O aktivitách ruského letectva v medzinárodnom vzdušnom prietore sme sa rozprávali s bývalým náčelníkom Generálneho štábu Ozbrojených síl SR generálmajorom Ing. Petrom Vojtekom.
Autor ....
Bratislava 4. novembra (Teraz.sk) - Aktivity ruského vojenského letectva v tesnej blízkosti hraníc európskych členských štátov NATO vzbudzujú už týždeň pozornosť sveta. Hlavný veliteľ vojsk NATO v Európe, americký generál Philip Breedlove upozornil, že Rusi vyslali do medzinárodného vzdušného priestoru zložitejšie formácie lietadiel, ktoré leteli "provokatívnejšími" trasami, než dosiaľ. Oznámil to dnes hlavný veliteľ vojsk NATO v Európe, americký generál Philip Breedlove.
Najväčši rozruch vyvolal ruský strategický bombardér Tupolev Tu-95, ktorý sa priblížil v piatok k britskému vzdušnému priestoru Vzlietli proti nemu stíhačky Eurofighter Typhoon z domovskej základne Lossiemouth v Škótsku, ktoré ho "eskortovali cez britskú letovú informačnú oblasť". "Neobvykle" prudké zvýšenie počtu letov ruských vojenských lietadiel registrujú nad Čiernym, Baltským a Severným morom a Atlantickým oceánom.
O situácii sme sa rozprávali s bývalým náčelníkom Generálneho štábu Ozbrojených síl SR generálmajorom Ing. Petrom Vojtekom. Tento "modrý" generál, ako označujú vo vojenskom žargóne ľudí od vzdušných síl pôsobil veľkú časť svojej kariéry u protivzdušnej obrany.
Čo si myslíte o situácii, ktorá sa aktuálne deje v medzinárodnom vzdušnom priestore, kde viackrát ruské vojenské lietadla leteli blízko vzdušného priestoru krajín NATO?
"Tieto vojenské aktivity sú jednoznačne výsledkom politických vzťahov, ktoré nastali po ukrajinskej kríze. Sú výsledkom toho, že mocnosti sú výsledkom toho, že mocnosti si vlastne nedôverujú. Ruská federácia sa pravdepodobne týmito aktivitami snaží ukázať pred NATO, že je dostatočne silná, vyzbrojená. Že sú dostatočne samostatný, aby potvrdili svoje miesto vo svetovom spoločenstve. Aby nejakým spôsobom ovplyvnili všetky tie mierové a diplomatické rokovania na upokojenie situácie, ktorá u našich východných susedov zostala.
Základným problémom, týchto udalostí je skutočnosť, že sú výsledkom nedôvery. Pri všetkých vojenských h cvičeniach, aktivitách, či pohyboch vojenskej techniky, obzvlášť v medzinárodných vodách platí také základné pravidlo, že sa informujú všetky krajiny, ktoré môžu byť dotknuté. Alebo ak by sa v ich blízkosti pohyb takejto techniky mohol uskutočňovať.
Spomínate si z nedávnych veľkých cvičení, ktoré sa uskutočňujú na mori v medzinárodných vodách, alebo letecké cvičenia v medzinárodnom vzdušnom priestore - tak sú pozývaní medzinárodní pozorovatelia z iných krajín. Vlastne majú prezentovať to, že ten, kto robí toto cvičenie a sústreďuje väčší počet vojakov a vojenskej techniky v medzinárodných vodách alebo medzinárodnom vzdušnom priestore, tak to robí aj s cieľom ukázať druhej strane, že je dôveryhodný partner, ktorý nemá čo zakrývať. Aj to, že ten, kto cvičenie robí, je ochotný a schopný dialógu".
Ako rýchlo napríklad britská armáda zistí, že s k jej vzdušnému priestoru blíži ruský bombardér TU-95 a ako rýchlo reaguje?
"Povinnosťou vzdušného priestoru každej krajiny je monitorovať nielen územie nad vlastným štátom, ale aj oblasť medzinárodného vzdušného priestoru, ktorá susedí s danou krajinou. Stotožňovať všetky vzdušné ciele, ktoré sa nachádzajú v tomto priestore. Stotožňovať ich s plánovanými letmi, identifikovať ich a tak si potvrdzovať, že krajine nehrozí nebezpečenstvo.
