Podľa prieskumu najviac peňazí sa minie najmä za nákupy sladkostí. Slováci za čokoládu a dezerty priemerne zaplatia okolo 11 eur.
Autor TASR
Bratislava 14. februára (TASR) - Populárny pôvodne anglosaský sviatok zamilovaných, Deň svätého Valentína, oslavujú skoro štyri pätiny Slovákov. Tento rok za neho utratia približne rovnako ako vlani, vyššie výdavky plánuje len každý piaty. Ukázal to prieskum realizovaný agentúrou Ipsos pre UniCredit Bank metódou online dotazovania na reprezentatívnom vzorku 840 slovenských a 840 českých respondentov vo veku od 18 do 65 rokov.
Podľa prieskumu najviac peňazí sa minie najmä za nákupy sladkostí. Slováci za čokoládu a dezerty priemerne zaplatia okolo 11 eur. Aby slovenskí muži mohli svoje partnerky obdarovať kvetinami, musia sa spoliehať na zahraničný dovoz. Na Slovensko sa totiž ročne dovezú kvety v hodnote zhruba 48 miliónov eur.
Osláviť 14. februára sviatok zamilovaných neplánuje iba pätina (21 %) opýtaných Slovákov. V nákupoch vedú čokolády a dezerty (34 %), v závese za ním pozvanie partnera do reštaurácie (21 %). Sladkosti o niečo častejšie nakupujú ženy, priemerne za ne utratia do 12 eur.
Naopak, kvety sú doménou mužov, ako hlavný valentínsky darček ich dokonca plánuje kúpiť 21 % všetkých slovenských mužov. Za kyticu pre svoju partnerku pritom v priemere zaplatia až 22 eur. Absolútne najdrahším valentínskym výdavkom je ale spodná bielizeň. Ak sa ho už muži odhodlajú partnerke kúpiť, v priemere na neho utratia až 90 eur, ukazujú minuloročné štatistiky UniCredit Bank zo 41.000 platobných kariet.
Valentínske zvyky sa príliš nemenia, najväčší podiel respondentov plánuje tento rok minúť zhruba rovnaké množstvo peňazí ako vlani. V roku 2015 pritom Slováci na Valentína nakúpili darčeky alebo zaplatili v reštaurácii za celkom 24 eur. To je takmer o 2,5 eura menej, ako rok predtým. Tento rok chce zhruba pätina respondentov svoju útratu zvýšiť, menej peňazí chce na tohoročného Valentína venovať len šesť percent opýtaných. "Ochota míňať na Valentína silne závisí od veku. Zatiaľ čo tretina mladých chce míňať viac než vlani, medzi staršími nad 50 rokov je to len približne 11 %. Valentín je ale rozhodne fenomén, i medzi staršími ho oslavuje väčšina Slovákov," hovorí Zuzana Ďuďáková, hovorkyňa UniCredit Bank.
V Českej republike sa Valentín neuchytil tak silno ako na Slovensku. Neoslavuje ho takmer tretina Čechov, napriek tomu ale počas sviatku zamilovaných celkovo minú o niečo viac. Najpopulárnejším českým valentínskym darom je totiž pozvanie do reštaurácie, kde v priemere utratia okolo 29 eur.
Každý piaty Slovák a dokonca každý tretí Čech plánuje obdariť svoju partnerku na Valentína kvetmi. U mužskej populácie Čechov sú pritom kvety najpreferovanejší darček pre ich nežnejšie polovičky. Slováci viac doprajú svojim partnerkám sladké a najčastejšie ich plánujú obdariť čokoládou alebo dezertom.
Podľa údajov európskeho štatistického úradu (Eurostat) sa kvety v Európe pestujú na viac ako 80.000 hektároch, čo predstavuje takmer 1 % ornej pôdy v Európe. Slováci ani Česi však ani zďaleka nepatria medzi kvetinové veľmoci, kvetinové farmy v oboch krajinách zaberajú len približne 0,01 % ornej pôdy.
"Obe krajiny sú tak popri domácej produkcii kvetov vo veľkej miere odkázané aj na ich dovoz. Ročne sa na Slovensko dovezú kvety v hodnote 3,1 eura na jedného obyvateľa, do Čiech až v hodnote 4,9 eura. Nadpriemerné dovozy kvetov vykazujú najmä nemecky hovoriace krajiny – Nemecko a Rakúsko (11–12 eur ročne na obyvateľa), ale aj Veľká Británia, Dánsko, Luxembursko," hovorí Lubomír Koršňák, analytik UniCredit Bank.
