Na výstavbe tunela sa podieľali viac ako tri tisíc ľudí, náklady presiahli vyše 370 miliónov Kčs. Vďaka portálu Vtedy.sk prinášame unikátne dobové fotografie z archívu TASR s originálnymi popiskami.
Autor Dominika Zúborová
Bratislava 21. februára (TASR) – Na východnom Slovensku pred 65 rokmi, v noci z 20. na 21. februára 1953 prerazili najdlhší dvojkoľajný tunel v Československu, ktorý dostal názov Bujanovský tunel. Je súčasťou železničnej trate Margecany – Kysak, ktorá tvorila dôležitú súčasť niekdajšej Trate družby zo Žiliny až po Čiernu nad Tisou.
Výstavba Bujanovského tunela sa začala v októbri 1950, v septembri 1955 bol napojený na novú železničnú trať Margecany – Kysak. Na jeho výstavbe sa podieľalo viac ako tri tisíc ľudí, náklady presiahli vyše 370 miliónov Kčs. Celková dĺžka tunela je 3410,7 metrov (m).
Dvojkoľajný tunel začali budovať Československé stavebné závody, národný podnik (n.p.) závod Baraba Praha. Po roku (október 1951) im bola stavba pre nedostatok pracovníkov i výrobných prostriedkov, pomalý postup projektových a stavebných prác odňatá a pridelená n.p. Trať družby v Košiciach. Práce začali potom napredovať aj pre inovatívny prístup pri prerážaní, ktorý vyvinuli baníci zo stredočeského mesta Příbram a ktorý sa rozhodli vyskúšať aj pri prácach v tuneli. Dovtedy denne vyrazených 5,6 bežného metra (bm) vystriedalo v krátkej dobe 10,10 bm pri prierezovej ploche štôlne 8,30 m2. To boli výkony, ktoré sa v tých rokoch nedosahovali ani v zahraničí pri lepšom technickom vybavení v najväčších tuneloch.
Pôvodný plán ešte v roku 1950 hovoril o tom, že tunel bude prerazený za dva a pol roka. Harmonogram prác sa niekoľkokrát menil, pretože na stavbe okrem iných vecí chýbalo aj základné materiálové zabezpečenie ako napríklad lampy, vrtáková oceľ, káble a pod. Posledná prerážka na smerovej štôlni sa uskutočnila 21. februára 1953 a bol pri nej prítomný aj vtedajší minister stavebného priemyslu Československej republiky (ČSR) Emanuel Šlechta.
Výška nadložia tunela je 330 m. V tesnej blízkosti tunela sa nachádza starý jednokoľajový tunel, ktorý bol v prevádzke od roku 1872, keď sa začala prevádzka na košicko-bohunínskej trati až do Sliezska. Celý tunel má 425 tunelových pásov, 105 bezpečnostných výklenkov a 3 malé komory.
Výstavba Bujanovského tunela sa začala v októbri 1950, v septembri 1955 bol napojený na novú železničnú trať Margecany – Kysak. Na jeho výstavbe sa podieľalo viac ako tri tisíc ľudí, náklady presiahli vyše 370 miliónov Kčs. Celková dĺžka tunela je 3410,7 metrov (m).
Dvojkoľajný tunel začali budovať Československé stavebné závody, národný podnik (n.p.) závod Baraba Praha. Po roku (október 1951) im bola stavba pre nedostatok pracovníkov i výrobných prostriedkov, pomalý postup projektových a stavebných prác odňatá a pridelená n.p. Trať družby v Košiciach. Práce začali potom napredovať aj pre inovatívny prístup pri prerážaní, ktorý vyvinuli baníci zo stredočeského mesta Příbram a ktorý sa rozhodli vyskúšať aj pri prácach v tuneli. Dovtedy denne vyrazených 5,6 bežného metra (bm) vystriedalo v krátkej dobe 10,10 bm pri prierezovej ploche štôlne 8,30 m2. To boli výkony, ktoré sa v tých rokoch nedosahovali ani v zahraničí pri lepšom technickom vybavení v najväčších tuneloch.
Pôvodný plán ešte v roku 1950 hovoril o tom, že tunel bude prerazený za dva a pol roka. Harmonogram prác sa niekoľkokrát menil, pretože na stavbe okrem iných vecí chýbalo aj základné materiálové zabezpečenie ako napríklad lampy, vrtáková oceľ, káble a pod. Posledná prerážka na smerovej štôlni sa uskutočnila 21. februára 1953 a bol pri nej prítomný aj vtedajší minister stavebného priemyslu Československej republiky (ČSR) Emanuel Šlechta.
Výška nadložia tunela je 330 m. V tesnej blízkosti tunela sa nachádza starý jednokoľajový tunel, ktorý bol v prevádzke od roku 1872, keď sa začala prevádzka na košicko-bohunínskej trati až do Sliezska. Celý tunel má 425 tunelových pásov, 105 bezpečnostných výklenkov a 3 malé komory.