Rádiolokátory, ktoré sú v tomto systéme, nepretržite monitorujú priestor nad vlastnou krajinou a susedný priestor. Stotožňujú a kontrolujú všetky ciele. Keď hovoríme o lietadlách Tu-95, tie letia vo veľkých výškach. Sú to dobre monitorovateľné lietadlá, pretože majú veľkú odraznú plochu. Nepoužívajú ešte technológiu stealth (je obmedzené, alebo nemožné zistenie, identifikácia a zameranie lietadlá – pozn. red.). Je vysoko pravdepodobné, že Angličania tieto lietadla zaregistrovali už veľmi ďaleko, pretože sú to bombardéri, ktoré sa monitorujú nielen pozemnými rádiolokátormi, ale samozrejme aj kozmickými prieskumnými prostriedkami. Sú to strategické stroje, ktoré majú ďaleký dolet a môžu spôsobiť prípadné útoky. To však v súčasnej situácii môžeme vylúčiť, je to skôr provokácia.
Zistili vzdušný cieľ, ktorý letel po trase, nebol stotožnení s civilnými lietadlami. Nemali nič hlásené, že by sa tam malo pohybovať, tak predpokladám, že z toho dôvodu vyštartovali lietadlá, ktoré boli v pohotovosti. Tak to máme aj my lietadlá v systéme NATINATS (NATO Integrated Air Defence System – systém jednotnej ochrany vzdušného priestoru v NATO pozn.red.), ktorý ale zasahuje iba nad našim územím.
V medzinárodnom vzdušnom priestore kontaktovali tieto lietadlá. Pravdepodobne sa jednalo len o nejaký vizuálny kontakt, možno o vyjadrenie posolstva - áno sme tu, vieme o vás. V prípade, že niečo začnete robiť, tak sme pripravení, aby sme proti vám zasiahli. Je to také preťahovanie sa, pretože pri normálnej situácii by všetci vedeli, že tie lietadlá tam budú, že tadiaľ poletia. Len by si to zmonitorovali, odkontrolovali. Pretože výcvik v medzinárodných vodách sa deje úplne bežne. Opakujem ešte raz. Pri normálnej politickej situácii a vzťahoch sa všetky takéto aktivity hlásia a preto ani nebol dôvod podozrievať svojho partnera z nekalej alebo utajovanej činnosti.
Slovensko má špecifické postavenie, pretože sme v strede Európy a nesusedíme s medzinárodným vzdušným priestorom. Všetko okolo nás sú vzdušné priestory okolitých štátov. Máme vynikajúcu spoluprácu v rámci systému NATINATS s krajinami NATO. Ale musím podčiarknuť aj vynikajúcu spoluprácu s Rakúskom, ktoré nie je členom NATO. Máme veľmi dobrú spoluprácu aj s Ukrajinou, ktorá predovšetkým v ostatných rokoch zlepšila informovanosť".
Nad Slovensko nemôže smerovať žiadne lietadlo z medzinárodného vzdušného priestoru, keďže s ním nesusedíme. Zažili ste počas svojej vojenskej kariéry situáciu, že do nášho vzdušného priestoru priletelo vojenské lietadlo z priestoru nad susedným štátom?
"Neohlásene nie a to za celú dobu, čo som slúžil aj v pohotovostnom systéme. Prienik vojenského lietadla do výsostného vzdušného priestoru sa považuje za jednoznačný akt vojenského ohrozenia a platia tam úplne iné pravidlá, ako v systéme NATINATS. Štát, kde by takéto lietadlo vletelo, má právo tento cieľ – hovoríme už o cieli – zostreliť. V právnickej terminológii používame výraz zastaviť alebo prerušiť let. Takáto vec sa nestala.
Samozrejme, že obsluhy, ktoré sú zaradené v systéme NATINATS. Či už stredisko riadenia letov, obsluhy rádiolokátorov, alebo naši stíhači na Sliači, takéto situácie napriek tomu cvičili. Ale všetko to bolo s lietadlami, ktoré imitovali ciele. Leteli zo susedných štátov a z veliteľského stanovišťa boli odovzdávané informácie. Štáty sa navzájom informovali a cvičili zásah na toto lietadlo.
Kvôli tomu boli napríklad uzavreté zmluvy v rámci systému NATINATS o súčinnosti a spolupráci vo vzdušnom priestore. Chceme zlepšiť pôsobenie proti takýmto cieľom. Zoberte si územie Slovenska, ktoré je veľmi úzke. Keď by letel cieľ zo severu na juh alebo naopak, tak ho vlastne preletí veľmi rýchlo a my by sme možno nestihli zareagovať, alebo Maďari by nestihli zareagovať. Tak, aby sme si vedeli na vzdušnej hranici vzájomne pomôcť – dve stíhačky dvoch štátov. Odovzdať si ten cieľ. Hovorí sa tam aj o pôsobení nášho stíhača nad územím iného štátu. Je to vlastne trochu otvorenie tých veľmi prísnych a striktných pravidiel, ktoré zásadne vylučovali použitie vlastného stíhacieho letectva nad územím cudzieho štátu".
