Do štátneho registra sa zaznamenáva zobrazovaná hodnota odometra vozidla v rôznych životných situáciách.
Autor TASR
Bratislava 7. júna (TASR) – Jedným z opatrení na minimalizáciu stáčania kilometrov je Register prevádzkových záznamov vozidiel (RPZV). Informácie doň od mája 2018 zaznamenávajú štátne a súkromné subjekty. V súčasnosti ich je viac ako 2400. Podľa Miroslava Strelca z Technickej služby kontroly originality má register nielen informačný rámec voči budúcim majiteľom vozidiel, ale aj prevenčný, aby s dostatkom informácií v registri bolo stáčanie odometrov neatraktívnym.
Strelec priblížil, že zámerom tých, ktorí stáčajú odometre (počítadlá prejdenej vzdialenosti), je vytvoriť klamlivú predstavu, že vozidlo má nižší stav najazdených kilometrov. Výsledkom je vyšší finančný zisk pri opätovnom predaji ojazdeného vozidla na úkor budúceho vlastníka. "Automobily so stočenými kilometrami sa predávajú za vyššie ceny, ako je ich skutočná hodnota. Stáčanie odometrov má súčasne negatívne účinky aj na bezpečnosť vozidiel a na ochranu životného prostredia," dodal.
Do štátneho registra sa zaznamenáva zobrazovaná hodnota odometra vozidla v rôznych životných situáciách. Tým sa eliminuje neoprávnená manipulácia s odometrom. Povinnosť zasielať údaje do registra majú podľa Strelca hlavne výrobcovia a zástupcovia výrobcov vozidiel, servisy, autobazáre, stanice technickej kontroly či pracoviská emisnej kontroly a kontroly originality.
Skonštatoval, že od začiatku zaznamenávania informácií do RPZV až doteraz bolo odhalených 18.643 vozidiel s pozmeňovanými hodnotami odometra počas celkovej histórie najazdených kilometrov. "Upravenú poslednú hodnotu najazdených kilometrov malo 4514 automobilov. V priemere malo každé z týchto ojazdených vozidiel stočený odometer o 73.000 kilometrov. Najčastejšie boli stočené kilometre na vozidlách strednej triedy, na prvom mieste dominuje značka Škoda. Nasledujú automobily značiek Volkswagen, Ford, Renault a Fiat," poznamenal Strelec.
Informácie z RPZV sú dostupné formou výpisu, tzv. ODO-Passu u viac ako 950 poskytovateľov ODO-Passov v rámci celého Slovenska. ODO-Pass zobrazuje stav kilometrov v čase, kedy boli zaznamenané. Informácie z RPZV sú podľa Strelca jediným oficiálnym zdrojom, ktorý poskytuje relevantné údaje o histórii najazdených kilometrov. Stav kilometrov by sa mal v zobrazených údajoch postupne zvyšovať. Pokiaľ ODO-Pass zobrazí náhle zníženie stavu kilometrov, môže ísť o manipuláciu s odometrom.
Strelec priblížil, že zámerom tých, ktorí stáčajú odometre (počítadlá prejdenej vzdialenosti), je vytvoriť klamlivú predstavu, že vozidlo má nižší stav najazdených kilometrov. Výsledkom je vyšší finančný zisk pri opätovnom predaji ojazdeného vozidla na úkor budúceho vlastníka. "Automobily so stočenými kilometrami sa predávajú za vyššie ceny, ako je ich skutočná hodnota. Stáčanie odometrov má súčasne negatívne účinky aj na bezpečnosť vozidiel a na ochranu životného prostredia," dodal.
Do štátneho registra sa zaznamenáva zobrazovaná hodnota odometra vozidla v rôznych životných situáciách. Tým sa eliminuje neoprávnená manipulácia s odometrom. Povinnosť zasielať údaje do registra majú podľa Strelca hlavne výrobcovia a zástupcovia výrobcov vozidiel, servisy, autobazáre, stanice technickej kontroly či pracoviská emisnej kontroly a kontroly originality.
Skonštatoval, že od začiatku zaznamenávania informácií do RPZV až doteraz bolo odhalených 18.643 vozidiel s pozmeňovanými hodnotami odometra počas celkovej histórie najazdených kilometrov. "Upravenú poslednú hodnotu najazdených kilometrov malo 4514 automobilov. V priemere malo každé z týchto ojazdených vozidiel stočený odometer o 73.000 kilometrov. Najčastejšie boli stočené kilometre na vozidlách strednej triedy, na prvom mieste dominuje značka Škoda. Nasledujú automobily značiek Volkswagen, Ford, Renault a Fiat," poznamenal Strelec.
Informácie z RPZV sú dostupné formou výpisu, tzv. ODO-Passu u viac ako 950 poskytovateľov ODO-Passov v rámci celého Slovenska. ODO-Pass zobrazuje stav kilometrov v čase, kedy boli zaznamenané. Informácie z RPZV sú podľa Strelca jediným oficiálnym zdrojom, ktorý poskytuje relevantné údaje o histórii najazdených kilometrov. Stav kilometrov by sa mal v zobrazených údajoch postupne zvyšovať. Pokiaľ ODO-Pass zobrazí náhle zníženie stavu kilometrov, môže ísť o manipuláciu s odometrom.