Najvyšší súd tak zmenil rozhodnutie bratislavského KS, ten žalobu environmentalistov pôvodne zamietol.
Autor TASR
,aktualizované Bratislava 21. augusta (TASR) - Najvyšší súd (NS) SR zrušil povolenie na dostavbu Jadrovej elektrárne (JE) Mochovce. Ide o rozhodnutie Úradu jadrového dozoru (ÚJD) SR, ktorý pred štyrmi rokmi predĺžil povolenie na dostavbu a povolil aj zmenu stavby pred dokončením. Vecou sa má teraz úrad opäť zaoberať. NS dal v spore za pravdu organizácii Greenpeace Slovensko, ktorá ÚJD vyčítala, že ju nezapojil napriek jej záujmu do konania.
Najvyšší súd tak zmenil rozhodnutie bratislavského krajského súdu, ten žalobu environmentalistov pôvodne zamietol. Podľa odôvodnenia júnového rozsudku NS SR, ktorý má TASR k dispozícii, rozhodnutie o povolení pre Mochovce nemožno považovať za zákonné. Malo vychádzať z nesprávneho posúdenia veci. Konanie o povolení má tak prebiehať znova, a to aj za účasti Greenpeace. ÚJD by sa mal v ďalšom procese jej pripomienkami k dostavbe elektrárne zaoberať, legislatíva však negarantuje, že sa im aj vyhovie.
"Rozhodnutím Najvyššieho súdu prišiel investor o kľúčové povolenie nutné na pokračovanie dostavby blokov v JE Mochovce. V praxi to znamená, že ÚJD SR by mal teraz vyzvať stavebníka - Slovenské elektrárne, aby okamžite zastavil stavebné práce na dostavbe," povedal pre TASR riaditeľ Greenpeace Slovensko Juraj Rizman s tým, že proces povoľovania by sa mal začať odznova. Podľa právničky organizácie Evy Kováčechovej napriek tomu, že ÚJD pripomienky verejnosti bagatelizoval a zosmiešňoval, mali oporu v zákonoch.
"Nie je pravdou, že bolo zrušené stavebné povolenie rozhodnutím Najvyššieho súdu SR, preto nie je dôvod na zastavenie prác. Príslušné kroky bude v zmysle platnej legislatívy riešiť ÚJD. Ide o významnú investíciu a preto sa budeme zaoberať ďalšími krokmi, no kompetenčne to bude riešiť v prvom rade ÚJD," uviedol v reakcii hovorca ministra hospodárstva SR Stanislav Jurikovič.
ÚJD avizoval, že v súčasnosti rozhoduje o vylúčení odkladného účinku rozhodnutia, a to z dôvodu naliehavého všeobecného záujmu a hroziaceho nebezpečenstva vzniku nenahraditeľnej ujmy. "Rozhodnutie o vylúčení odkladného účinku by znamenalo, že rozhodnutie číslo 246 z roku 2008, ktorým ÚJD povolil pokračovanie stavby 3. a 4. bloku EMO, je aj naďalej vykonateľné a proces stavby môže pokračovať," povedala Zuzana Hosťovecká z Kancelárie ÚJD.
Podľa environmentalistov tak úrad nepriamo potvrdil, že rozhodnutie súdu ohrozuje pokračovanie prác na dostavbe Mochoviec. "Celý proces povoľovania, ktorý ÚJD SR viedol ako konanie o zmene stavby pred dokončením, sa musí zopakovať. Navyše, NS SR tiež konštatoval, že bude treba uskutočniť aj proces posudzovania vplyvov na životné prostredie," doplnil Rizman.
"Slovenské elektrárne (SE) neboli účastníkom sporu medzi občianskym združením Greenpeace a ÚJD SR. SE pri výstavbe 3. a 4. bloku atómovej elektrárne Mochovce postupovali vždy v súlade s rozhodnutiami štátnych orgánov a právnym poriadkom SR. SE počkajú na ďalšie rozhodnutia ÚJD SR a sú pripravené poskytnúť potrebnú súčinnosť," reagovala hovorkyňa SE Janka Burdová.
Pôvodné stavebné povolenie na 3. a 4. blok Jadrovej elektrárne Mochovce vydali v roku 1986, začiatkom 90. rokov sa však práce na elektrárni zastavili. Do roku 2008 tak bolo pravidelne menené pôvodné stavebné povolenie v bode o lehote na dokončenie stavby. V roku 2008 sa výstavba znova začala na základe rozhodnutia o zmene stavby pred dokončením, ktorým sa zmenili podmienky pôvodného stavebného povolenia. Environmentalisti ho napadli, ÚJD však v nasledujúcom roku svoje rozhodnutie potvrdil.
