Patríte aj vy medzi malých a stredných podnikateľov, ktorí prichádzajú o návštevnosť svojich webových stránok či kamenných predajní len preto, že nesprávnym spôsobom investujú do marketingu?
Autor OTS
Bratislava 26. septembra (OTS) - Podľa prieskumu realizovaného v USA v apríli 2022 až takmer polovica malých podnikateľov (47 %) vôbec neinvestuje do optimalizácie pre vyhľadávače, známej pod skratkou SEO. To v podstate znamená, že malí podnikatelia zbytočne prichádzajú o návštevnosť svojich webových stránok, zákazníkov a aj o potenciálne zisky. A to všetko len preto, že sa nesnažia stať viditeľnejšími v Google.
Keď vlastníte alebo prevádzkujete stredne veľký podnik či kamennú predajňu, môže byť ťažké predstaviť si, ako vyzerala cesta vašich zákazníkov, kým sa dostali k vám do predajne. Hoci je pravda, že „ústne podanie“ funguje aj dnes a aj v modernom marketingu má bezpochyby svoje miesto, nie je to jediný spôsob, ako vás vaši potenciálni zákazníci vedia objaviť a nájsť.
Je celkom bežné, že ľudia si o produkte, službe či firme informácie dopredu „googlia“. Práve preto je dôležité byť v Google viditeľný.
„SEO (search engine optimization - v preklade optimalizácia pre vyhľadávače) je technika, ktorou sa, jednoducho povedané, snažíte presvedčiť Google, že vaša stránka si zaslúži byť zobrazená na lepšej pozícii. T.j. vyššie vo výsledkoch vyhľadávania než konkurenčné weby, ktoré ponúkajú „to isté“. Ten, kto má lepšie „zvládnuté“ SEO, sa zobrazí viackrát, získa väčšiu návštevnosť a teda aj bude mať vyššie predaje,“ vysvetľuje Ľubomír Radič, spoluzakladateľ košickej marketingovej agentúry Vivantina.
1. Aktualizujte si svoj firemný profil na Google
Firemný profil na Google (kedysi známy aj pod názvom Google Moja Firma) je bezplatná forma prezentácie vašej firmy vo vyhľadávaní aj v Google Mapách. Správne vyplneným firemným profilom dokážete v Google vyhľadávaní zaujať a získať viac návštev nielen na vašich webových stránkach, ale aj v kamennej predajni.
Čo pridať do firemného profilu:
• Zadajte správnu adresu kamennej predajne, otváracie hodiny a telefónne číslo,
• pridajte adresu vašej webovej stránky (e-shopu),
• nezabudnite na odkazy na vaše sociálne siete (Facebook, Instagram, YouTube a pod.),
• pridajte aj fotku budovy, kde sídlite, aby vás návštevníci vedeli aj vizuálne ľahko identifikovať,
• na váš profil môžete pravidelne pridávať fotky a príspevky, podobne ako napríklad na sociálne siete. Týmto ho budete udržiavať aktuálny pre užívateľov ako aj pre vyhľadávač.
Ukážka vyplneného firemného profilu na Google: Zdroj foto: Google
2. Zistite, ako vás zákazníci vyhľadávajú a optimalizujte svoj obsah
Optimalizujte svoj existujúci obsah. Nepotrebujete investovať stovky či tisíce eur do nových textov na webe, nových propagačných videí či produktových fotiek. Na úvod postačí, ak správnym spôsobom zoptimalizujete to, čo už na vašich webových stránkach máte. Čo to znamená?
Potrebujete vedieť, čo a ako ľudia v Google vyhľadávajú. S tým vám pomôže analýza kľúčových slov. Kľúčové slová (keywords) sú výrazy, ktoré človek zadá do vyhľadávača. Môže ísť o jedno slovo alebo aj celú frázu. Kľúčovým slovom pre e-shop s obuvou sú napr. „lodičky“, ale aj fráza „topánky na svadbu“.
S analýzou kľúčových slov vedia pomôcť rôzne bezplatné nástroje (úplný základ vám poskytnú aj Google Trends či Google Keyword Planner), no ak sa so SEOm ešte len zoznamujete, bude lepšie dať si analýzu vypracovať skúsenej online marketingovej agentúre. Koľko vás to môže stáť? Závisí aj od toho, o akú veľkú analýzu pôjde.