Najväčši rozruch vyvolal ruský strategický bombardér Tupolev Tu-95, ktorý sa priblížil v piatok k britskému vzdušnému priestoru Vzlietli proti nemu stíhačky Eurofighter Typhoon z domovskej základne Lossiemouth v Škótsku, ktoré ho "eskortovali cez britskú letovú informačnú oblasť". "Neobvykle" prudké zvýšenie počtu letov ruských vojenských lietadiel registrujú nad Čiernym, Baltským a Severným morom a Atlantickým oceánom.
O situácii sme sa rozprávali s bývalým náčelníkom Generálneho štábu Ozbrojených síl SR generálmajorom Ing. Petrom Vojtekom. Tento "modrý" generál, ako označujú vo vojenskom žargóne ľudí od vzdušných síl pôsobil veľkú časť svojej kariéry u protivzdušnej obrany.
Čo si myslíte o situácii, ktorá sa aktuálne deje v medzinárodnom vzdušnom priestore, kde viackrát ruské vojenské lietadla leteli blízko vzdušného priestoru krajín NATO?
"Tieto vojenské aktivity sú jednoznačne výsledkom politických vzťahov, ktoré nastali po ukrajinskej kríze. Sú výsledkom toho, že mocnosti sú výsledkom toho, že mocnosti si vlastne nedôverujú. Ruská federácia sa pravdepodobne týmito aktivitami snaží ukázať pred NATO, že je dostatočne silná, vyzbrojená. Že sú dostatočne samostatný, aby potvrdili svoje miesto vo svetovom spoločenstve. Aby nejakým spôsobom ovplyvnili všetky tie mierové a diplomatické rokovania na upokojenie situácie, ktorá u našich východných susedov zostala.
Základným problémom, týchto udalostí je skutočnosť, že sú výsledkom nedôvery. Pri všetkých vojenských h cvičeniach, aktivitách, či pohyboch vojenskej techniky, obzvlášť v medzinárodných vodách platí také základné pravidlo, že sa informujú všetky krajiny, ktoré môžu byť dotknuté. Alebo ak by sa v ich blízkosti pohyb takejto techniky mohol uskutočňovať.
Spomínate si z nedávnych veľkých cvičení, ktoré sa uskutočňujú na mori v medzinárodných vodách, alebo letecké cvičenia v medzinárodnom vzdušnom priestore - tak sú pozývaní medzinárodní pozorovatelia z iných krajín. Vlastne majú prezentovať to, že ten, kto robí toto cvičenie a sústreďuje väčší počet vojakov a vojenskej techniky v medzinárodných vodách alebo medzinárodnom vzdušnom priestore, tak to robí aj s cieľom ukázať druhej strane, že je dôveryhodný partner, ktorý nemá čo zakrývať. Aj to, že ten, kto cvičenie robí, je ochotný a schopný dialógu".
Ako rýchlo napríklad britská armáda zistí, že s k jej vzdušnému priestoru blíži ruský bombardér TU-95 a ako rýchlo reaguje?
"Povinnosťou vzdušného priestoru každej krajiny je monitorovať nielen územie nad vlastným štátom, ale aj oblasť medzinárodného vzdušného priestoru, ktorá susedí s danou krajinou. Stotožňovať všetky vzdušné ciele, ktoré sa nachádzajú v tomto priestore. Stotožňovať ich s plánovanými letmi, identifikovať ich a tak si potvrdzovať, že krajine nehrozí nebezpečenstvo.
Rádiolokátory, ktoré sú v tomto systéme, nepretržite monitorujú priestor nad vlastnou krajinou a susedný priestor. Stotožňujú a kontrolujú všetky ciele. Keď hovoríme o lietadlách Tu-95, tie letia vo veľkých výškach. Sú to dobre monitorovateľné lietadlá, pretože majú veľkú odraznú plochu. Nepoužívajú ešte technológiu stealth (je obmedzené, alebo nemožné zistenie, identifikácia a zameranie lietadlá – pozn. red.). Je vysoko pravdepodobné, že Angličania tieto lietadla zaregistrovali už veľmi ďaleko, pretože sú to bombardéri, ktoré sa monitorujú nielen pozemnými rádiolokátormi, ale samozrejme aj kozmickými prieskumnými prostriedkami. Sú to strategické stroje, ktoré majú ďaleký dolet a môžu spôsobiť prípadné útoky. To však v súčasnej situácii môžeme vylúčiť, je to skôr provokácia.