To, že sa mala do procesu zapojiť aj verejnosť, potvrdil v roku 2011 tiež medzinárodný Aarhuský výbor. Práve Aarhuský dohovor, ktorého signatárom je aj Slovensko, garantuje verejnosti právo zúčastňovať sa na konaniach napríklad k povoľovaní stavieb a zámerov, ktoré majú vplyv na životné prostredie.
Najvyšší súd tak zmenil rozhodnutie bratislavského krajského súdu, ten žalobu environmentalistov pôvodne zamietol. Podľa odôvodnenia júnového rozsudku NS SR, ktorý má TASR k dispozícii, rozhodnutie o povolení pre Mochovce nemožno považovať za zákonné. Malo vychádzať z nesprávneho posúdenia veci. Konanie o povolení má tak prebiehať znova, a to aj za účasti Greenpeace. ÚJD by sa mal v ďalšom procese jej pripomienkami k dostavbe elektrárne zaoberať, legislatíva však negarantuje, že sa im aj vyhovie.
"Rozhodnutím Najvyššieho súdu prišiel investor o kľúčové povolenie nutné na pokračovanie dostavby blokov v JE Mochovce. V praxi to znamená, že ÚJD SR by mal teraz vyzvať stavebníka - Slovenské elektrárne, aby okamžite zastavil stavebné práce na dostavbe," povedal pre TASR riaditeľ Greenpeace Slovensko Juraj Rizman s tým, že proces povoľovania by sa mal začať odznova. Podľa právničky organizácie Evy Kováčechovej napriek tomu, že ÚJD pripomienky verejnosti bagatelizoval a zosmiešňoval, mali oporu v zákonoch.
"Nie je pravdou, že bolo zrušené stavebné povolenie rozhodnutím Najvyššieho súdu SR, preto nie je dôvod na zastavenie prác. Príslušné kroky bude v zmysle platnej legislatívy riešiť ÚJD. Ide o významnú investíciu a preto sa budeme zaoberať ďalšími krokmi, no kompetenčne to bude riešiť v prvom rade ÚJD," uviedol v reakcii hovorca ministra hospodárstva SR Stanislav Jurikovič.
ÚJD avizoval, že v súčasnosti rozhoduje o vylúčení odkladného účinku rozhodnutia, a to z dôvodu naliehavého všeobecného záujmu a hroziaceho nebezpečenstva vzniku nenahraditeľnej ujmy. "Rozhodnutie o vylúčení odkladného účinku by znamenalo, že rozhodnutie číslo 246 z roku 2008, ktorým ÚJD povolil pokračovanie stavby 3. a 4. bloku EMO, je aj naďalej vykonateľné a proces stavby môže pokračovať," povedala Zuzana Hosťovecká z Kancelárie ÚJD.
Podľa environmentalistov tak úrad nepriamo potvrdil, že rozhodnutie súdu ohrozuje pokračovanie prác na dostavbe Mochoviec. "Celý proces povoľovania, ktorý ÚJD SR viedol ako konanie o zmene stavby pred dokončením, sa musí zopakovať. Navyše, NS SR tiež konštatoval, že bude treba uskutočniť aj proces posudzovania vplyvov na životné prostredie," doplnil Rizman.
"Slovenské elektrárne (SE) neboli účastníkom sporu medzi občianskym združením Greenpeace a ÚJD SR. SE pri výstavbe 3. a 4. bloku atómovej elektrárne Mochovce postupovali vždy v súlade s rozhodnutiami štátnych orgánov a právnym poriadkom SR. SE počkajú na ďalšie rozhodnutia ÚJD SR a sú pripravené poskytnúť potrebnú súčinnosť," reagovala hovorkyňa SE Janka Burdová.
Pôvodné stavebné povolenie na 3. a 4. blok Jadrovej elektrárne Mochovce vydali v roku 1986, začiatkom 90. rokov sa však práce na elektrárni zastavili. Do roku 2008 tak bolo pravidelne menené pôvodné stavebné povolenie v bode o lehote na dokončenie stavby. V roku 2008 sa výstavba znova začala na základe rozhodnutia o zmene stavby pred dokončením, ktorým sa zmenili podmienky pôvodného stavebného povolenia. Environmentalisti ho napadli, ÚJD však v nasledujúcom roku svoje rozhodnutie potvrdil.
To, že sa mala do procesu zapojiť aj verejnosť, potvrdil v roku 2011 tiež medzinárodný Aarhuský výbor. Práve Aarhuský dohovor, ktorého signatárom je aj Slovensko, garantuje verejnosti právo zúčastňovať sa na konaniach napríklad k povoľovaní stavieb a zámerov, ktoré majú vplyv na životné prostredie.