„Vypracovať analýzu kľúčových slov zaberie pri jednoduchých projektoch zhruba dva pracovné dni. Pri e-shopoch alebo komplexných projektoch to môže byť až niekoľko dní. Tomu zodpovedá aj cena analýzy, ktorá sa hýbe od 600 do 2000 eur,“ vysvetľuje Radič, ktorý zároveň pripomína, že analýza nie je tým správnym miestom na šetrenie.
„Analýza kľúčových slov je základný dokument, bez ktorého si len ťažko možno predstaviť tvorbu obsahu alebo ďalšie marketingové aktivity vo vyhľadávaní. V spojení s ďalšími nástrojmi analýza poukazuje aj na pozície konkurencie vo vyhľadávaní na dané slová, čo zase umožňuje poznať, akým smerom a na aké slová sa presne zamerať,“ dodal odborník.
3. Odpovedzte na často kladené otázky
Viete, čo najviac trápi vašich zákazníkov? Čo sa najčastejšie pýtajú vašich predajcov? Aké otázky vám od nich chodia do e-mailu? S akými problémami volajú na vašu infolinku?
Zistite, akým problémom vaši (aj potenciálni) zákazníci čelia a odpovedzte na ne priamo na vašej webovej stránke v sekcii Často kladené otázky (niekedy známa aj ako FAQ). Okrem základného prieskumu medzi pracovníkmi, ktorí prichádzajú do styku s vašimi zákazníkmi najčastejšie, vám tu znova vie pomôcť aj analýza kľúčových slov. Tá obsahuje aj tzv. longtailové slová a frázy, ktoré môžu mať aj formu opytovacích viet. Práve v analýze zistíte, čo vašu cieľovú skupinu najviac zaujíma.
Ukážka často kladených otázok týkajúcich sa SEO. Zdroj foto: Vivantina
Čo sú to tie longtailové slová? Long tail (z angličtiny long = dlhý a tail = chvost) je spojenie viacerých slov, ktoré bližšie určuje, o čo ide. „Napríklad „topánky“ alebo „pánske topánky“ - to sú všeobecné výrazy. Frázy „topánky pre ženícha“ alebo „čierne pánske lakované topánky“ - to sú už špecifickejšie dopyty, teda long tail. Výhodou longtailových výrazov je, že bližšie určujú, o čo má človek záujem, a teda je aj vyššia pravdepodobnosť, že to kúpi, lebo už vie, čo chce. Ak niekto hľadá len všeobecne pánske topánky, možno sa len chce pozrieť, aké sú trendy,“ priblížil Radič.
Zamerať sa vo vašom obsahu práve na longtailové slová a tvoriť napr. články, ktoré ich zmieňujú, sa vám môže oplatiť aj preto, že o tieto výrazy sa vo vyhľadávaní až tak nesúťaží: „Umiestniť sa vo výsledkoch vyhľadávania vysoko na všeobecné slová je dnes už veľmi náročné, pretože na tom pracujú veľké značky sústavne a intenzívne. Pre longtailové výrazy síce platí, že sú oveľa menej hľadané ako tie všeobecnejšie, ale je ich veľké množstvo a ak ich správne identifikujete, sú relevantnejšie.“
Na snímke zakladatelia košickej marketingovej agentúry Vivantina, zľava Ľubomír Štulajter a Ľubomír Radič. Zdroj foto: Vivantina
4. Užitočný tip od experta
Uvažujete, čo by vás ešte mohlo od konkurencie odlíšiť a ako by ste ju mohli „predbehnúť“? Odborník radí zamerať sa na obrázky. Mnohí na to síce často zabúdajú, ale obsah nie je iba text. Vašej pozícii vo vyhľadávaní môžu pomôcť aj obrázky, respektíve ich popis. „Oplatí sa k obrázkom pridať tzv. alt text (alternatívny text), ktorý umožňuje algoritmu vyhľadávača pochopiť, o čom je daný obrázok. Snažte sa obrázok popísať čo najkonkrétnejšie. Napríklad nevhodný alt text vyzerá takto: IMG_123987.jpg. Obrázok vždy opíšte a pomenujte. Nezabudnite pridať popisy aj k tlačidlám a logám,“ poradil na záver Radič.
