Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 23. november 2024Meniny má Klement
< sekcia

SKU: Minister školstva ignoruje Rámec kvality EÚ pre vzdelávanie

Na snímke minister školstva, vedy výskumu a športu SR Branislav Gröhling (SaS) počas tlačovej konferencie na tému Otváranie škôl 3. februára 2021 v Bratislave. Foto: TASR - Jakub Kotian

K návrhu novely školského zákona aktuálne prebiehajú rozporové konania k uplatneným zásadným pripomienkam.

Bratislava 19. februára (TASR) - Minister školstva ignoruje Rámec kvality EÚ pre vzdelávanie a starostlivosť v ranom detstve. Upozornila na to Slovenská komora učiteľov (SKU), ktorá spolu s ďalšími profesijnými organizáciami zaoberajúcimi sa predškolským vzdelávaním so sklamaním sledujú počínanie ministra školstva pri návrhu novely zákona o výchove a vzdelávaní (školský zákon). Jeho ambíciou je otvoriť systém povinného predprimárneho vzdelávania, spúšťajúceho sa od 1. septembra, pre čo najširšie spektrum poskytovateľov. TASR o tom informovala SKU.

SKU, Asociácia pedagogiky raného detstva, Rada pre rozvoj materských škôl, Spoločnosť pre predškolskú výchovu a Slovenský výbor Svetovej organizácie pre predškolskú výchovu tvrdia, že minister školstva z dôvodu nedostatku kapacít v materských školách ohlásil ešte v októbri zámer sprístupnenia poskytovania povinného vzdelávania detí aj zariadeniam nezaradeným v sieti škôl. "Tie v súčasnosti, na rozdiel od materských škôl, nemusia spĺňať požiadavky stanovené legislatívou. Z tohto dôvodu profesijné organizácie upozornili na nevyhnutnosť nastavenia štandardov kvality, ktoré budú platné pre všetkých poskytovateľov rovnako. Požadujú kvalifikovanosť pedagógov, systematické vzdelávanie podľa vzdelávacieho programu, externú kontrolu a odbornosť," uvádzajú organizácie.

Profesijné organizácie tvrdia, že poradkyňa ministra im v liste deklarovala, že tieto požiadavky budú rešpektované pri všetkých plánovaných krokoch a návrhoch. Odvolávala sa na Rámec kvality EÚ pre vzdelávanie a starostlivosť v ranom detstve, ktorý "zahŕňa aj požiadavky na kvalifikovaných pracovníkov s počiatočnou a kontinuálnou odbornou prípravou". Táto požiadavka na kvalitu sa však v návrhu novely školského zákona podľa profesijných organizácií nenachádza.

Zároveň vyjadrujú obavu, že týmto spôsobom bude umožnený vznik a prevádzka zariadení, ktoré nebudú schopné zaručiť predškolské vzdelávanie na požadovanej úrovni. "Sme za rozmanitosť poskytovateľov povinného predprimárneho vzdelávania, avšak základná požiadavka na kvalifikáciu osôb, ktoré majú vzdelávať deti, musí platiť pre všetkých. Verejnosť ako prijímateľ verejného povinného vzdelávania musí mať štátom garantovanú odbornosť na všetkých jeho stupňoch," uviedli.

K návrhu novely školského zákona aktuálne prebiehajú rozporové konania k uplatneným zásadným pripomienkam. "A aj kvalifikácia zamestnancov v prípade nesieťových poskytovateľov predprimárneho vzdelávania je téma, o ktorej sa bude diskutovať," dodal pre TASR odbor komunikácie Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR.