Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Nedela 24. november 2024Meniny má Emília
< sekcia Nitriansky kraj

Nitra doplatí dopravnému podniku za MHD takmer 1,7 milióna eur

Ilustračné foto Foto: TASR/Henrich Mišovič

Ide o doplatok, ktorým radnica každoročne dopravcovi Arriva Nitra, a.s., vykrýva náklady spojené s poskytovaním rôznych zliav na cestovnom v mestskej hromadnej doprave (MHD).

Nitra 18. septembra (TASR) – Mesto Nitra vyplatí dopravnému podniku za výkony vo verejnom záujme za rok 2015 doplatok vo výške 1.668.859,76 eur. Ide o doplatok, ktorým radnica každoročne dopravcovi Arriva Nitra, a.s., vykrýva náklady spojené s poskytovaním rôznych zliav na cestovnom v mestskej hromadnej doprave (MHD).

V roku 2015 už z mestského rozpočtu na tento účel odišlo 2,4 milióna eur. Táto zálohová platba však podľa prednostu mestského úradu nebola dostatočná, preto musel magistrát doplatiť ďalších takmer 1,7 milióna eur. „Preto v roku 2016 už boli na tento účel schválené zvýšené prostriedky v hodnote 3,5 milióna eur,“ vysvetlil prednosta mestského úradu Igor Kršiak.

Výšku doplatku, ktorým musí radnica každoročne dotovať MHD, kritizujú mestskí poslanci už niekoľko volebných období. Zastupiteľstvo hľadá už dlhšie obdobie spôsob, vďaka ktorému by sa dotácia mohla znížiť. Jej objem však aj napriek tomu každý rok rastie. Najjednoduchším riešením by bolo zvýšenie ceny cestovného, alebo zníženie počtu liniek a spojov. „Takáto cesta však vedie iba k úbytku cestujúcich, a to je cesta k ešte väčšiemu doplatku. Systém je potrebné veľmi citlivo upravovať v oboch týchto oblastiach, aby sme neprichádzali o cestujúcich, ktorých počet v Nitre, ako jedinom meste na Slovensku, v porovnaní s minulými rokmi stúpa,“ skonštatoval Kršiak.

Mesto v snahe dostať výdavky na MHD pod kontrolu, už dlhší čas uvažuje nad vytvorením vlastného dopravného podniku. Nitriansky primátor Jozef Dvonč si však myslí, že ani v takom prípade by sa mesto bez dotácie do MHD nezaobišlo. „Či to budeme robiť s dopravcom alebo v spoločnom podniku, pokiaľ nedôjde k zásadným technickým riešeniam a nedôjde k zmene grafikonu dopravy, tak my dopravu v meste Nitra nezlacníme. To znamená, tie výkony vo verejnom záujme budeme musieť doplácať. Je to normálna služba obyvateľovi, ktorú musíme urobiť,“ myslí si Dvonč.

Podľa jeho slov by mohlo necitlivé znižovanie počtu spojov, či nárast cestovného odradiť ľudí od využívania MHD. „Ja súčasný stav nevidím až tak zle. Tie výsledky, ktoré máme jednak v náraste počtu cestujúcich, ale aj v kvalite, ktorú Arriva robí, sú dobré a ja si neviem ani predstaviť, že by mohla lepšie fungovať hromadná doprava. Tam ozaj problém nemáme,“ povedal Dvonč. Ako dodal, k zníženiu nákladov by mohla najvýraznejšie prispieť modernizácia vozového parku nakúpením autobusov na plyn či elektrinu. „Viem si to predstaviť. Už máme prakticky schválený nákup piatich elektroautobusov cez zdroje z fondov Európskej únie a ďalší takýto postup máme naplánovaný. Ak sa nám ho podarí zrealizovať, tak potom môžeme s týmito autobusmi vstúpiť do nového dopravného podniku alebo ich budeme dopravcovi prenajímať,“ dodal Dvonč.