Hmotnosť solárneho lietadla je na úrovni priemerného rodinného automobilu.
Autor TASR
Washington 5. mája (TASR) - Pokus lietadla na solárny pohon s názvom Solar Impulse o prelet Ameriky zo San Francisca do Phoenixu v štáte Arizona trval 18 hodín a 18 minút. Stroj počas nich nepoužil ani kvapku paliva, informovala agentúra AP.
Pristátím vo Phoenixe sa skončila prvá etapa letu, počas ktorého sa lietadlo ešte zastaví v Dallase, St. Louis a Washingtone, pričom jeho poslednou zastávkou je Medzinárodné letisko Johna F. Kennedyho v New Yorku, kam by malo doletieť o dva mesiace. Na každej zastávke chce posádka lietadla vyčkať na čo najpriaznivejšie počasie.
Pri pilotovaní lietadla sa budú striedať švajčiarski piloti a otcovia projektu Bertrand Piccard a Andre Borschberg, lebo kokpit lietadla je určený len pre jednu osobu. V prvom úseku do Arizony stroj riadil Piccard.
Tvorcovia lietadla, považovaného za zatiaľ najdokonalejšie lietadlo využívajúce na pohon slnečnú energiu, po pristátí v noci nadnes vyhlásili, že let bude míľnikom v histórii letectva. Za oveľa dôležitejší však označili fakt, že vyvolá záujem o energiu z obnoviteľných zdrojov.
Solar Impulse je poháňané približne 12.000 fotovoltaickými článkami, ktoré pokrývajú masívne krídla a nabíjajú batérie. Tie umožňujú lietadlu vykonať nepretržitý let aj počas noci. Lietadlo absolvovalo svoj prvý medzikontinentálny let vlani v júni, keď preletelo zo Španielska do Maroka.
Rozpätie krídel Solar Impulse je totožné s klasickými dopravnými lietadlami, jeho hmotnosť je však na úrovni priemerného rodinného automobilu, čo ho činí zraniteľným v zlom počasí. Konštruktéri lietadla tvrdia, že je vytvorené na prezentáciu potenciálu solárnej energie. Stroj dosahuje maximálnu rýchlosť 65 kilometrov za hodinu a nie je schopný letieť cez oblaky.
Pristátím vo Phoenixe sa skončila prvá etapa letu, počas ktorého sa lietadlo ešte zastaví v Dallase, St. Louis a Washingtone, pričom jeho poslednou zastávkou je Medzinárodné letisko Johna F. Kennedyho v New Yorku, kam by malo doletieť o dva mesiace. Na každej zastávke chce posádka lietadla vyčkať na čo najpriaznivejšie počasie.
Pri pilotovaní lietadla sa budú striedať švajčiarski piloti a otcovia projektu Bertrand Piccard a Andre Borschberg, lebo kokpit lietadla je určený len pre jednu osobu. V prvom úseku do Arizony stroj riadil Piccard.
Tvorcovia lietadla, považovaného za zatiaľ najdokonalejšie lietadlo využívajúce na pohon slnečnú energiu, po pristátí v noci nadnes vyhlásili, že let bude míľnikom v histórii letectva. Za oveľa dôležitejší však označili fakt, že vyvolá záujem o energiu z obnoviteľných zdrojov.
Solar Impulse je poháňané približne 12.000 fotovoltaickými článkami, ktoré pokrývajú masívne krídla a nabíjajú batérie. Tie umožňujú lietadlu vykonať nepretržitý let aj počas noci. Lietadlo absolvovalo svoj prvý medzikontinentálny let vlani v júni, keď preletelo zo Španielska do Maroka.
Rozpätie krídel Solar Impulse je totožné s klasickými dopravnými lietadlami, jeho hmotnosť je však na úrovni priemerného rodinného automobilu, čo ho činí zraniteľným v zlom počasí. Konštruktéri lietadla tvrdia, že je vytvorené na prezentáciu potenciálu solárnej energie. Stroj dosahuje maximálnu rýchlosť 65 kilometrov za hodinu a nie je schopný letieť cez oblaky.