Nebezpečné úseky na štátnej ceste č. 18 v úseku Strečno smerom na Vrútky odstránia pracovnici žilinského Doprastavu rekonštrukciou starej cesty. Rozšírením cesty z pôvodných 7 m na 10,5 m v úseku dlhom vyše štyroch kilometrov sa zvýši bezpečnosť premávky na tejto dôležitej ceste. Stúpne doterajšia cestovná rýchlosť zo 40 km/hod. na 100 km/hod., čomu zodpovie povrch vozovky - živičný asfaltobeton. Rýchlejší postup výstavby oporného múru zabezpečili použitím nemeckého debnenia IS-NOE, čím ušetria drevený materiál, kvalita betónovania bude lepšia a rýchlejšia. Na archívnej snímke z 28. júna 1972 traja pracovníci n. p. Doprastav Žilina pod vedením majstra Štefana Chajdáka stavujú oporný múr na štátnej ceste č. 18.Foto: TASR - M. Mendrej
Vďaka portálu Vtedy.sk prinášame unikátne dobové fotografie z archívu TASR s originálnymi popiskami.
Bratislava/Strečno 23. júla (Teraz.sk) - Okolo Strečna cesta nebezpečná... Tak vravievali kedysi pltníci, ktorých pod hradom mátali povestné skaly Margita a Besná. Ich nebezpečné časti boli v rokoch 1937 až 1938 odstrelené a robotníci použili kameň pri výstavbe železničnej trate. Strečnianske mosty zničila ustupujúca nemecká armáda koncom 2. svetovej vojny, a tak sa v auguste 1945 začali rekonštrukčné práce.
Cesta popod hradom Strečno má dlhú históriu, pretože v minulosti slúžila ako dôležitá obchodná cesta. Vozy a koče však v 20. storočí vystriedali automobily, a tak bolo potrebné upraviť túto cestnú komunikáciu a prispôsobiť ju podmienkam novej doby. Práce na nej však boli značne komplikované, nakoľko cestári museli vozovku vtesnať medzi ľavý breh Váhu a hradné bralo.
Skala pod Strečnom však nespôsobovala komplikácie iba v čase bývalého režimu, ale problémy s ňou dlhodobo majú aj dnešní cestári. Frekventovanú cestu I/18 popod hrad Strečno, ktorá spája Žilinu s Martinom, museli neplánovane uzavrieť v nedeľu 16.7. Hrozilo totiž, že sa z nesanovanej časti brala uvoľní približne 100-tonový skalný blok. Kritická situácia sa napokon odohrala v utorok večer, keď masív spadol na jedenkrát. Podľa dostupných informácií pád nespôsobil na vozovke a zvodidlách žiadne škody. Termín ukončenia všetkých prác je po dohode Okresného úradu (OÚ) Žilina s obcou Strečno do 30. júla.
Vďaka portálu Vtedy.sk vám prinášame unikátne dobové fotografie z archívu TASR s originálnymi popiskami, ktoré zachytávajú výstavbu známej slovenskej dopravnej tepny, ktorá vedie popod majestátny hrad Strečno.