Už jedenásty rok pôsobí pri JRD ČSSP Trhovište folklórna skupina v obci Rakovec nad Ondavou /okres Michalovce/. Cieľavedomá snaha členov skupiny o zachovanie autentického folklóru stredného a horného Zemplína bola po zásluhe odmenená účasťou na našich najvýznamnejších folklórnych festivaloch vo Východnej, Strážnici i v Košiciach. Aj veľkonočná oblievačka podľa starodávnych obyčajov v Rakovci sa bez členov skupiny nezaobíde.Na kvalitu práce si dievčatá veru nemohli sťažovať.Foto: Archív TASR
Vďaka portálu Vtedy.sk prinášame unikátne dobové fotografie z archívu TASR s originálnymi popiskami.
Bratislava 22. apríla (Teraz.sk/TASR) - Veľkonočný pondelok je u nás neodmysliteľne spätý s oblievaním a šibaním dievčat. Aký je však skutočný význam týchto našich dávnych tradícií?
Podľa etnologičky Korenélie Jakubíkovej, "sila rašiacich prútov sa mala preniesť na osoby, ktoré boli šibané. Očistným momentom je aj samotná bitka, znamená vyhnanie všetkého zlého. Mala prinášať svižkosť, čerstvosť, šikovnosť a plodnosť. Aj preto tieto zvyky patrili len mladým chlapcom a šibali sa len mladé dievčatá."
Chlapci z Borievky 4. 4. 1994
"Pri veľkonočných zvykoch, keď dievčatá obdarovávali mládencov za šibačku alebo polievačku, dávalo sa plné vajíčko. Či už surové, alebo varené, no vždy bolo plné. Dnes pri vajíčkach prevláda viac estetická funkcia. Sú síce pekné, ale ideme tak trochu proti tomu magickému princípu plodnosti a plnosti," približuje etnologička.
Detská folklórna skupina Jadlovček
"Aj voda znamená plodnosť, no predovšetkým je to očista. A to je veľmi dôležité. Pretože Veľká noc znamenala nový začiatok a ten sa mal vždy niesť v znamení čistoty," uzatvára K. Jakubíková.
Oblievačka v Margecanoch 1. apríla 1983
Veľkonočné zvyky vo Važci
Oblievačka z Rakovca
Mládenci a devy z Liptovskej Tepličky
V Liptovskej Tepličke
Folklórna skupina Jadlovec
Do nitky premočené
Výslužka a baracpálinka 31. marca 1997
Zo Šenkvíc 3. apríla 1969
Veľkonočný pondelok z Horného Smokovca 28. marca 1967