Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 30. november 2024Meniny má Ondrej a Andrej
< sekcia Magazín

Šedá či červená? Takto sa rozhodujú ženy a muži pri kúpe auta

Ilustračné foto. Foto: TASR/AP

V čom sa obe pohlavia výrazne líšia, je výber pohonu auta. Ženy vsádzajú výrazne viac na benzín ako na naftu. U mužov je pomer vyrovnaný.

Bratislava 14. februára (TASR) - Dlhodobo zažitá predstava, že ženy kupujú iba červené autá, už dávno neplatí. Dokonca ženy i muži sa zhodujú vo výbere farby a červená je až štvrtá preferovaná. V čom sa obe pohlavia výrazne líšia, je výber pohonu auta. Ženy vsádzajú výrazne viac na benzín ako na naftu. U mužov je pomer vyrovnaný. Stále ale platí, že častejšie kupujú auto muži ako ženy, a to v 72 % prípadov. Vyplýva to zo štatistík predajcu ojazdených automobilov na Slovensku AAA AUTO.

Najobľúbenejšou farbou slovenských motoristov bez rozdielu pohlavia je šedá, nasleduje čierna, modrá a červená. Preferencie žien a mužov sa rozchádzajú až pri piatej najobľúbenejšej farbe. Ženy volia bielu, muži striebornú.

"Celkom ma prekvapilo, že sa ženy a muži vo výbere farby tak zhodujú. Je vidieť, že obe pohlavia volia na prvom mieste praktickosť šedej farby, na ktorej nie sú tak viditeľné nečistoty, na druhom eleganciu a luxus, na treťom cenu, pretože modrá je u veľkého počtu áut farbou základnou. K voľbe červenej farby vedú ženy a mužov rozdielne popudy. Ženám sa hodí k oblečeniu a doplnkom. Muži si ju spájajú so športovou, dynamickou jazdou. Za touto asociáciou možno hľadať spojenie červenej farby a vozidiel Ferrari. V prípade piatej najobľúbenejšej farby je ale predsa vidieť rozdiel. Ženy sa riadia viac módnymi trendmi, biela farba v poslednom období proste frčí. Nie je už farbou lacných starých áut," komentuje farebné preferencie zákazníkov generálna riaditeľka AAA AUTO Karolína Topolová.

Ženy investujú do nákupu auta menej ako muži, v priemere o 410 eur, no zároveň uprednostňujú autá s nižším počtom kilometrov. Podľa Topolovej ženy volia nižší nájazd, pretože vedia, že s väčším nájazdom narastá i nutnosť investovať financie do opráv. Dve tretiny z nich preferujú benzínové motory pred naftovými, ktorým je potreba venovať väčšiu starostlivosť. Financie radšej šetria na výkone auta, uprednostňujú slabšie motory 1.2 alebo 1.4. Muži majú radšej silnejšie autá, volia si prevažne výkony 2.0 TDI, 1.2 alebo 1.9 TDI.

Najobľúbenejšími modelmi áut oboch pohlaví sú Škoda Fabia a Škoda Octavia. V ďalších preferenciách sa už rozchádzajú, kým tretím najobľúbenejším autom mužov je Volkswagen Passat, u žien je až ôsmy. V desiatke najkupovanejších áut ženami sa umiestňujú i tie menšie ako Ford Fiesta, Peugeot 206 či Volkswagen Polo.

I napriek väčšej obľube menších áut u žien už neplatí, že by sa jemnejšie pohlavie bálo veľkých automobilov. Poradie predajov áut podľa typu karosérie je na prvých siedmich priečkach rovnaké pre obe pohlavia. Prvou voľbou je hatchback (ženy 54 %, muži 39 %), druhé je combi (ženy 17 %, muži 25 %), tretie sedan (ženy 9 %, muži 12 %), štvrté SUV (ženy 9 %, muži 12 %), MPV (ženy 8 %, muži 10 %).

Zaujímavé je, že muži volia častejšie automatickú prevodovku ako ženy (10 % vz. 9 %) a vyhľadávajú náhon na všetky štyri kolesá (12 % oproti 8 %).

Rozdiely sú aj v správaní sa za volantom. Výskum Patricka Fagana z Goldsmiths University London ukázal, že ženy sú za volantom v priemere o 12 % viac agresívne ako muži.