Mesto využilo EKS na nákup čistiacich prostriedkov, kancelárskych potrieb, na opravu výtlkov na cestách, ale dvakrát aj na nákup digitálneho piána.
Autor TASR
,aktualizované Šaľa 29. septembra (TASR) – Mesto Šaľa ušetrilo celkovo 5233 eur na 11 nákupoch zrealizovaných prostredníctvom Elektronického kontraktačného trhoviska (EKS). S týmto systémom má vedenie mesta dobré skúsenosti napriek tomu, že v niektorých prípadoch bola úspora minimálna.
„Mesto Šaľa využilo EKS na nákup bežne dostupného tovaru a služieb celkovo 16-krát. V piatich prípadoch sme súťaž zrušili. Bolo to v minulom roku, keď bol systém v začiatkoch, a dôvodom zrušenia súťaží bolo, že na mestom vyhlásenú súťaž neprišla žiadna ponuka,“ informovala Erika Kőrösi zo šalianskeho mestského úradu.
Mesto využilo EKS na nákup čistiacich prostriedkov, kancelárskych potrieb, na opravu výtlkov na cestách, ale dvakrát aj na nákup digitálneho piána. Z pohľadu mesta bol najefektívnejší nákup kancelárskych a čistiacich potrieb. „Napríklad na dopyt tonerov sa prihlásilo v jednom prípade 15 záujemcov. Vstupná cena zo strany mesta bola určená vo výške 2334 eur, zmluva sa nakoniec uzavrela so sumou 1860 eur. Mesto len na tejto zákazke ušetrilo približne 474 eur,“ konštatovala Kőrösi.
Ďalšiu značnú úsporu dosiahlo mesto Šaľa pri oprave výtlkov, kde bola vstupná cena zo strany mesta 21.000 eur. Konečná vysúťažená cena opráv predstavovala 19.200 eur, úspora dosiahla 1800 eur. Výrazné úspory eviduje mesto aj pri nákupe čistiacich prostriedkov, kde sa vstupná cena 1593 eur znížila o 557 eur na konečných 1036 eur.
Mesto má skúsenosti aj s projektmi, v ktorých konečná vysúťažená suma nepriniesla pre mesto výraznejšiu úsporu. Konkrétne ide o potreby pre novú materskú školu v hodnote viac ako 15.000 eur. „V tomto prípade sa prihlásil iba jeden dodávateľ a tovar sa podarilo zakúpiť len o jedno euro lacnejšie. Významnejšiu úsporu nepriniesol ani nákup digitálneho piána, na ktorom sme ušetrili 29 eur,“ zhodnotila Kőrösi.
Základným predpokladom úspešného obchodu prostredníctvom Elektronického trhoviska je presný opis tovarov, stavebných prác a služieb. Nekvalitný opis predmetu zákazky často spôsobuje sklamania u obstarávateľov, pretože dostanú plnenie nezodpovedajúce ich potrebám a predstavám. Elektronické trhovisko oproti "papierovej forme obstarávania" umožňuje výrazne jednoduchší, presnejší a kvalitnejší spôsob opisu predmetu zákazky.
Systém je jednoduchý aj pre dodávateľov. Napriek tejto jednoduchosti sa v ojedinelých prípadoch možno stretnúť s nepochopením a nie správnym používaním systému Elektronického trhoviska, dokonca až s pokusmi o zneužitie jeho funkcionalít. Ide najmä o dodávateľov, ktorí z rôznych dôvodov vstupujú do súťaží spôsobom poškodzujúcim v konečnom dôsledku objednávateľa tým, že predkladajú nereálne ceny plnenia, meškajú s plnením, respektíve konajú v rozpore so zmluvou. Aj v tomto smere existuje riešenie, a síce tzv. blacklist dodávateľov. Slúži na zamedzenie obchodovania takýmto dodávateľom.
„Mesto Šaľa využilo EKS na nákup bežne dostupného tovaru a služieb celkovo 16-krát. V piatich prípadoch sme súťaž zrušili. Bolo to v minulom roku, keď bol systém v začiatkoch, a dôvodom zrušenia súťaží bolo, že na mestom vyhlásenú súťaž neprišla žiadna ponuka,“ informovala Erika Kőrösi zo šalianskeho mestského úradu.
Mesto využilo EKS na nákup čistiacich prostriedkov, kancelárskych potrieb, na opravu výtlkov na cestách, ale dvakrát aj na nákup digitálneho piána. Z pohľadu mesta bol najefektívnejší nákup kancelárskych a čistiacich potrieb. „Napríklad na dopyt tonerov sa prihlásilo v jednom prípade 15 záujemcov. Vstupná cena zo strany mesta bola určená vo výške 2334 eur, zmluva sa nakoniec uzavrela so sumou 1860 eur. Mesto len na tejto zákazke ušetrilo približne 474 eur,“ konštatovala Kőrösi.
Ďalšiu značnú úsporu dosiahlo mesto Šaľa pri oprave výtlkov, kde bola vstupná cena zo strany mesta 21.000 eur. Konečná vysúťažená cena opráv predstavovala 19.200 eur, úspora dosiahla 1800 eur. Výrazné úspory eviduje mesto aj pri nákupe čistiacich prostriedkov, kde sa vstupná cena 1593 eur znížila o 557 eur na konečných 1036 eur.
Mesto má skúsenosti aj s projektmi, v ktorých konečná vysúťažená suma nepriniesla pre mesto výraznejšiu úsporu. Konkrétne ide o potreby pre novú materskú školu v hodnote viac ako 15.000 eur. „V tomto prípade sa prihlásil iba jeden dodávateľ a tovar sa podarilo zakúpiť len o jedno euro lacnejšie. Významnejšiu úsporu nepriniesol ani nákup digitálneho piána, na ktorom sme ušetrili 29 eur,“ zhodnotila Kőrösi.
Základným predpokladom úspešného obchodu prostredníctvom Elektronického trhoviska je presný opis tovarov, stavebných prác a služieb. Nekvalitný opis predmetu zákazky často spôsobuje sklamania u obstarávateľov, pretože dostanú plnenie nezodpovedajúce ich potrebám a predstavám. Elektronické trhovisko oproti "papierovej forme obstarávania" umožňuje výrazne jednoduchší, presnejší a kvalitnejší spôsob opisu predmetu zákazky.
Systém je jednoduchý aj pre dodávateľov. Napriek tejto jednoduchosti sa v ojedinelých prípadoch možno stretnúť s nepochopením a nie správnym používaním systému Elektronického trhoviska, dokonca až s pokusmi o zneužitie jeho funkcionalít. Ide najmä o dodávateľov, ktorí z rôznych dôvodov vstupujú do súťaží spôsobom poškodzujúcim v konečnom dôsledku objednávateľa tým, že predkladajú nereálne ceny plnenia, meškajú s plnením, respektíve konajú v rozpore so zmluvou. Aj v tomto smere existuje riešenie, a síce tzv. blacklist dodávateľov. Slúži na zamedzenie obchodovania takýmto dodávateľom.