Testovaná kolóna pozostávala z troch bezpilotných osobných áut a jedného kamióna, ktoré nasledovali človekom riadené nákladné vozidlá.
Autor TASR
Madrid 29. mája (TASR) - Kolóna s automaticky riadenými vozidlami dnes úspešne prešla 200-kilometrovú trasu po diaľnici v Španielsku.
Išlo o prvý test tohto druhu počas premávky na verejných cestách. Vozidlá boli bezdrôtovo prepojené a "napodobňovali" vedúce auto, ktoré šoféroval profesionálny vodič, uviedla stanica BBC.
Tento tzv. cestný vlak vyvíja spoločnosť Volvo, ktorá verí, že takáto forma dopravy bude v budúcnosti široko využívaná. Projekt má predznamenať novú éru pohodlnej jazdy.
Podľa firmy Volvo budú môcť môžu motoristi počas cesty "pracovať s laptopmi, čítať knihu alebo nečinne sedieť a vychutnávať si príjemný obed".
Skúška cestného vlaku bola súčasťou výskumného projektu Európskej komisie pod názvom SARTRE (Bezpečné cestné vlaky chrániace životné prostredie).
Testovaná kolóna pozostávala z troch bezpilotných osobných áut a jedného kamióna, ktoré nasledovali človekom riadené nákladné vozidlá. Autá šli po cestách v okolí Barcelony rýchlosťou 85 km/h so vzájomným odstupom šiestich metrov.
"Jazda vedľa iných užívateľov ciest je míľnikom v našom projekte. Bolo to naozaj vzrušujúce," uviedla Linda Wahlströmová, projektová manažérka spoločnosti Volvo pre SARTRE. "Za jeden deň sme prešli 200 kilometrov a test dopadol dobre. Sme naozaj potešení," dodala.
Testované autá sú vybavené špeciálnym vybavením - kamerami, radarom a laserovými senzormi - čo im umožňuje sledovať vedúce vozidlo, ako aj ostatné vozidlá v bezprostrednom okolí. S využitím bezdrôtovej komunikácie majú automatické riadenie.
"Ľudia si myslia, že automatické šoférovanie je science fiction, ale skutočnosťou je, že táto technológia je už tu," konštatovala Wahlströmová.
Využitím technológie sa podľa tvorcov projektu zvýši bezpečnosť a plynulosť dopravy na cestách, zároveň zníži spotreba paliva až o 20 percent.
Išlo o prvý test tohto druhu počas premávky na verejných cestách. Vozidlá boli bezdrôtovo prepojené a "napodobňovali" vedúce auto, ktoré šoféroval profesionálny vodič, uviedla stanica BBC.
Tento tzv. cestný vlak vyvíja spoločnosť Volvo, ktorá verí, že takáto forma dopravy bude v budúcnosti široko využívaná. Projekt má predznamenať novú éru pohodlnej jazdy.
Podľa firmy Volvo budú môcť môžu motoristi počas cesty "pracovať s laptopmi, čítať knihu alebo nečinne sedieť a vychutnávať si príjemný obed".
Skúška cestného vlaku bola súčasťou výskumného projektu Európskej komisie pod názvom SARTRE (Bezpečné cestné vlaky chrániace životné prostredie).
Testovaná kolóna pozostávala z troch bezpilotných osobných áut a jedného kamióna, ktoré nasledovali človekom riadené nákladné vozidlá. Autá šli po cestách v okolí Barcelony rýchlosťou 85 km/h so vzájomným odstupom šiestich metrov.
"Jazda vedľa iných užívateľov ciest je míľnikom v našom projekte. Bolo to naozaj vzrušujúce," uviedla Linda Wahlströmová, projektová manažérka spoločnosti Volvo pre SARTRE. "Za jeden deň sme prešli 200 kilometrov a test dopadol dobre. Sme naozaj potešení," dodala.
Testované autá sú vybavené špeciálnym vybavením - kamerami, radarom a laserovými senzormi - čo im umožňuje sledovať vedúce vozidlo, ako aj ostatné vozidlá v bezprostrednom okolí. S využitím bezdrôtovej komunikácie majú automatické riadenie.
"Ľudia si myslia, že automatické šoférovanie je science fiction, ale skutočnosťou je, že táto technológia je už tu," konštatovala Wahlströmová.
Využitím technológie sa podľa tvorcov projektu zvýši bezpečnosť a plynulosť dopravy na cestách, zároveň zníži spotreba paliva až o 20 percent.