Zistili vzdušný cieľ, ktorý letel po trase, nebol stotožnení s civilnými lietadlami. Nemali nič hlásené, že by sa tam malo pohybovať, tak predpokladám, že z toho dôvodu vyštartovali lietadlá, ktoré boli v pohotovosti. Tak to máme aj my lietadlá v systéme NATINATS (NATO Integrated Air Defence System – systém jednotnej ochrany vzdušného priestoru v NATO pozn.red.), ktorý ale zasahuje iba nad našim územím.
V medzinárodnom vzdušnom priestore kontaktovali tieto lietadlá. Pravdepodobne sa jednalo len o nejaký vizuálny kontakt, možno o vyjadrenie posolstva - áno sme tu, vieme o vás. V prípade, že niečo začnete robiť, tak sme pripravení, aby sme proti vám zasiahli. Je to také preťahovanie sa, pretože pri normálnej situácii by všetci vedeli, že tie lietadlá tam budú, že tadiaľ poletia. Len by si to zmonitorovali, odkontrolovali. Pretože výcvik v medzinárodných vodách sa deje úplne bežne. Opakujem ešte raz. Pri normálnej politickej situácii a vzťahoch sa všetky takéto aktivity hlásia a preto ani nebol dôvod podozrievať svojho partnera z nekalej alebo utajovanej činnosti.
Slovensko má špecifické postavenie, pretože sme v strede Európy a nesusedíme s medzinárodným vzdušným priestorom. Všetko okolo nás sú vzdušné priestory okolitých štátov. Máme vynikajúcu spoluprácu v rámci systému NATINATS s krajinami NATO. Ale musím podčiarknuť aj vynikajúcu spoluprácu s Rakúskom, ktoré nie je členom NATO. Máme veľmi dobrú spoluprácu aj s Ukrajinou, ktorá predovšetkým v ostatných rokoch zlepšila informovanosť".
Nad Slovensko nemôže smerovať žiadne lietadlo z medzinárodného vzdušného priestoru, keďže s ním nesusedíme. Zažili ste počas svojej vojenskej kariéry situáciu, že do nášho vzdušného priestoru priletelo vojenské lietadlo z priestoru nad susedným štátom?
"Neohlásene nie a to za celú dobu, čo som slúžil aj v pohotovostnom systéme. Prienik vojenského lietadla do výsostného vzdušného priestoru sa považuje za jednoznačný akt vojenského ohrozenia a platia tam úplne iné pravidlá, ako v systéme NATINATS. Štát, kde by takéto lietadlo vletelo, má právo tento cieľ – hovoríme už o cieli – zostreliť. V právnickej terminológii používame výraz zastaviť alebo prerušiť let. Takáto vec sa nestala.
Samozrejme, že obsluhy, ktoré sú zaradené v systéme NATINATS. Či už stredisko riadenia letov, obsluhy rádiolokátorov, alebo naši stíhači na Sliači, takéto situácie napriek tomu cvičili. Ale všetko to bolo s lietadlami, ktoré imitovali ciele. Leteli zo susedných štátov a z veliteľského stanovišťa boli odovzdávané informácie. Štáty sa navzájom informovali a cvičili zásah na toto lietadlo.
Kvôli tomu boli napríklad uzavreté zmluvy v rámci systému NATINATS o súčinnosti a spolupráci vo vzdušnom priestore. Chceme zlepšiť pôsobenie proti takýmto cieľom. Zoberte si územie Slovenska, ktoré je veľmi úzke. Keď by letel cieľ zo severu na juh alebo naopak, tak ho vlastne preletí veľmi rýchlo a my by sme možno nestihli zareagovať, alebo Maďari by nestihli zareagovať. Tak, aby sme si vedeli na vzdušnej hranici vzájomne pomôcť – dve stíhačky dvoch štátov. Odovzdať si ten cieľ. Hovorí sa tam aj o pôsobení nášho stíhača nad územím iného štátu. Je to vlastne trochu otvorenie tých veľmi prísnych a striktných pravidiel, ktoré zásadne vylučovali použitie vlastného stíhacieho letectva nad územím cudzieho štátu".