súvislosti so šľachtickou rodinou Zay odkrýva najmä zákulisie odbornej práce so starými odevmi, dnes predmetmi bádania v múzeu, ale aj zaujímavosti o zbieraní módnych šiat. "Predstavuje príbeh, ako sa empírové šaty dostali do múzejného depozitára, zoznamuje s detailmi ich skladby, použitých materiálov, rozpráva o dobovej móde i o módnych časopisoch, v ktorých Mária Zayová listovala, keď sledovala novinky vo svete," dodáva SNM.