ÚJD: Zopakuje rozkladové konanie k dostavbe Mochoviec, stavbu to nezastaví
Úrad jadrového dozoru (ÚJD) SR opätovne začal rozkladové konanie voči svojmu rozhodnutiu z roku 2008 o povolení zmeny stavby pred dokončením jadrovej elektrárne Mochovce (EMO). Zároveň z dôvodu naliehavého všeobecného záujmu a hroziacej nenahraditeľnej ujmy vylúčil jeho odkladný účinok na samotné rozhodnutie o dostavbe Mochoviec.
Reagoval tak na júnový rozsudok Najvyššie súdu (NS) SR, ktorým súd zrušil rozhodnutie ÚJD z roku 2009 o zamietnutí rozkladu proti pôvodnému rozhodnutiu. V rozklade organizácia Greenpeace Slovensko úradu vyčítala, že ju napriek záujmu nezapojil do pôvodného konania pred vydaním rozhodnutia o dostavbe. "ÚJD SR má teda za to, že konanie sa právne vracia do momentu, kedy by bol včas podaný rozklad proti prvostupňovému rozhodnutiu ÚJD SR č. 246/2008," vysvetľuje vo svojom dnešnom rozhodnutí úrad.
ÚJD ďalej konštatuje, že podanie rozkladu má podľa správneho poriadku za následok odklad vykonateľnosti napadnutého rozhodnutia. Ak si to však vyžaduje naliehavý všeobecný záujem alebo ak je nebezpečenstvo, že odkladom výkonu rozhodnutia utrpí účastník konania alebo niekto iný nenahraditeľnú ujmu, môže správny orgán odkladný účinok vylúčiť. "ÚJD SR je názoru, že v tomto prípade je namieste využitie tohto ustanovenia a že sú v tomto prípade naplnené obe alternatívne podmienky pre jeho uplatnenie," argumentuje úrad.
Pokračovanie v dostavbe Mochoviec je podľa ÚJD vo všeobecnom záujme, keďže sa vďaka tomu obnoví sebestačnosť Slovenska vo výrobe elektrickej energie. Zároveň by štát ďalším odkladom dostavby prišiel o dividendy, daň z príjmov či odvody v desiatkach miliónov eur a slovenskej ekonomike by vznikli ďalšie škody v stovkách miliónov eur.
Svoje stanoviská môžu účastníci rozkladového konania uplatniť do 30. novembra tohto roka. S dokumentáciou k dostavbe Mochoviec, s vylúčením citlivých informácií, sa budú môcť oboznámiť od 15. októbra v informačnom stredisku tejto jadrovej elektrárne.
Úrad jadrového dozoru (ÚJD) SR opätovne začal rozkladové konanie voči svojmu rozhodnutiu z roku 2008 o povolení zmeny stavby pred dokončením jadrovej elektrárne Mochovce (EMO). Zároveň z dôvodu naliehavého všeobecného záujmu a hroziacej nenahraditeľnej ujmy vylúčil jeho odkladný účinok na samotné rozhodnutie o dostavbe Mochoviec.
Reagoval tak na júnový rozsudok Najvyššie súdu (NS) SR, ktorým súd zrušil rozhodnutie ÚJD z roku 2009 o zamietnutí rozkladu proti pôvodnému rozhodnutiu. V rozklade organizácia Greenpeace Slovensko úradu vyčítala, že ju napriek záujmu nezapojil do pôvodného konania pred vydaním rozhodnutia o dostavbe. "ÚJD SR má teda za to, že konanie sa právne vracia do momentu, kedy by bol včas podaný rozklad proti prvostupňovému rozhodnutiu ÚJD SR č. 246/2008," vysvetľuje vo svojom dnešnom rozhodnutí úrad.
ÚJD ďalej konštatuje, že podanie rozkladu má podľa správneho poriadku za následok odklad vykonateľnosti napadnutého rozhodnutia. Ak si to však vyžaduje naliehavý všeobecný záujem alebo ak je nebezpečenstvo, že odkladom výkonu rozhodnutia utrpí účastník konania alebo niekto iný nenahraditeľnú ujmu, môže správny orgán odkladný účinok vylúčiť. "ÚJD SR je názoru, že v tomto prípade je namieste využitie tohto ustanovenia a že sú v tomto prípade naplnené obe alternatívne podmienky pre jeho uplatnenie," argumentuje úrad.
Pokračovanie v dostavbe Mochoviec je podľa ÚJD vo všeobecnom záujme, keďže sa vďaka tomu obnoví sebestačnosť Slovenska vo výrobe elektrickej energie. Zároveň by štát ďalším odkladom dostavby prišiel o dividendy, daň z príjmov či odvody v desiatkach miliónov eur a slovenskej ekonomike by vznikli ďalšie škody v stovkách miliónov eur.
Svoje stanoviská môžu účastníci rozkladového konania uplatniť do 30. novembra tohto roka. S dokumentáciou k dostavbe Mochoviec, s vylúčením citlivých informácií, sa budú môcť oboznámiť od 15. októbra v informačnom stredisku tejto jadrovej elektrárne.