Podľa kurátora a autora koncepcie Martina Jueafa výstava tematizuje hranice a skúsenosti spojené s krajnými situáciami.
Autor TASR
Bratislava 5. augusta (TASR) - V Kunsthalle Bratislava (KHB) otvorili v stredu medzinárodný výstavný projekt Na hrane/At the Limit/Am Limit, ktorý skúma skúsenosti spojené s hraničnými situáciami na pozadí diel od 16 autorov zo šiestich krajín. Výstava potrvá do 30. októbra.
Podľa jej kurátora a autora koncepcie Martina Jueafa tematizuje hranice a skúsenosti spojené s krajnými situáciami na základe umeleckých príspevkov: "Diela zozbierané pod týmto názvom však nehovoria o výbuchu adrenalínu pri extrémnych športoch či o obmedzenom prístupe k určitým zdrojom. O tom druhom možno čiastočne, avšak námet výstavy je širší."
Rozsah 22 umeleckých diel autorov z Nemecka, Brazílie, Kórey, Švajčiarska, Česka a Slovenska siaha od širšej rekonštrukcie skutočne prežívaného okamihu smrti (Zorka Lednárová), až po chemický experiment, v ktorom je možné pozorovať soľný roztok a jeho progresívnu kryštalizáciu (Markus Wirthmann). Návštevníci výstavy môžu vidieť aj portrétne fotografie vložené do nádob, rozpadajúce sa vo vode, ktoré sú súčasťou výskumu vysťahovania a diskriminácie japonských žien v Kórei po druhej svetovej vojne (Chan Sook Choi). Okrem toho sú konfrontovaní s rodovo špecifickým stereotypom pochádzajúcim z rannej psychoanalýzy (Nina E. Schönefeld).
"Témy sú širokospektrálne poňaté, tu nejde o štátne hranice, skôr ide o bariéry, bariéry v nás, sociálne hranice alebo hraničné situácie, ktoré ľudia zažívajú vďaka ekonomickým, politickým alebo sociálnym zmenám, ich skúsenosti vedú k hraničným situáciám a zážitkom," povedala pre TASR spolukurátorka a výtvarníčka Zorka Lednárová. Prezentuje sa dielom 'Just a Moment 3' popisujúcim veľmi osobnú a intímnu situáciu momentu smrti, ktorý divák môže chápať aj ako situačný portrét.
Na výstave sú zastúpené tiež ekologické témy, zaoberá sa problematikou čiernej ťažby dreva i jadrovou politikou, sprístupňuje aj inštaláciu s 30 kazetovými magnetofónmi a disonantnou zmesou hudby z hudobných zbierok rôznych žánrov (Matthias Mayer). Návštevníci KHB môžu stretnúť i legendárneho kráľa Midasa, ktorý si pred ich očami pochutnáva na chrobákoch (Armando Queiroz). V svetelných paneloch vložené fotografie zasa ponúkajú pohľad do tajného rituálu Candomblé, pri ktorom tanečníčky v tranze poskytujú svoje telá duchom svojich bohov (Martin Juef). Osloviť môžu aj expresívne olejomaľby oslavujúce splynutie človeka a zvieraťa (Pavel Forman) či videoinštalácia približujúca príbeh o tom, ako sa v bujnej vegetácii tropického dažďového pralesa premení ženský akt na rastlinnú bytosť (Luciana Magno). Zaujímavý je i fragment rakety, ktorý pripomenie priekopníkov vesmírneho cestovania a snívanie o cestovaní do vzdialených galaxií (Martin Kocourek).
Umelecko-kooperatívny projekt Na hrane/At the Limit/Am Limit bol pôvodne koncipovaný pre Museúm da UFPA (Museu da Universidade Federal do Pará) v meste Belém v Brazílii, kde ho realizovali v roku 2017. Pre KHB koncepciu výstavy revidovali a zahrnuli do nej nové umelecká diela.
Podľa jej kurátora a autora koncepcie Martina Jueafa tematizuje hranice a skúsenosti spojené s krajnými situáciami na základe umeleckých príspevkov: "Diela zozbierané pod týmto názvom však nehovoria o výbuchu adrenalínu pri extrémnych športoch či o obmedzenom prístupe k určitým zdrojom. O tom druhom možno čiastočne, avšak námet výstavy je širší."
Rozsah 22 umeleckých diel autorov z Nemecka, Brazílie, Kórey, Švajčiarska, Česka a Slovenska siaha od širšej rekonštrukcie skutočne prežívaného okamihu smrti (Zorka Lednárová), až po chemický experiment, v ktorom je možné pozorovať soľný roztok a jeho progresívnu kryštalizáciu (Markus Wirthmann). Návštevníci výstavy môžu vidieť aj portrétne fotografie vložené do nádob, rozpadajúce sa vo vode, ktoré sú súčasťou výskumu vysťahovania a diskriminácie japonských žien v Kórei po druhej svetovej vojne (Chan Sook Choi). Okrem toho sú konfrontovaní s rodovo špecifickým stereotypom pochádzajúcim z rannej psychoanalýzy (Nina E. Schönefeld).
"Témy sú širokospektrálne poňaté, tu nejde o štátne hranice, skôr ide o bariéry, bariéry v nás, sociálne hranice alebo hraničné situácie, ktoré ľudia zažívajú vďaka ekonomickým, politickým alebo sociálnym zmenám, ich skúsenosti vedú k hraničným situáciám a zážitkom," povedala pre TASR spolukurátorka a výtvarníčka Zorka Lednárová. Prezentuje sa dielom 'Just a Moment 3' popisujúcim veľmi osobnú a intímnu situáciu momentu smrti, ktorý divák môže chápať aj ako situačný portrét.
Na výstave sú zastúpené tiež ekologické témy, zaoberá sa problematikou čiernej ťažby dreva i jadrovou politikou, sprístupňuje aj inštaláciu s 30 kazetovými magnetofónmi a disonantnou zmesou hudby z hudobných zbierok rôznych žánrov (Matthias Mayer). Návštevníci KHB môžu stretnúť i legendárneho kráľa Midasa, ktorý si pred ich očami pochutnáva na chrobákoch (Armando Queiroz). V svetelných paneloch vložené fotografie zasa ponúkajú pohľad do tajného rituálu Candomblé, pri ktorom tanečníčky v tranze poskytujú svoje telá duchom svojich bohov (Martin Juef). Osloviť môžu aj expresívne olejomaľby oslavujúce splynutie človeka a zvieraťa (Pavel Forman) či videoinštalácia približujúca príbeh o tom, ako sa v bujnej vegetácii tropického dažďového pralesa premení ženský akt na rastlinnú bytosť (Luciana Magno). Zaujímavý je i fragment rakety, ktorý pripomenie priekopníkov vesmírneho cestovania a snívanie o cestovaní do vzdialených galaxií (Martin Kocourek).
Umelecko-kooperatívny projekt Na hrane/At the Limit/Am Limit bol pôvodne koncipovaný pre Museúm da UFPA (Museu da Universidade Federal do Pará) v meste Belém v Brazílii, kde ho realizovali v roku 2017. Pre KHB koncepciu výstavy revidovali a zahrnuli do nej nové umelecká diela.