Nová nákladná kompa môže denne prepraviť cez Dunaj 150-2000 kamiónov.
Autor TASR
,aktualizované Ostrihom 9. septembra (TASR) -Premávku nákladnej kompy na Dunaji medzi severomaďarským mestom Ostrihom a mestom Štúrovo na juhu Slovenska slávnostne otvorili dnes v Ostrihome minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky Árpád Érsek a štátny tajomník ministerstva zahraničných vecí a vonkajších ekonomických vzťahov Maďarska Levente Magyar.
Érsek v otváracom prejave zdôraznil, že by bolo dobré, keby sa podarilo vybudovať hraničné priechody na každom 20. kilometri. "Priblížili by sa tak susedné regióny," dodal.
"Práve toto je chvíľa, ktorá ma nadchla, že aj táto kompa z iniciatívy Európskej únie, ale aj z iniciatívy tretieho sektora s podporou vlád sa dala dokopy, pretože - ako viete - dnes je uzavretý most v Medveďove a sú obrovské vzdialenosti, ktoré musia prekonávať tak kamionisti, alebo aj osobná doprava. Je to jedna z možností. Ja by som bol veľmi rád, keby sme v tejto cielenej práci pokračovali aj v ostatných regiónoch - v nitrianskom regióne, takisto na hraničných priechodoch v banskobystrickom a košickom regióne. To je naším cieľom," zdôraznil minister.
Érsek zaželal užívateľom kompy, aby túto ekologickú dopravu v priebehu roka mohli využívať čo najdlhšie. Toto nové dopravné spojenie podľa jeho slov priláka do regiónu ďalších podnikateľov a prispeje k vytvoreniu nových pracovných príležitosti.
V blízkej budúcnosti v tomto regióne podľa jeho slov počíta rezort aj s výstavbou nového cestného mosta medzi Komárnom a Komáromom, čím sa zlepší dopravná infraštruktúra v danej lokalite.
Maďarský štátny tajomník rezortu diplomacie Magyar konštatoval, že odovzdanie kompy je ďalším dôležitým míľnikom strategického spojenectva medzi Maďarskom a Slovenskom. "Vlády oboch krajín pracujú na tom, aby sme v nadchádzajúcich rokoch mali množstvo podobných udalostí," zdôraznil.
Touto investíciou sa prekoná hlavná prekážka cestnej nákladnej dopravy - Most Márie Valérie, ktorý medzi uvedenými mestami obnovili v roku 2001. Ten totiž nemožno používať pre nákladnú dopravu. Najbližšie hraničné priechody vhodné pre nákladnú dopravu sú v Medveďove a Šahách.
Kompa umožní priamo prepojiť maďarskú štátnu cestu č. 11 a slovenskú štátnu cestu č. 63. Na maďarskej strane vybudovali cestu v dĺžke 650 metrov od štátnej cesty 11 k prístavu kompy a samotný prístav.
Nová nákladná kompa môže denne prepraviť cez Dunaj 150-200 kamiónov. Maďarsko-slovenský spoločný projekt v celkovej hodnote 3,6 milióna eur podporila aj Európska únia. Výška investícií na slovenskej strane dosiahla 1,77 milióna eur, z čoho 85 percent poskytla Európska únia.
Vedúcim partnerom projektu bola Národná spoločnosť pre rozvoj infraštruktúry, a.s., a projektovým partnerom Kolpingova rodina Štúrovo, n.o.
Érsek v otváracom prejave zdôraznil, že by bolo dobré, keby sa podarilo vybudovať hraničné priechody na každom 20. kilometri. "Priblížili by sa tak susedné regióny," dodal.
"Práve toto je chvíľa, ktorá ma nadchla, že aj táto kompa z iniciatívy Európskej únie, ale aj z iniciatívy tretieho sektora s podporou vlád sa dala dokopy, pretože - ako viete - dnes je uzavretý most v Medveďove a sú obrovské vzdialenosti, ktoré musia prekonávať tak kamionisti, alebo aj osobná doprava. Je to jedna z možností. Ja by som bol veľmi rád, keby sme v tejto cielenej práci pokračovali aj v ostatných regiónoch - v nitrianskom regióne, takisto na hraničných priechodoch v banskobystrickom a košickom regióne. To je naším cieľom," zdôraznil minister.
Érsek zaželal užívateľom kompy, aby túto ekologickú dopravu v priebehu roka mohli využívať čo najdlhšie. Toto nové dopravné spojenie podľa jeho slov priláka do regiónu ďalších podnikateľov a prispeje k vytvoreniu nových pracovných príležitosti.
V blízkej budúcnosti v tomto regióne podľa jeho slov počíta rezort aj s výstavbou nového cestného mosta medzi Komárnom a Komáromom, čím sa zlepší dopravná infraštruktúra v danej lokalite.
Maďarský štátny tajomník rezortu diplomacie Magyar konštatoval, že odovzdanie kompy je ďalším dôležitým míľnikom strategického spojenectva medzi Maďarskom a Slovenskom. "Vlády oboch krajín pracujú na tom, aby sme v nadchádzajúcich rokoch mali množstvo podobných udalostí," zdôraznil.
Touto investíciou sa prekoná hlavná prekážka cestnej nákladnej dopravy - Most Márie Valérie, ktorý medzi uvedenými mestami obnovili v roku 2001. Ten totiž nemožno používať pre nákladnú dopravu. Najbližšie hraničné priechody vhodné pre nákladnú dopravu sú v Medveďove a Šahách.
Kompa umožní priamo prepojiť maďarskú štátnu cestu č. 11 a slovenskú štátnu cestu č. 63. Na maďarskej strane vybudovali cestu v dĺžke 650 metrov od štátnej cesty 11 k prístavu kompy a samotný prístav.
Nová nákladná kompa môže denne prepraviť cez Dunaj 150-200 kamiónov. Maďarsko-slovenský spoločný projekt v celkovej hodnote 3,6 milióna eur podporila aj Európska únia. Výška investícií na slovenskej strane dosiahla 1,77 milióna eur, z čoho 85 percent poskytla Európska únia.
Vedúcim partnerom projektu bola Národná spoločnosť pre rozvoj infraštruktúry, a.s., a projektovým partnerom Kolpingova rodina Štúrovo, n.o.