Krajskí poslanci sa už na svojom augustovom rokovaní zaoberali zmenou signálnych plánov na križovatkách, ktoré s dopravou na moste súvisia.
Autor TASR
Nitra 24. augusta (TASR) – Dopravu v centre Nitry už onedlho môžu skomplikovať kamióny, ktoré v súčasnosti využívajú na obchádzanie mesta rýchlostnú cestu R1 a privádzač na Cabajskej ceste. Teraz hrozí, že trasa bude pre ťažké nákladné autá uzavretá a budú musieť prechádzať priamo cez mesto.
Dôvodom je zlý stav mosta, ktorý vedie ponad železnicu a je súčasťou Cabajskej cesty, ktorá spája Nitru s rýchlostnou komunikáciou R1. Nitriansky samosprávny kraj (NSK) ako vlastník mosta dal vlani vypracovať jeho statický posudok. „Na základe zistených porúch bol stanovený stav mostného objektu klasifikovaný ako V., teda zlý. Z tohto dôvodu je potrebné z danej trasy vylúčenie ťažkej nákladnej dopravy nad 20 ton a jej presmerovanie na obchádzkové trasy,“ konštatuje sa v správe Úradu NSK.
Krajskí poslanci sa už na svojom augustovom rokovaní zaoberali zmenou signálnych plánov na križovatkách, ktoré s dopravou na moste súvisia. Predseda NSK Milan Belica upozorňuje, že Cabajská cesta je taká vyťažená a pre dopravu v meste kľúčová, že by sa do riešenia problému mal zaangažovať aj štát.
„My sme pripravení vozovku na moste opraviť, a aj to spravíme, ale to problém nerieši, pretože tým nezvýšime nosnosť mostného telesa. Most aj po oprave nebude mať charakteristiku cesty I. triedy. Preto by bolo najlepšie, ak by ho do správy prevzal štát. Stojí nad železnicou na štátnych pozemkoch a je potrebné, aby po ňom v budúcnosti mohli jazdiť aj ťažké kamióny. Preto to treba riešiť komplexne s ministerstvom dopravy a Slovenskou správou ciest,“ skonštatoval Belica.
Podľa jeho slov môžu komplikácie na moste a Cabajskej ceste viesť k neúnosnej dopravnej situácii. „Budú sa hromadiť autá na rýchlostnej ceste R1 a bude tam dochádzať k zápcham. Uvidíme, ako sa situácia bude vyvíjať. NSK je pripravený participovať na riešení tohto problému a ak bude treba, dáme schváliť príslušnú finančnú čiastku, aby práce na tomto moste boli čo najskôr uskutočnené. Ale treba si uvedomiť, že je pod ním železnica. Takže komplikácie sú oveľa väčšie, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Bude potrebné postupovať naozaj koordinovane. My sme na to pripravení, ale dopravnú situáciu v Nitre to určite skomplikuje, čomu sa, samozrejme, netešíme,“ uviedol Belica.
Predseda NSK zároveň pripomenul, že bez pomoci štátu a komplexného prístupu budú problémy na tejto dôležitej komunikácii pretrvávať aj v budúcnosti. „Riešenie by nemalo byť polovičaté, keď bude niečo riešiť NSK a niečo štát a budeme sa stále dohadovať. Keď sa nájdu peniaze pre iné krajské mestá a dopravné problémy sa tam riešia nadštandardne, tak si myslíme, že aj Nitra si zaslúži aspoň optimálne riešenie situácie, ktorá tu nastala a ktorá trvá už viac ako desať rokov,“ dodal Belica.
Dôvodom je zlý stav mosta, ktorý vedie ponad železnicu a je súčasťou Cabajskej cesty, ktorá spája Nitru s rýchlostnou komunikáciou R1. Nitriansky samosprávny kraj (NSK) ako vlastník mosta dal vlani vypracovať jeho statický posudok. „Na základe zistených porúch bol stanovený stav mostného objektu klasifikovaný ako V., teda zlý. Z tohto dôvodu je potrebné z danej trasy vylúčenie ťažkej nákladnej dopravy nad 20 ton a jej presmerovanie na obchádzkové trasy,“ konštatuje sa v správe Úradu NSK.
Krajskí poslanci sa už na svojom augustovom rokovaní zaoberali zmenou signálnych plánov na križovatkách, ktoré s dopravou na moste súvisia. Predseda NSK Milan Belica upozorňuje, že Cabajská cesta je taká vyťažená a pre dopravu v meste kľúčová, že by sa do riešenia problému mal zaangažovať aj štát.
„My sme pripravení vozovku na moste opraviť, a aj to spravíme, ale to problém nerieši, pretože tým nezvýšime nosnosť mostného telesa. Most aj po oprave nebude mať charakteristiku cesty I. triedy. Preto by bolo najlepšie, ak by ho do správy prevzal štát. Stojí nad železnicou na štátnych pozemkoch a je potrebné, aby po ňom v budúcnosti mohli jazdiť aj ťažké kamióny. Preto to treba riešiť komplexne s ministerstvom dopravy a Slovenskou správou ciest,“ skonštatoval Belica.
Podľa jeho slov môžu komplikácie na moste a Cabajskej ceste viesť k neúnosnej dopravnej situácii. „Budú sa hromadiť autá na rýchlostnej ceste R1 a bude tam dochádzať k zápcham. Uvidíme, ako sa situácia bude vyvíjať. NSK je pripravený participovať na riešení tohto problému a ak bude treba, dáme schváliť príslušnú finančnú čiastku, aby práce na tomto moste boli čo najskôr uskutočnené. Ale treba si uvedomiť, že je pod ním železnica. Takže komplikácie sú oveľa väčšie, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Bude potrebné postupovať naozaj koordinovane. My sme na to pripravení, ale dopravnú situáciu v Nitre to určite skomplikuje, čomu sa, samozrejme, netešíme,“ uviedol Belica.
Predseda NSK zároveň pripomenul, že bez pomoci štátu a komplexného prístupu budú problémy na tejto dôležitej komunikácii pretrvávať aj v budúcnosti. „Riešenie by nemalo byť polovičaté, keď bude niečo riešiť NSK a niečo štát a budeme sa stále dohadovať. Keď sa nájdu peniaze pre iné krajské mestá a dopravné problémy sa tam riešia nadštandardne, tak si myslíme, že aj Nitra si zaslúži aspoň optimálne riešenie situácie, ktorá tu nastala a ktorá trvá už viac ako desať rokov,“ dodal Belica.