Využívanie sociálnych sietí ovplyvňujú najmä také faktory, ako sú vek, vzdelanie, zamestnanie, príjem alebo typ domácnosti.
Autor TASR
,aktualizované Bratislava 22. marca (TASR) - Sociálne siete na Slovensku využíva 54 percent ľudí, pričom až pätina (21 percent) ich služby využíva každý deň. Súčasne 46 percent Slovákov ich nevyužíva vôbec, alebo o existencii takýchto webov ani nevie. Vyplýva to z prieskumu Inštitútu pre verejné otázky (IVO), ktorý realizovala agentúra Focus na reprezentatívnej vzorke 1135 respondentov nad 14 rokov.
Využívanie sociálnych sietí ovplyvňujú najmä také faktory, ako sú vek, vzdelanie, zamestnanie, príjem alebo typ domácnosti. Na základe údajov z prieskumu sa dá konštatovať, že priemerným užívateľom sociálnych sieti na Slovensku je muž do 24 rokov, s vysokoškolským vzdelaním, ktorý žije v domácnosti s príjmom nad 1100 eur a v meste, ktoré má viac ako 100.000 obyvateľov.
Z demografického hľadiska sa vo všeobecnosti dá sledovať najväčší pokles užívateľov po dosiahnutí veku 24 rokov. V tejto vekovej kategórii sociálne siete využíva viac ako 91 percent opýtaných. Vo veku 25 až 34 rokov je ich počet už na úrovni 76 percent a zo Slovákov nad 45 rokov využíva tieto portály menej ako polovica (45 %). Najnižší je tento údaj vo vekovej kategórii nad 60 rokov, kde sociálne siete využíva menej ako desatina ľudí (8 %).
Okrem sociodemografických aspektov slovenských užívateľov webov, ako je Facebook, rozdeľujú aj funkcie, na ktoré tieto stránky využívajú. Prevažná väčšina, až 52 % obyvateľstva, používa sociálne siete na súkromnú komunikáciu, prezentáciu názorov či nadväzovanie nových kontaktov. Pre ďalších 35 % slúžia tieto portály na zábavu a približne rovnaký počet ľudí (34 %) ich využíva na sledovanie správ a noviniek či informácií o službách a tovaroch. Zaujímavosťou je aj rastúci význam sociálnych sieti v pracovnej sfére. Na tieto účely sociálne siete už využíva zhruba pätina Slovákov (19 %).
Sociálnu sieť Facebook využíva prakticky každý druhý (49 %) Slovák vo veku nad 14 rokov. Len 42 percent z nich však stránku využije denne alebo takmer denne. Ďalšia zhruba tretina užívateľov sa na stránke prihlási len niekoľkokrát do týždňa a 24 percent sa na tento web pripojí ešte zriedkavejšie. Hoci má Facebook na Slovensku najväčšie publikum, ide o ľudí, ktorých frekvencia návštevnosti je nižšia ako v prípade iných sociálnych sietí. Vyplýva to z prieskumu Inštitútu pre verejné otázky (IVO), ktorý realizovala agentúra Focus na reprezentatívnej vzorke 1135 respondentov nad 14 rokov.
Najvernejší sú na Slovensku užívatelia portálu LinkedIn, ktorý využíva asi pol percenta Slovákov. Tí web navštevujú s vysokou frekvenciou až v 83 percentách prípadov. V tomto aspekte Facebook predbiehajú aj sociálne siete MySpace (64 % denných alebo takmer denných užívateľov), Twitter (63 %), Windows Live (52 %) a dokonca aj Pokec (45 %).
Predstavitelia IVO priniesli aj porovnanie užívateľov najväčšej globálnej sociálnej siete Facebook a tých, ktorí využívajú služby najväčšej slovenskej sociálnej siete Pokec. Z týchto údajov vyplynulo, že globálna sociálna sieť stráca užívateľov v neskoršom veku, približne po dosiahnutí 45 rokov, kým na slovenskom portáli sú podpriemerne zastúpení už ľudia nad 35 rokov. Rozdiel je aj vo vzdelaní. Facebook má nadpriemerné zastúpenie ľudí s vysokoškolským vzdelaním, kým Pokec naopak ľudí, ktorí dosiahli len vzdelanie na základnej škole. Pre Facebook je tiež charakteristické väčšie zastúpenie obyvateľov veľkých miest nad 100.000 obyvateľov a naopak podpriemerný počet ľudí z malých obcí do 2000 obyvateľov.
Napriek týmto rozdielom kombinácia využívania týchto dvoch sietí bola na Slovensku najčastejšia a prihlásila sa k nej až tretina opýtaných (33 %). Iba Facebook však využíva až 31 percent, kým k výlučnému používaniu webu Pokec sa prihlásilo len päť percent respondentov.