Kvety sa na Slovensko aj do Čiech dovážajú takmer výlučne z Holandska (viac ako 90 % dovozov kvetov), ktoré je európskou kvetinou veľmocou, avšak práve cez holandské prístavy do Európy prúdia aj kvety z ostatných častí sveta. Zaujímavosťou je, že takmer 1 % kvetov dovezených do Českej republiky pochádza z Kolumbie. Slováci aj Česi najčastejšie dovážajú ruže (približne tretina dovozov kvetov) a chryzantémy (približne desatina dovozov kvetov).
Podľa prieskumu najviac peňazí sa minie najmä za nákupy sladkostí. Slováci za čokoládu a dezerty priemerne zaplatia okolo 11 eur. Aby slovenskí muži mohli svoje partnerky obdarovať kvetinami, musia sa spoliehať na zahraničný dovoz. Na Slovensko sa totiž ročne dovezú kvety v hodnote zhruba 48 miliónov eur.
Osláviť 14. februára sviatok zamilovaných neplánuje iba pätina (21 %) opýtaných Slovákov. V nákupoch vedú čokolády a dezerty (34 %), v závese za ním pozvanie partnera do reštaurácie (21 %). Sladkosti o niečo častejšie nakupujú ženy, priemerne za ne utratia do 12 eur.
Naopak, kvety sú doménou mužov, ako hlavný valentínsky darček ich dokonca plánuje kúpiť 21 % všetkých slovenských mužov. Za kyticu pre svoju partnerku pritom v priemere zaplatia až 22 eur. Absolútne najdrahším valentínskym výdavkom je ale spodná bielizeň. Ak sa ho už muži odhodlajú partnerke kúpiť, v priemere na neho utratia až 90 eur, ukazujú minuloročné štatistiky UniCredit Bank zo 41.000 platobných kariet.
Valentínske zvyky sa príliš nemenia, najväčší podiel respondentov plánuje tento rok minúť zhruba rovnaké množstvo peňazí ako vlani. V roku 2015 pritom Slováci na Valentína nakúpili darčeky alebo zaplatili v reštaurácii za celkom 24 eur. To je takmer o 2,5 eura menej, ako rok predtým. Tento rok chce zhruba pätina respondentov svoju útratu zvýšiť, menej peňazí chce na tohoročného Valentína venovať len šesť percent opýtaných. "Ochota míňať na Valentína silne závisí od veku. Zatiaľ čo tretina mladých chce míňať viac než vlani, medzi staršími nad 50 rokov je to len približne 11 %. Valentín je ale rozhodne fenomén, i medzi staršími ho oslavuje väčšina Slovákov," hovorí Zuzana Ďuďáková, hovorkyňa UniCredit Bank.
V Českej republike sa Valentín neuchytil tak silno ako na Slovensku. Neoslavuje ho takmer tretina Čechov, napriek tomu ale počas sviatku zamilovaných celkovo minú o niečo viac. Najpopulárnejším českým valentínskym darom je totiž pozvanie do reštaurácie, kde v priemere utratia okolo 29 eur.
Každý piaty Slovák a dokonca každý tretí Čech plánuje obdariť svoju partnerku na Valentína kvetmi. U mužskej populácie Čechov sú pritom kvety najpreferovanejší darček pre ich nežnejšie polovičky. Slováci viac doprajú svojim partnerkám sladké a najčastejšie ich plánujú obdariť čokoládou alebo dezertom.
Podľa údajov európskeho štatistického úradu (Eurostat) sa kvety v Európe pestujú na viac ako 80.000 hektároch, čo predstavuje takmer 1 % ornej pôdy v Európe. Slováci ani Česi však ani zďaleka nepatria medzi kvetinové veľmoci, kvetinové farmy v oboch krajinách zaberajú len približne 0,01 % ornej pôdy.
"Obe krajiny sú tak popri domácej produkcii kvetov vo veľkej miere odkázané aj na ich dovoz. Ročne sa na Slovensko dovezú kvety v hodnote 3,1 eura na jedného obyvateľa, do Čiech až v hodnote 4,9 eura. Nadpriemerné dovozy kvetov vykazujú najmä nemecky hovoriace krajiny – Nemecko a Rakúsko (11–12 eur ročne na obyvateľa), ale aj Veľká Británia, Dánsko, Luxembursko," hovorí Lubomír Koršňák, analytik UniCredit Bank.
Kvety sa na Slovensko aj do Čiech dovážajú takmer výlučne z Holandska (viac ako 90 % dovozov kvetov), ktoré je európskou kvetinou veľmocou, avšak práve cez holandské prístavy do Európy prúdia aj kvety z ostatných častí sveta. Zaujímavosťou je, že takmer 1 % kvetov dovezených do Českej republiky pochádza z Kolumbie. Slováci aj Česi najčastejšie dovážajú ruže (približne tretina dovozov kvetov) a chryzantémy (približne desatina dovozov kvetov).