Prečo je dôležité byť v Google viditeľným?
Keď vlastníte alebo prevádzkujete stredne veľký podnik či kamennú predajňu, môže byť ťažké predstaviť si, ako vyzerala cesta vašich zákazníkov, kým sa dostali k vám do predajne. Hoci je pravda, že „ústne podanie“ funguje aj dnes a aj v modernom marketingu má bezpochyby svoje miesto, nie je to jediný spôsob, ako vás vaši potenciálni zákazníci vedia objaviť a nájsť.
Je celkom bežné, že ľudia si o produkte, službe či firme informácie dopredu „googlia“. Práve preto je dôležité byť v Google viditeľný.
Čo to SEO vlastne je?
„SEO (search engine optimization - v preklade optimalizácia pre vyhľadávače) je technika, ktorou sa, jednoducho povedané, snažíte presvedčiť Google, že vaša stránka si zaslúži byť zobrazená na lepšej pozícii. T.j. vyššie vo výsledkoch vyhľadávania než konkurenčné weby, ktoré ponúkajú „to isté“. Ten, kto má lepšie „zvládnuté“ SEO, sa zobrazí viackrát, získa väčšiu návštevnosť a teda aj bude mať vyššie predaje,“ vysvetľuje Ľubomír Radič, spoluzakladateľ košickej marketingovej agentúry Vivantina.
Pár jednoduchých krokov, ako sa stať viditeľnejším v Google:
1. Aktualizujte si svoj firemný profil na Google
Firemný profil na Google (kedysi známy aj pod názvom Google Moja Firma) je bezplatná forma prezentácie vašej firmy vo vyhľadávaní aj v Google Mapách. Správne vyplneným firemným profilom dokážete v Google vyhľadávaní zaujať a získať viac návštev nielen na vašich webových stránkach, ale aj v kamennej predajni.
Čo pridať do firemného profilu:
• Zadajte správnu adresu kamennej predajne, otváracie hodiny a telefónne číslo,
• pridajte adresu vašej webovej stránky (e-shopu),
• nezabudnite na odkazy na vaše sociálne siete (Facebook, Instagram, YouTube a pod.),
• pridajte aj fotku budovy, kde sídlite, aby vás návštevníci vedeli aj vizuálne ľahko identifikovať,
• na váš profil môžete pravidelne pridávať fotky a príspevky, podobne ako napríklad na sociálne siete. Týmto ho budete udržiavať aktuálny pre užívateľov ako aj pre vyhľadávač.
Ukážka vyplneného firemného profilu na Google: Zdroj foto: Google
2. Zistite, ako vás zákazníci vyhľadávajú a optimalizujte svoj obsah
Optimalizujte svoj existujúci obsah. Nepotrebujete investovať stovky či tisíce eur do nových textov na webe, nových propagačných videí či produktových fotiek. Na úvod postačí, ak správnym spôsobom zoptimalizujete to, čo už na vašich webových stránkach máte. Čo to znamená?
Potrebujete vedieť, čo a ako ľudia v Google vyhľadávajú. S tým vám pomôže analýza kľúčových slov. Kľúčové slová (keywords) sú výrazy, ktoré človek zadá do vyhľadávača. Môže ísť o jedno slovo alebo aj celú frázu. Kľúčovým slovom pre e-shop s obuvou sú napr. „lodičky“, ale aj fráza „topánky na svadbu“.
S analýzou kľúčových slov vedia pomôcť rôzne bezplatné nástroje (úplný základ vám poskytnú aj Google Trends či Google Keyword Planner), no ak sa so SEOm ešte len zoznamujete, bude lepšie dať si analýzu vypracovať skúsenej online marketingovej agentúre. Koľko vás to môže stáť? Závisí aj od toho, o akú veľkú analýzu pôjde.