Z hľadiska využívania sociálnych sietí na Slovensku po Facebooku (49 %) a Pokeci (32 %) nasleduje Windows Live (6 %), Twitter a MySpace (oba po 4 %).
Využívanie sociálnych sietí ovplyvňujú najmä také faktory, ako sú vek, vzdelanie, zamestnanie, príjem alebo typ domácnosti. Na základe údajov z prieskumu sa dá konštatovať, že priemerným užívateľom sociálnych sieti na Slovensku je muž do 24 rokov, s vysokoškolským vzdelaním, ktorý žije v domácnosti s príjmom nad 1100 eur a v meste, ktoré má viac ako 100.000 obyvateľov.
Z demografického hľadiska sa vo všeobecnosti dá sledovať najväčší pokles užívateľov po dosiahnutí veku 24 rokov. V tejto vekovej kategórii sociálne siete využíva viac ako 91 percent opýtaných. Vo veku 25 až 34 rokov je ich počet už na úrovni 76 percent a zo Slovákov nad 45 rokov využíva tieto portály menej ako polovica (45 %). Najnižší je tento údaj vo vekovej kategórii nad 60 rokov, kde sociálne siete využíva menej ako desatina ľudí (8 %).
Okrem sociodemografických aspektov slovenských užívateľov webov, ako je Facebook, rozdeľujú aj funkcie, na ktoré tieto stránky využívajú. Prevažná väčšina, až 52 % obyvateľstva, používa sociálne siete na súkromnú komunikáciu, prezentáciu názorov či nadväzovanie nových kontaktov. Pre ďalších 35 % slúžia tieto portály na zábavu a približne rovnaký počet ľudí (34 %) ich využíva na sledovanie správ a noviniek či informácií o službách a tovaroch. Zaujímavosťou je aj rastúci význam sociálnych sieti v pracovnej sfére. Na tieto účely sociálne siete už využíva zhruba pätina Slovákov (19 %).
Slováci najviac využívajú Facebook, častejšie však Twitter
Sociálnu sieť Facebook využíva prakticky každý druhý (49 %) Slovák vo veku nad 14 rokov. Len 42 percent z nich však stránku využije denne alebo takmer denne. Ďalšia zhruba tretina užívateľov sa na stránke prihlási len niekoľkokrát do týždňa a 24 percent sa na tento web pripojí ešte zriedkavejšie. Hoci má Facebook na Slovensku najväčšie publikum, ide o ľudí, ktorých frekvencia návštevnosti je nižšia ako v prípade iných sociálnych sietí. Vyplýva to z prieskumu Inštitútu pre verejné otázky (IVO), ktorý realizovala agentúra Focus na reprezentatívnej vzorke 1135 respondentov nad 14 rokov.
Najvernejší sú na Slovensku užívatelia portálu LinkedIn, ktorý využíva asi pol percenta Slovákov. Tí web navštevujú s vysokou frekvenciou až v 83 percentách prípadov. V tomto aspekte Facebook predbiehajú aj sociálne siete MySpace (64 % denných alebo takmer denných užívateľov), Twitter (63 %), Windows Live (52 %) a dokonca aj Pokec (45 %).
Predstavitelia IVO priniesli aj porovnanie užívateľov najväčšej globálnej sociálnej siete Facebook a tých, ktorí využívajú služby najväčšej slovenskej sociálnej siete Pokec. Z týchto údajov vyplynulo, že globálna sociálna sieť stráca užívateľov v neskoršom veku, približne po dosiahnutí 45 rokov, kým na slovenskom portáli sú podpriemerne zastúpení už ľudia nad 35 rokov. Rozdiel je aj vo vzdelaní. Facebook má nadpriemerné zastúpenie ľudí s vysokoškolským vzdelaním, kým Pokec naopak ľudí, ktorí dosiahli len vzdelanie na základnej škole. Pre Facebook je tiež charakteristické väčšie zastúpenie obyvateľov veľkých miest nad 100.000 obyvateľov a naopak podpriemerný počet ľudí z malých obcí do 2000 obyvateľov.
Napriek týmto rozdielom kombinácia využívania týchto dvoch sietí bola na Slovensku najčastejšia a prihlásila sa k nej až tretina opýtaných (33 %). Iba Facebook však využíva až 31 percent, kým k výlučnému používaniu webu Pokec sa prihlásilo len päť percent respondentov.
Z hľadiska využívania sociálnych sietí na Slovensku po Facebooku (49 %) a Pokeci (32 %) nasleduje Windows Live (6 %), Twitter a MySpace (oba po 4 %).