Spotrebiteľa doposiaľ zaujímal na vysávačoch najmä ich príkon, sací výkon a druhy násad. S príchodom energetických štítkov to budú iné parametre.
Autor ....
,aktualizované Bratislava 9. septembra (Teraz.sk) – Pri kúpe vysávača by ste mali v predajni zbystriť zrak, lebo aj tento výrobok už musí byť označený energetickým štítkom EÚ. Nová legislatíva predpisuje túto povinnosť pre vysávače od začiatku septembra. Zaradili sa tak ku chladničkám, mrazničkám, práčkam, umývačkám riadu, televízorom, klimatizačným zariadeniam a sušičkám prádla, ktoré musia byť štítkami označené už dávnejšie.
O vysávači sa potenciálny kupec dozvie viac
Spotrebiteľa doposiaľ zaujímal na vysávačoch najmä ich príkon, vyjadrený vo watoch (W) , sací výkon a druhy násad (hubíc), ktoré balenie obsahuje. Andrej Hrdlička zo Združenia európskych výrobcov domácich spotrebičov CECED Slovakia prognózuje, že označenie novým štítkom úplne zmení spôsob výberu vysávača. „Lebo príkony vysávača už nebudú tým podstatným parametrom,“ dodal. Pripomína, že príkon vysávača je od 1. septembra tohto roka limitovaný na maximálne 1600 W a od konca roka 2016 bude znížený ešte viac - na maximálne 850 W.
Parameter príkonu teraz nahrádzajú nové údaje, ktoré sa spotrebiteľ zo štítka dozvie. Je to parameter ročnej spotreby a tzv. reemisia prachu, teda koľko percent vysatého prachu sa dostane mimo vysávač cez netesnosti. Maximálna hodnota je stanovená tak, že len jedno percento prachu sa môže dostať mimo vysávač cez netesnosti. Ďalším novým kritériom je účinnosť vysatia podlahy, označená v spodnej časti štítku písmenom G čo predstavuje minimálne 75-percentnú účinnosť v prípade kobercovej podlahy a 90-percentnú účinnosť u pevnej podlahy. S nižšou účinnosťou nie je možné vysávač uviesť na trhu EÚ. „Netreba sa báť vysávačov s nižším výkonom pod 1600W, kde výrobcovia mohli začať používať nové technológie motorov, ktoré pri nižšej spotrebe vydajú rovnakú alebo aj vyšší sací výkon,“ radí spotrebiteľom Hrdlička.
Očakáva sa, že časom budú musieť výrobcovia povinne spĺňať aj ďalší zaujímavý údaj - minimálnu životnosť vysávačov. Minimom by malo byť 500 hodín prevádzky (pre domácnosť) a 40 tisíc ohybov hadice. „Do roku 2016 to zatiaľ nie je povinné, ale niektorí výrobcovia využijú možnosť spropagovať svoj výrobok aj týmito parametrami ,“ informoval zástupca združenia výrobcov spotrebičov.
Štítky nemusia mať všetky vysávače
Energetické štítkovanie vysávačov sa netýka vodných vysávačov a vysávačov s primárnym napájaniím na batériu, (ručné, robotické).
Nové štítky pre tri druhy vysávačov
Podľa nových pravidiel sa začínajú používať samostatné štítky pre tri druhy vysávačov: univerzálne, vysávače tvrdých podláh a kobercové vysávače. Pre všetky tri druhy sú predpísané rovnaké štítky vo všetkých 28 členských štátoch EÚ. Na štítku vysávača môže byť uvedená jedna z maximálne sedem tried energetickej účinnosti: od A po D od roku 2014 a od A+++ po D od roku 2017. Farebné šípky sú určené na rozlíšenie energeticky účinných od menej energeticky účinných výrobkov: tmavozelená znamená vysokoúčinný výrobok a červená výrobok s nízkou účinnosťou.
Spotrebitelia najčastejšie kupujú univerzálne vysávače, ktoré sú určené určené na pevné a kobercové podlahy. Piktogramy na ich energetických štítkoch reprezentujú nasledujúce vlastnosti a charakteristiky:
Čo je energetický štítok?
Energetický štítok EÚ poskytuje zákazníkom presné informácie s možnosťou rozlišovania a porovnávania parametrov domácich spotrebičov súvisiacich so spotrebou energie, ich výkonnosťou a ďalšími základnými charakteristikami. Tieto informácie umožňujú zákazníkom zistiťa porovnať , akú energetickú účinnosť majú v skutočnosti jednotlivé spotrebiče, a tak odhadnúť ich potenciál z hľadiska znižovania nákladov na energie.