„Vypracovať analýzu kľúčových slov zaberie pri jednoduchých projektoch zhruba dva pracovné dni. Pri e-shopoch alebo komplexných projektoch to môže byť až niekoľko dní. Tomu zodpovedá aj cena analýzy, ktorá sa hýbe od 600 do 2000 eur,“ vysvetľuje Radič, ktorý zároveň pripomína, že analýza nie je tým správnym miestom na šetrenie.
„Analýza kľúčových slov je základný dokument, bez ktorého si len ťažko možno predstaviť tvorbu obsahu alebo ďalšie marketingové aktivity vo vyhľadávaní. V spojení s ďalšími nástrojmi analýza poukazuje aj na pozície konkurencie vo vyhľadávaní na dané slová, čo zase umožňuje poznať, akým smerom a na aké slová sa presne zamerať,“ dodal odborník.
3. Odpovedzte na často kladené otázky
Viete, čo najviac trápi vašich zákazníkov? Čo sa najčastejšie pýtajú vašich predajcov? Aké otázky vám od nich chodia do e-mailu? S akými problémami volajú na vašu infolinku?
Zistite, akým problémom vaši (aj potenciálni) zákazníci čelia a odpovedzte na ne priamo na vašej webovej stránke v sekcii Často kladené otázky (niekedy známa aj ako FAQ). Okrem základného prieskumu medzi pracovníkmi, ktorí prichádzajú do styku s vašimi zákazníkmi najčastejšie, vám tu znova vie pomôcť aj analýza kľúčových slov. Tá obsahuje aj tzv. longtailové slová a frázy, ktoré môžu mať aj formu opytovacích viet. Práve v analýze zistíte, čo vašu cieľovú skupinu najviac zaujíma.
Ukážka často kladených otázok týkajúcich sa SEO. Zdroj foto: Vivantina
Čo sú to tie longtailové slová? Long tail (z angličtiny long = dlhý a tail = chvost) je spojenie viacerých slov, ktoré bližšie určuje, o čo ide. „Napríklad „topánky“ alebo „pánske topánky“ - to sú všeobecné výrazy. Frázy „topánky pre ženícha“ alebo „čierne pánske lakované topánky“ - to sú už špecifickejšie dopyty, teda long tail. Výhodou longtailových výrazov je, že bližšie určujú, o čo má človek záujem, a teda je aj vyššia pravdepodobnosť, že to kúpi, lebo už vie, čo chce. Ak niekto hľadá len všeobecne pánske topánky, možno sa len chce pozrieť, aké sú trendy,“ priblížil Radič.
Zamerať sa vo vašom obsahu práve na longtailové slová a tvoriť napr. články, ktoré ich zmieňujú, sa vám môže oplatiť aj preto, že o tieto výrazy sa vo vyhľadávaní až tak nesúťaží: „Umiestniť sa vo výsledkoch vyhľadávania vysoko na všeobecné slová je dnes už veľmi náročné, pretože na tom pracujú veľké značky sústavne a intenzívne. Pre longtailové výrazy síce platí, že sú oveľa menej hľadané ako tie všeobecnejšie, ale je ich veľké množstvo a ak ich správne identifikujete, sú relevantnejšie.“
Na snímke zakladatelia košickej marketingovej agentúry Vivantina, zľava Ľubomír Štulajter a Ľubomír Radič. Zdroj foto: Vivantina
4. Užitočný tip od experta
Uvažujete, čo by vás ešte mohlo od konkurencie odlíšiť a ako by ste ju mohli „predbehnúť“? Odborník radí zamerať sa na obrázky. Mnohí na to síce často zabúdajú, ale obsah nie je iba text. Vašej pozícii vo vyhľadávaní môžu pomôcť aj obrázky, respektíve ich popis. „Oplatí sa k obrázkom pridať tzv. alt text (alternatívny text), ktorý umožňuje algoritmu vyhľadávača pochopiť, o čom je daný obrázok. Snažte sa obrázok popísať čo najkonkrétnejšie. Napríklad nevhodný alt text vyzerá takto: IMG_123987.jpg. Obrázok vždy opíšte a pomenujte. Nezabudnite pridať popisy aj k tlačidlám a logám,“ poradil na záver Radič.