Systém dokáže nájsť faktory, o ktorých dôležitosti sa vôbec netušilo a je schopný napríklad asistovať právnikom pri určovaní stratégie. Taktiež môže odhaliť diskrimináciu jednej strany sporu.
Autor TASR
,aktualizované Bratislava 10. januára (TASR) – Študent práva na britskej Univerzite v Cambridge Jozef Maruščák vytvoril softvér CaseCrunch, ktorý využíva umelú inteligenciu na to, aby predpovedal výsledok súdneho sporu. Systém dokázal pritom v súťaži poraziť aj viac ako sto renomovaných právnikov, výsledky totiž predpovedal lepšie ako oni.
"Systém v zásade využíva systémy umelej inteligencie, ktoré sa používajú dva-tri roky s tým, že v právnej oblasti neboli nikdy používané. Využíva systémy spracovania prirodzených jazykov a systémy hlbokého učenia. Systému dáte určité množstvo dát alebo súdnych prípadov a on sa dokáže sám naučiť, čo sú tie faktory, ktoré ovplyvňujú výsledok súdneho sporu," priblížil Maruščák, ktorý so svojimi spolužiakmi založil spoločnosť CaseCrunch.
Systém sa zároveň učí a zdokonaľuje bez akýchkoľvek inštrukcií od človeka. Dokáže nájsť faktory, o ktorých dôležitosti sa vôbec netušilo a je schopný napríklad asistovať právnikom pri určovaní stratégie. Taktiež môže odhaliť diskrimináciu jednej strany sporu.
Maruščák vidí veľký potenciál v budúcom využití tohto systému zo strany bánk, poisťovní, právnikov, vie však pomôcť aj bežným ľuďom. Víziou je, aby systém dokázal predpovedať výsledok sporu v každej jednej oblasti práva v Británii a aby užívateľ dostal stanovisko po opise situácie vlastnými slovami. "Momentálne pracujeme s predpokladom, že systém vie byť adaptovaný na hocijaký právny systém," podotkol Maruščák. Potrebné je, aby mal systém dostatočné množstvo dát a informácií.
Softvér CaseCrunch, ktorý už zaujal viacero súkromných firiem a korporácií, prešiel aj veľkou skúškou. Súťažil totiž so 110 právnikmi z najlepších firiem vo Veľkej Británii v predpovedaní výsledkov sporov týkajúcich sa nezákonne predaných poistiek. Právnici mali prístup do databázy už rozhodnutých prípadov, ktorých výsledky však nepoznali. Na základe opisov faktov priamo zo spisov mali právnici a softvér určiť, kto spor vyhrá. "Právnici spravili vyše 750 predikcií s úspešnosťou 62,3 percenta a systém CaseCrunch bol úspešný v 86,6 percenta prípadov," uviedol Maruščák.
Umelá inteligencia vie podľa neho lepšie identifikovať faktory, ktoré majú vplyv na výsledok sporu a o ktorých právnici netušia, a teda ich neberú do úvahy. Systém sa dokáže pozrieť, ako s danými faktormi pracoval sudca v predošlých 20.000 prípadoch, všetky prípady si zapamätať a faktory posudzovať presnejšie. Hoci systém šetrí čas, peniaze a zefektívňuje isté rozhodnutie, podľa Maruščáka však právnikov nedokáže úplne nahradiť.
"Systém v zásade využíva systémy umelej inteligencie, ktoré sa používajú dva-tri roky s tým, že v právnej oblasti neboli nikdy používané. Využíva systémy spracovania prirodzených jazykov a systémy hlbokého učenia. Systému dáte určité množstvo dát alebo súdnych prípadov a on sa dokáže sám naučiť, čo sú tie faktory, ktoré ovplyvňujú výsledok súdneho sporu," priblížil Maruščák, ktorý so svojimi spolužiakmi založil spoločnosť CaseCrunch.
Systém sa zároveň učí a zdokonaľuje bez akýchkoľvek inštrukcií od človeka. Dokáže nájsť faktory, o ktorých dôležitosti sa vôbec netušilo a je schopný napríklad asistovať právnikom pri určovaní stratégie. Taktiež môže odhaliť diskrimináciu jednej strany sporu.
Maruščák vidí veľký potenciál v budúcom využití tohto systému zo strany bánk, poisťovní, právnikov, vie však pomôcť aj bežným ľuďom. Víziou je, aby systém dokázal predpovedať výsledok sporu v každej jednej oblasti práva v Británii a aby užívateľ dostal stanovisko po opise situácie vlastnými slovami. "Momentálne pracujeme s predpokladom, že systém vie byť adaptovaný na hocijaký právny systém," podotkol Maruščák. Potrebné je, aby mal systém dostatočné množstvo dát a informácií.
Softvér CaseCrunch, ktorý už zaujal viacero súkromných firiem a korporácií, prešiel aj veľkou skúškou. Súťažil totiž so 110 právnikmi z najlepších firiem vo Veľkej Británii v predpovedaní výsledkov sporov týkajúcich sa nezákonne predaných poistiek. Právnici mali prístup do databázy už rozhodnutých prípadov, ktorých výsledky však nepoznali. Na základe opisov faktov priamo zo spisov mali právnici a softvér určiť, kto spor vyhrá. "Právnici spravili vyše 750 predikcií s úspešnosťou 62,3 percenta a systém CaseCrunch bol úspešný v 86,6 percenta prípadov," uviedol Maruščák.
Umelá inteligencia vie podľa neho lepšie identifikovať faktory, ktoré majú vplyv na výsledok sporu a o ktorých právnici netušia, a teda ich neberú do úvahy. Systém sa dokáže pozrieť, ako s danými faktormi pracoval sudca v predošlých 20.000 prípadoch, všetky prípady si zapamätať a faktory posudzovať presnejšie. Hoci systém šetrí čas, peniaze a zefektívňuje isté rozhodnutie, podľa Maruščáka však právnikov nedokáže úplne nahradiť.