Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 22. november 2024Meniny má Cecília
< sekcia Magazín

VIDEO: Problém s alkoholom má na Slovensku čoraz viac žien

Ilustračné foto. Foto: Screenshot/Tablet.TV

Skúsenosti odborníkov z praxe ukazujú, že pitie žien na rozdiel od mužov zmierňuje materstvo. Priemerná žena vypije približne desať litrov čistého alkoholu.

Bratislava 18. augusta (TASR) – Problém pitia slovenských žien a dievčat vychádza podľa šéfa bratislavského Centra pre liečbu drogových závislostí (CPLDZ) Ľubomír Okruhlica stále viac do popredia. Má tomu napomáhať ich spoločenská emancipácia, zvýšený kariérny stres či to, že ženy po tom, čo vychovajú deti stratia zábrany k alkoholu. Skúsenosti z centra ukazujú, že viacdetné ženy nastupujú na liečbu neskôr.

Slovák vypije v priemere 29 litrov čistého alkoholu. "Priemerná žena približne desať litrov," hovorí Zuzana Alexanderčíková z CPLDZ. Ide osoby staršie ako 15 rokov, teda ženy aj dievčatá. Už v tomto veku pije u nás podľa dát Svetovej zdravotníckej organizácie každoročne alkohol 61 percent z nich (muži 71 percent). Asi dve percentá trpí závislosťou alebo majú problém s tzv. škodlivým pitím, priblížila.



Skúsenosti odborníkov z praxe ukazujú, že pitie žien na rozdiel od mužov zmierňuje materstvo. Problém s pitím sa tak u nich posúva do vyššieho veku. Kým bezdetné ženy prichádzajú so žiadosťou o liečbu vo veku okolo 35 rokov, počet detí prepuknutie problému odďaľuje. Ženy s jedným dieťaťom prichádzajú do liečby v priemere vo veku 43 rokov. Naproti tomu trojnásobné matky sa chcú zo závislosti liečiť priemerne ako 52-ročné. U mužov je vekový priemer pri nástupe na liečbu 43 rokov.

VIDEO: Žien alkoholičiek pribúda


Za tým, že ženy pijú, vidí Okruhlica okrem iného aj vyrovnávanie rodových rozdielov, emancipáciu a rúcanie bariér. Upozorňuje, že to, že si dá žena v kaviarni pohárik alebo si vypije pri stretnutí s priateľkou či cestovaní vo vlaku, nie je v súčasnosti výnimočné. V minulosti podľa jeho slov takéto veci vídať nebolo. Dôvodom môže byť aj to, že pribúda žien v manažérskych pozíciách, ktoré potom večer rovnako ako muži vo funkciách relaxujú s pohárom vína. K situácii prispieva aj reklama, ktorá často prezentuje ženy s pohárikom v ruke, poukázal Okruhlica.