Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Pondelok 25. november 2024Meniny má Katarína
< sekcia Magazín

Vodiči, správajte sa zodpovedne

Foto: AUTOGRAND

Od začiatku nového roka uplynulo ešte iba pár dní, no na slovenských cestách pribudlo niekoľko smrteľných dopravných nehôd.

Bratislava 21. januára (OTS) - A to napriek tomu, že zima toho roku zatiaľ naozaj nie je tuhá, nebojujeme s mrazmi, snehovými závejmi či zľadovatelými plochami...

Trend je jasný. Autá sú stále bezpečnejšie - či už pre vodiča, alebo pre chodcu - no nehôd akoby stále pribúdalo. Neustále sa snažíme nájsť príčinu v spôsobe jazdenia jednotlivých vodičov, v rýchlosti, akou jazdia, či ich celkovým správaním sa na vozovke v prípade predbiehania ap. Pravda je však taká, že nie len naše správanie ako vodičov je v prípade bezpečnosti na vozovke determinujúce. Dôležité je do značnej miery práve aj to, ako sa o to svoje vozidlo staráme.

Mnohí vodiči myslia pri kúpe vozidla na čo najväčšiu bezpečnosť, no nemyslia na to, že o vozidlo sa treba náležite starať aj po jeho kúpe. Nielen kvalita nášho vozidla, ale aj jeho pravidelný servis, údržba a najmä kontrola všetkých potrebných náležitostí prispievajú k tomu, aby naše vozidlo naozaj bezpečným bolo. Slováci patria k národom, ktoré práve tento faktor často podceňujú, rovnako ako podceňujú potrebu havarijného poistenia. To má napríklad uzavretá iba cca. 1/5 Slovákov, a to napriek tomu, že práve toto poistenie im vie byť nápomocné aj v momente, keď chybu za volantom urobili oni.

Foto: AUTOGRAND
Nie je to však iba poistenie, ktoré Slováci často zanedbávajú. Príkladom sú aj pravidelné servisné prehliadky, ktoré sa realizujú predovšetkým preto, aby sa preverila spôsobilosť a bezchybnosť vozidla. Sú totiž momenty, keď si o svojom aute myslíme, že je v bezchybnom stave, no nemusí tomu tak byť vždy. Napriek tomu že množstvo moderných áut nám dnes už podáva prípadné chybové hlásenie, stáva sa, že dokonca aj toto slovenskí vodiči ignorujú a opakovane sadajú do vozidiel v nie bezchybnom stave. Práve aj to vie prispieť k tomu, že nehôd - väčších či menších - alebo škodových udalostí neustále pribúda.

Napriek tomu, že ceny napríklad za servisné prehliadky pred zimou či jarou sú naozaj nízke, niektorí vodiči ich stále zanedbávajú,” hodnotí Miroslav Belica ml., riaditeľ autorizovaného predajcu a servisu značiek Toyota a Mazda, AUTOGRAND Bratislava, “Pritom je zrejmé, že cena, ktorú sme napríklad my ponúkali v prípade zimného servisu, teda 12 eur, je v porovnaní s možnými rizikami a prípadnými neskoršími nutnými opravami a úpravami neporovnateľná a nízka. V cene je pritom zahrnutá kontrola stavu všetkých tých náležitostí, ktoré by pred daným ročným obdobím mali byť v top stave.”

Príkladom je aj prístup Slovákov ku kúpe zimných či letných pneumatík. Napriek naozaj vysokej osvete v tejto sfére stále väčšina Slovákov uprednostňuje cenu na úkor kvality a nehľadiac na možné riziká, kupuje lacnejšie, často ojazdené či menej kvalitné pneumatiky alebo pneumatiky od rozličných internetových predajcov, ktoré sú už po záruke. A takto by sme mohli menovať ďalej a ďalej...

Treba povedať, že najmä vodiči starších automobilov si na zvýhodnené servisné prehliadky potrpia,” hovorí Miroslav Belica zo spoločnosti AUTOGRAND aj pozitívnu správu, “Majitelia 3 a viac ročných automobilov do nášho servisu zavítajú, i keď konkrétne pri značke Toyota je to často naozaj iba utvrdenie sa v istote. Ale je to dôležité a sme radi, že naši zákazníci sú zodpovednými účastníkmi cestnej premávky.”

Na záver ostáva iba dodať, že nie vždy musí byť vinníkom vodičov nesprávny spôsob jazdy či správania sa na vozovke. Niekedy naozaj stačí jeho nesprávny prístup k servisovaniu automobilu. “Čo je ešte v otázke servisovania dôležité, to je samotná otázka servisu. Často sa stretávame s tým, že vodiči chodia so svojím autom do neautorizovaného servisu, ktorý ale nemá prístroje určené na diagnostikovanie problémov tej-ktorej značky. Servisák potom povie, že je všetko v poriadku, pretože buď o probléme nevie, alebo ho nevie diagnostikovať. Vodič potom z neautorizovaného servisu odchádza síce spokojný, ale s nie úplne bezchybným vozidlom. To je napríklad niečo, čo vodičom stále tak trochu chýba - voľba toho správneho servisu pre svoje vozidlo,” zhrnul Miroslav Belica zo spoločnosto AUTOGRAND a načrtol tak jeden z ďalších problémov slovenského automobilového života.