Cestujúci tak často čakajú na zastávkach na spoj, ktorý nakoniec nepríde.
Autor TASR
Nitra 12. októbra (TASR) – Dopravný podnik Arriva Nitra, a.s., stále zápasí s nedostatkom vodičov autobusov. Problém trvá od začiatku júna a v septembri už dospel do štádia, že prepravca nie je v plnej miere schopný dodržiavať grafikon mestskej autobusovej dopravy.
Cestujúci tak často čakajú na zastávkach na spoj, ktorý nakoniec nepríde. Podľa predstaviteľov Arrivy sa dopravný podnik snaží hľadať pracovníkov všade, kde sa dá. Za volant si však nechcú sadnúť nezamestnaní, Rómovia, ani pracovníci zo zahraničia. Dôvodom sú predovšetkým nízke platy, ktorých základná sadzba dosahuje sumu 500 až 550 eur.
Nitrianska radnica spolu s dopravným podnikom preto prišli s dočasným riešením. Je ním náhradný grafikon mestskej hromadnej dopravy, v ktorom sa preriedil počet spojov pri niektorých linkách až o 40 percent. „Vlna nespokojnosti zo strany cestujúcej verejnosti je oprávnená. Je to logické, pretože Arriva ako dopravca nedodržuje to, čo máme dohodnuté a čo by zmluvne mala pre mesto zabezpečiť. Samozrejme, sú to objektívne príčiny, pretože nedostatok šoférov nie je len u nás. Keď som sa obracal aj na dopravcov v Českej republike, alebo na iných dopravcov na Slovensku, tak všetci avizovali, že vodičov majú nedostatok,“ povedal primátor Jozef Dvonč.
Ako zdôraznil, mesto prijalo viaceré opatrenia ešte v lete. Tým posledným je súhlas so zvýšením platov vodičov o 145 eur. „Urobili sme aj ďalšie kroky, takže odmietam kritiku mesta. Prijímali sme jedno opatrenie za druhým a vyústením malo byť schválenie dočasného cestovného poriadku. Ten mal priniesť istú stabilitu v tom, že keď občan príde na zastávku, aby aspoň presne vedel, kedy by mal autobus prísť,“ vysvetlil Dvonč.
Dočasný cestovný poriadok dnes mali na svojom rokovaní schváliť mestskí poslanci. Väčšine z nich sa však masívny výpadok spojov, predovšetkým v rannej špičke, nepáčil. Preto sa rozhodli o návrhu nehlasovať a hľadať na budúcom mimoriadnom zasadnutí zastupiteľstva iné riešenie. „Priznám sa, že dočasný grafikon nie je žiadne komfortné riešenie pre obyvateľstvo. Preto sme sa aj po dohode s predsedami poslaneckých klubov dohodli, že stiahneme tento materiál a ešte skúsime hľadať nejaké východisko,“ povedal Dvonč.
Radnica plánuje v najbližších dňoch zvolať stretnutie s ďalšími, aj malými dopravcami a požiadať ich o pomoc. „Ja vidím riešenie v tom, že tie linky, ktoré by povedzme Arriva nevedela zabezpečiť, by sme obsadili dočasne inými dopravcami. Možno aj nejaký súkromný menší dopravca, ktorý má 20-miestny mikrobus, by stačil na to, aby ľudia neboli natlačení v jednom autobuse, pretože si treba uvedomiť, že ten komfort cestujúcich sa určite zníži, keď sa zníži počet spojov,“ uviedol Dvonč.
Všetky navrhované opatrenia na vykrytie spojov v nitrianskej mestskej hromadnej doprave by mali mať iba dočasný charakter. Arriva už avizovala nábor nových pracovníkov. „V štádiu zaškoľovania máme 15 až 20 vodičov zo Slovenska. K nim by malo pribudnúť ďalších 19 šoférov z Ukrajiny. Treba si však uvedomiť, že ich zaučenie bude trvať približne šesť mesiacov,“ uviedol Vladimír Šimko zo spoločnosti Arriva Nitra, a.s.
Cestujúci tak často čakajú na zastávkach na spoj, ktorý nakoniec nepríde. Podľa predstaviteľov Arrivy sa dopravný podnik snaží hľadať pracovníkov všade, kde sa dá. Za volant si však nechcú sadnúť nezamestnaní, Rómovia, ani pracovníci zo zahraničia. Dôvodom sú predovšetkým nízke platy, ktorých základná sadzba dosahuje sumu 500 až 550 eur.
Nitrianska radnica spolu s dopravným podnikom preto prišli s dočasným riešením. Je ním náhradný grafikon mestskej hromadnej dopravy, v ktorom sa preriedil počet spojov pri niektorých linkách až o 40 percent. „Vlna nespokojnosti zo strany cestujúcej verejnosti je oprávnená. Je to logické, pretože Arriva ako dopravca nedodržuje to, čo máme dohodnuté a čo by zmluvne mala pre mesto zabezpečiť. Samozrejme, sú to objektívne príčiny, pretože nedostatok šoférov nie je len u nás. Keď som sa obracal aj na dopravcov v Českej republike, alebo na iných dopravcov na Slovensku, tak všetci avizovali, že vodičov majú nedostatok,“ povedal primátor Jozef Dvonč.
Ako zdôraznil, mesto prijalo viaceré opatrenia ešte v lete. Tým posledným je súhlas so zvýšením platov vodičov o 145 eur. „Urobili sme aj ďalšie kroky, takže odmietam kritiku mesta. Prijímali sme jedno opatrenie za druhým a vyústením malo byť schválenie dočasného cestovného poriadku. Ten mal priniesť istú stabilitu v tom, že keď občan príde na zastávku, aby aspoň presne vedel, kedy by mal autobus prísť,“ vysvetlil Dvonč.
Dočasný cestovný poriadok dnes mali na svojom rokovaní schváliť mestskí poslanci. Väčšine z nich sa však masívny výpadok spojov, predovšetkým v rannej špičke, nepáčil. Preto sa rozhodli o návrhu nehlasovať a hľadať na budúcom mimoriadnom zasadnutí zastupiteľstva iné riešenie. „Priznám sa, že dočasný grafikon nie je žiadne komfortné riešenie pre obyvateľstvo. Preto sme sa aj po dohode s predsedami poslaneckých klubov dohodli, že stiahneme tento materiál a ešte skúsime hľadať nejaké východisko,“ povedal Dvonč.
Radnica plánuje v najbližších dňoch zvolať stretnutie s ďalšími, aj malými dopravcami a požiadať ich o pomoc. „Ja vidím riešenie v tom, že tie linky, ktoré by povedzme Arriva nevedela zabezpečiť, by sme obsadili dočasne inými dopravcami. Možno aj nejaký súkromný menší dopravca, ktorý má 20-miestny mikrobus, by stačil na to, aby ľudia neboli natlačení v jednom autobuse, pretože si treba uvedomiť, že ten komfort cestujúcich sa určite zníži, keď sa zníži počet spojov,“ uviedol Dvonč.
Všetky navrhované opatrenia na vykrytie spojov v nitrianskej mestskej hromadnej doprave by mali mať iba dočasný charakter. Arriva už avizovala nábor nových pracovníkov. „V štádiu zaškoľovania máme 15 až 20 vodičov zo Slovenska. K nim by malo pribudnúť ďalších 19 šoférov z Ukrajiny. Treba si však uvedomiť, že ich zaučenie bude trvať približne šesť mesiacov,“ uviedol Vladimír Šimko zo spoločnosti Arriva Nitra, a.s.