Nové „štítkovanie“ sa začalo v roku 2010
Európska únia schválila v júni 2010 nové štítky, ktorými sa označuje energetická účinnosť nad rámec triedy A. Nová rámcová smernica uvádza novú koncepciu energetických štítkov, ktorá si zachováva jednotné stvárnenie a jednoduchý charakter pre rôzne kategórie výrobkov.
Základné prvky štítku, podľa ktorých sa dá ľahko rozpoznať, ostávajú aj v novom stvárnení:
Zaviedli sa ďalšie nové prvky spoločné pre všetky kategórie výrobkov, ktoré umožňujú vyzdvihnúť najšpičkovejších výrobcov a technické zdokonalenia:
Detailné informácie o štítkoch nájdete na webovej stránke Nový energetický štítok EÚ, ktorá je aj v slovenskom jazyku.
O vysávači sa potenciálny kupec dozvie viac
Spotrebiteľa doposiaľ zaujímal na vysávačoch najmä ich príkon, vyjadrený vo watoch (W) , sací výkon a druhy násad (hubíc), ktoré balenie obsahuje. Andrej Hrdlička zo Združenia európskych výrobcov domácich spotrebičov CECED Slovakia prognózuje, že označenie novým štítkom úplne zmení spôsob výberu vysávača. „Lebo príkony vysávača už nebudú tým podstatným parametrom,“ dodal. Pripomína, že príkon vysávača je od 1. septembra tohto roka limitovaný na maximálne 1600 W a od konca roka 2016 bude znížený ešte viac - na maximálne 850 W.
Parameter príkonu teraz nahrádzajú nové údaje, ktoré sa spotrebiteľ zo štítka dozvie. Je to parameter ročnej spotreby a tzv. reemisia prachu, teda koľko percent vysatého prachu sa dostane mimo vysávač cez netesnosti. Maximálna hodnota je stanovená tak, že len jedno percento prachu sa môže dostať mimo vysávač cez netesnosti. Ďalším novým kritériom je účinnosť vysatia podlahy, označená v spodnej časti štítku písmenom G čo predstavuje minimálne 75-percentnú účinnosť v prípade kobercovej podlahy a 90-percentnú účinnosť u pevnej podlahy. S nižšou účinnosťou nie je možné vysávač uviesť na trhu EÚ. „Netreba sa báť vysávačov s nižším výkonom pod 1600W, kde výrobcovia mohli začať používať nové technológie motorov, ktoré pri nižšej spotrebe vydajú rovnakú alebo aj vyšší sací výkon,“ radí spotrebiteľom Hrdlička.
Očakáva sa, že časom budú musieť výrobcovia povinne spĺňať aj ďalší zaujímavý údaj - minimálnu životnosť vysávačov. Minimom by malo byť 500 hodín prevádzky (pre domácnosť) a 40 tisíc ohybov hadice. „Do roku 2016 to zatiaľ nie je povinné, ale niektorí výrobcovia využijú možnosť spropagovať svoj výrobok aj týmito parametrami ,“ informoval zástupca združenia výrobcov spotrebičov.
Štítky nemusia mať všetky vysávače
Energetické štítkovanie vysávačov sa netýka vodných vysávačov a vysávačov s primárnym napájaniím na batériu, (ručné, robotické).
Nové štítky pre tri druhy vysávačov
Podľa nových pravidiel sa začínajú používať samostatné štítky pre tri druhy vysávačov: univerzálne, vysávače tvrdých podláh a kobercové vysávače. Pre všetky tri druhy sú predpísané rovnaké štítky vo všetkých 28 členských štátoch EÚ. Na štítku vysávača môže byť uvedená jedna z maximálne sedem tried energetickej účinnosti: od A po D od roku 2014 a od A+++ po D od roku 2017. Farebné šípky sú určené na rozlíšenie energeticky účinných od menej energeticky účinných výrobkov: tmavozelená znamená vysokoúčinný výrobok a červená výrobok s nízkou účinnosťou.
