Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Nedela 24. november 2024Meniny má Emília
< sekcia Nitriansky kraj

DECHTICE: Autá, čo vozia kameň pre automobilku v Nitre, obťažujú ľudí

Pri Nitre by mal vzniknúť park (na snímke), ktorý odsúhlasila 13. júla 2015 vláda SR, ktorá zároveň dala parku status významnej investície. Park o rozlohe až 732,93 hektára sa bude nachádzať v katastri mestských častí Zobor, Dražovce, Mlynárce a obcí Čakajovce, Zbehy a Lužianky. Britská automobilka Jaguar Land Rover v utorok 11. augusta 2015 podpísala so slovenskou vládou memorandum o zámere postaviť svoj nový závod pri Nitre. Foto: TASR/Henrich Mišovič

Obyvatelia sú nervózni najmä v nočných hodinách, keď ich prechádzajúce vozidlá zobudia zo spánku.

Dechtice 21. decembra (TASR) – Obyvateľov obcí Dechtice, Kátlovce, Dolné Dubové a Špačince v okrese Trnava už zhruba tri týždne vyrušuje prejazd plne naložených nákladných áut. Vozia kamene z kameňolomu pri Dechticiach pre potrebu výstavby novej automobilky pri Nitre. Obyvatelia sú nervózni najmä v nočných hodinách, keď ich prechádzajúce vozidlá zobudia zo spánku. Sťažnosti zaregistrovali už všetci starostovia.

Kameň preváža spoločnosť Jiva Trade, s.r.o., so sídlom v Seredi. Podľa konateľa Tomáša Vavroviča v uplynulých dňoch na základe štátnej zákazky vozili kameň pre pilotáž na pozemkoch pre výrobný závod. "V takom objeme, aby sa tam mohlo pracovať aj počas sviatkov," povedal pre TASR. Dnes o 18. hodine bude podľa jeho slov prevoz materiálu na stavbu cez spomínané štyri obce zastavený až do začiatku roka, do 11. alebo možno až 15. januára. K ďalšiemu prevážaniu sa zatiaľ nevedel vyjadriť, harmonogram podľa neho nie je zatiaľ stanovený. "Konáme vždy iba v rámci zákona," reagoval Vavrovič na otázku, či je vhodné využívať na prevoz nočné hodiny. Automobilka bude podľa jeho slov potrebovať tento materiál aj na ďalšie etapy výstavby.

Starosta obce Kátlovce Pavol Johanes povedal, že po novom roku plánujú vyvolať stretnutie s danou spoločnosťou a aj Trnavským samosprávnym krajom, ktorý je vlastníkom ciest. "Robili teraz nonstop," konštatoval. Július Zemko, starosta Špačiniec, dodal, že sa pravdepodobne obráti na políciu, aby kontrolovala dodržiavanie zákona o čase rozvozu v noci a počas voľných dní a rovnako sledovala aj preťaženosť vozidiel. "Ktoré ničia cesty," povedal. S rovnakým problémom bojovali obyvatelia štyroch obcí v lete tohto roku, keď z kameňolomu vozili kameň na spevňovanie hrádze vodného diela Kráľová pri Seredi. Kým však obce skonsolidovali svoje sťažnosti, objednávka na dovoz sa skončila.

Najviac dotknutou obcou sú Dechtice. "My pociťujeme všetko, kameň odstreľujú, melú a vozia v blízkosti nás. Posledné domy sú ani nie kilometer vzdialené, ľudí budí v noci aj zvuk zariadení na mletie," povedal pre TASR starosta Karol Zachar. Obec znepokojuje, že plocha kameňolomu sa čoraz viac zväčšuje. "Tabuľa Chránená krajinná oblasť bola kedysi pred kameňolomom, teraz je už za ním, nevieme, kto a kedy ju posunul," konštatoval.

Dodal, že problémy s ťažbou a rozvozom majú okrem ľudí už aj napríklad ryby v rybárni Lesov SR. "Správca rybárne ma pred troma dňami kontaktoval, že pstruhy sa nedajú kŕmiť, lebo sú zaľahnuté na dne pre špinavú vodu. Rybáreň je napájaná z Blavy, ktorá preteká okolo kameňolomu. Tam stoja nákladniaky a vodiči ich údajne v potoku umývajú. Priplávali po hladine aj olejové škvrny," dodal starosta Dechtíc.