Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Pondelok 25. november 2024Meniny má Katarína
< sekcia Nitriansky kraj

Príchod Jaguaru do Nitry vyvoláva obavy, poslanci mesta kritizujú štát

Ilustračná snímka Foto: TASR/Michal Svítok

Podľa analýzy aj na základe skúseností Žiliny s príchodom závodu KIA, bude mať investícia pre Nitru viaceré pozitívne efekty, zároveň však môže vyvolať aj nezanedbateľné problémy.

Nitra 8. septembra (TASR) - Zvýšenie zamestnanosti, rast platov, rozvoj služieb, ale aj riziko dopravných kolapsov, ekologická záťaž či možný masívny príchod zahraničných robotníkov. To sú niektoré z pozitívnych i negatívnych vplyvov, ktoré nitrianska radnica očakáva po príchode automobilky Jaguar Land Rover do mesta.

Analýzou, ktorú vypracoval magistrát, sa na svojom septembrovom rokovaní zaoberalo aj mestské zastupiteľstvo. Viacerí poslanci upozornili na to, že vplyvmi investície sa malo mesto, ale aj štátne orgány zaoberať oveľa skôr. Zároveň kritizovali štát, ktorý sa podľa nich prostredníctvom spoločnosti MH Invest stará výlučne o investíciu automobilky, no všetky dopady musí riešiť mesto samo.

„Je nevyhnutné riešiť objazd a preložku štátnej cesty v Krškanoch, kde je už dnes situácia kritická, rovnako sa treba zaoberať parkovacími kapacitami a ďalšími problémami, ktoré musí riešiť štát,“ skonštatoval poslanec Peter Oremus. Podľa analýzy, ktorú vypracoval magistrát, aj na základe skúseností Žiliny s príchodom závodu KIA, bude mať investícia pre Nitru viaceré pozitívne efekty, zároveň však môže vyvolať aj nezanedbateľné problémy. „Mestská doprava a vôbec doprava v meste speje ku kolapsu. Mali by sme presadzovať posilnenie železničnej dopravy. Ale ako to budeme presadzovať? My, ako mesto? Preboha, veď na to nemáme vplyv, ani taký, ako na koróziu zemskej osi,“ skonštatoval poslanec Miloš Dovičovič.

Podľa jeho slov bude musieť mesto na svoje náklady znášať prípadne vytvorenie nového oddelenia mestskej polície, riešenie nárastu dopravy i opravu zničených ciest bez reálnej pomoci zo strany štátu. „Podľa prísľubov Slovenskej správy ciest a rôznych uznesení vlády sme napríklad už dva roky mali chodiť po opravenom Univerzitnom moste. Doteraz sa jeho oprava ani nezačala,“ skonštatoval.

Štát podľa jeho slov neplní ani ďalšie zo svojich prísľubov. „V analýze sa predpokladajú zvýšené nároky na bezpečnosť mesta, zvýšená priestupkovosť. Čiže my už dopredu očakávame, že medzi tými, ktorí budú pracovať v strategickom parku a v Jaguari, budú nejakí vagabundi, ktorí tu budú rušiť verejný poriadok a páchať priestupky. Prísľuby o zriadení obvodného oddelenia Policajného zboru počúvame roky, posilnenie hliadkovej činnosti štátnej polície počúvame desaťročia. Takže nevidím nejakú veľkú perspektívu,“ povedal Dovičovič.

Primátor Jozef Dvonč pripomenul, že mnohé z negatívnych očakávaní sa vôbec nemusia naplniť. Ako príklad uviedol transport hotových výrobkov z továrne Land Rover Jaguar, ktorý nebude smerovaný cez Nitru. „Cez mesto nepôjde ani jeden vlak, všetko pôjde smerom na sever. To je len jeden príklad, takže si nemyslím, že je vhodné hovoriť len o tom, čo je zlé a čo sú zbožné želania. Mnohé opatrenia sme ešte nemuseli vykonať, viaceré prísľuby od štátu, napríklad na zriadenie obvodného oddelenia, tu sú. Ja nemôžem robiť nič iné, len hľadať východisko, ako všetko urobiť čo najlepšie. Čo iné môžeme robiť, máme navrhnúť túto investíciu zastaviť, alebo čo?“ spýtal sa Dvonč.

Zároveň ocenil, že komunikácia s automobilkou sa výrazne zlepšila a dnes je na veľmi dobrej úrovni. „My do roku 2018 dodržíme to, čo sme sľúbili, pokiaľ ide o rozšírenie kapacity materských škôl aj prísľubov vo verejnej doprave. Aj v tomto prípade je však záver taký, že Jaguar si väčšinu hromadnej dopravy, asi 90 percent, bude riešiť vlastnými kapacitami. Čiže nám tam vychádza denne nárast cestujúcich do priemyselnej zóny, do prevádzky automobilky možno nejakých 280 alebo 300 ľudí,“ vysvetlil Dvonč.

Okrem toho pripomenul, že mnohé negatívne vplyvy, napríklad v podobe zhustenia dopravy či ekologických záťaží, sa často automaticky pripisujú podniku Jaguar Land Rover. "Treba si ale uvedomiť, že v strategickom parku je množstvo firiem, ktoré sa na týchto negatívach takisto výraznou mierou podieľajú,“ zdôraznil primátor.