Spotrebitelia najčastejšie kupujú univerzálne vysávače, ktoré sú určené určené na pevné a kobercové podlahy. Piktogramy na ich energetických štítkoch reprezentujú nasledujúce vlastnosti a charakteristiky:
• priemernú ročnú spotrebu energie v kWh, (predstavuje laboratórne dvojhodinové vysatie plochy 87 metrov štvorcových 52-krát ročne)
• triedu reemisie prachu (povoľuje maximálne jedno percento netesností a úniku prachu mimo vysávač)
• triedu účinnosti čistenia kobercov, (minimálna účinnosť je stanovená na 75 %)
• triedu účinnosti čistenia tvrdých podláh, (minimálna účinnosť je stanovená na 90%)
• hladinu akustického výkonu v decibeloch.
• triedu reemisie prachu (povoľuje maximálne jedno percento netesností a úniku prachu mimo vysávač)
• triedu účinnosti čistenia kobercov, (minimálna účinnosť je stanovená na 75 %)
• triedu účinnosti čistenia tvrdých podláh, (minimálna účinnosť je stanovená na 90%)
• hladinu akustického výkonu v decibeloch.
Čo je energetický štítok?
Energetický štítok EÚ poskytuje zákazníkom presné informácie s možnosťou rozlišovania a porovnávania parametrov domácich spotrebičov súvisiacich so spotrebou energie, ich výkonnosťou a ďalšími základnými charakteristikami. Tieto informácie umožňujú zákazníkom zistiťa porovnať , akú energetickú účinnosť majú v skutočnosti jednotlivé spotrebiče, a tak odhadnúť ich potenciál z hľadiska znižovania nákladov na energie.
Nové „štítkovanie“ sa začalo v roku 2010
Európska únia schválila v júni 2010 nové štítky, ktorými sa označuje energetická účinnosť nad rámec triedy A. Nová rámcová smernica uvádza novú koncepciu energetických štítkov, ktorá si zachováva jednotné stvárnenie a jednoduchý charakter pre rôzne kategórie výrobkov.
Základné prvky štítku, podľa ktorých sa dá ľahko rozpoznať, ostávajú aj v novom stvárnení:
• klasifikácia od A po G (označenie A predstavuje triedu najvyššej a G triedu najnižšej energetickej účinnosti),
• sedem tried energetickej účinnosti;
• farebné rozlíšenie od tmavozelenej (vysoká energetická účinnosť) po červenú (nízka energetická účinnosť).
• sedem tried energetickej účinnosti;
• farebné rozlíšenie od tmavozelenej (vysoká energetická účinnosť) po červenú (nízka energetická účinnosť).
Zaviedli sa ďalšie nové prvky spoločné pre všetky kategórie výrobkov, ktoré umožňujú vyzdvihnúť najšpičkovejších výrobcov a technické zdokonalenia:
• K súčasnej klasifikácii od A po G pribudnú tri ďalšie triedy A+, A++ a A+++.
• Nový štítok je jednotný pre všetkých 28 členských štátov EÚ.
• Nový štítok je jazykovo neutrálny, pretože text nahrádzajú piktogramy, ktoré budú informovať zákazníkov o charakteristikách a parametroch jednotlivých výrobkov.
• Každý výrobok sa bude dodávať s kompletným novým štítkom. Nastáva odklon od súčasnej praxe mnohých krajín, v ktorých predajca uvádza základný štítok a výrobca len prúžok s údajmi k štítku, cenovka s údajmi zvlášť.
• Povinné je uvádzanie údajov o hlučnosti pre výrobky, pre ktoré je hluk relevantným kritériom.
• Zavádzajú sa nové povinnosti v súvislosti s reklamou a propagačnými materiálmi
• Nový štítok je jednotný pre všetkých 28 členských štátov EÚ.
• Nový štítok je jazykovo neutrálny, pretože text nahrádzajú piktogramy, ktoré budú informovať zákazníkov o charakteristikách a parametroch jednotlivých výrobkov.
• Každý výrobok sa bude dodávať s kompletným novým štítkom. Nastáva odklon od súčasnej praxe mnohých krajín, v ktorých predajca uvádza základný štítok a výrobca len prúžok s údajmi k štítku, cenovka s údajmi zvlášť.
• Povinné je uvádzanie údajov o hlučnosti pre výrobky, pre ktoré je hluk relevantným kritériom.
• Zavádzajú sa nové povinnosti v súvislosti s reklamou a propagačnými materiálmi
Detailné informácie o štítkoch nájdete na webovej stránke Nový energetický štítok EÚ, ktorá je aj v slovenskom jazyku.