Podľa slov nitrianskeho primátora Jozefa Dvonča mesto eviduje už záujem dvoch spoločností.
Autor TASR
Nitra 15. júna (TASR) – Problémy s parkovaním a nedostatkom parkovacích miest by v Nitre mala riešiť špecializovaná firma. Radnica chce v priebehu leta vypracovať podmienky verejnej obchodnej súťaže, na základe ktorej vyberie dodávateľa parkovacieho systému. Podľa slov nitrianskeho primátora Jozefa Dvonča mesto eviduje už záujem dvoch spoločností. „Majú riešenia, ale my na to, aby sme s nimi mohli hovoriť, musíme pripraviť podmienky verejnej súťaže. Na septembrové rokovanie mestského zastupiteľstva chceme poslancom tieto podmienky predložiť na schválenie, aby sa následne podľa nich mohol vybrať dodávateľ,“ skonštatoval Dvonč.
Nitriansky magistrát hľadá spôsob ako riešiť problémy s nedostatkom parkovacích miest už dlhší čas. Plochy vhodné na odstavenie áut chýbajú predovšetkým na veľkých sídliskách. Vodiči potom parkujú na trávnikoch a chodníkoch, kde obmedzujú chodcov. Podľa analýzy, ktorú vypracoval mestský úrad, dochádza k porušovanie zákona o cestnej premávke najčastejšie práve tam, kde najviac chýbajú parkovacie miesta. „Problém parkovania nie iba znepríjemňuje, ale aj obmedzuje život obyvateľov z toho dôvodu, že v niektorých prípadoch radšej neopúšťajú obydlia autom, lebo vedia, že po návrate späť by nemali kde zaparkovať svoje vozidlo,“ uvádza sa v analýze.
Obyvatelia sídlisk často od mesta požadujú, aby bolo pred ich domami zriadené rezidenčné parkovanie, vďaka ktorému by pred obytnými súbormi nemohli stáť napríklad firemné autá či dodávky. Podľa referátu dopravy na mestskom úrade však aj takéto riešenie naráža práve na nedostatok voľných plôch. „Na jedno parkovacie miesto pripadá štatisticky 1,69 vozidla. Aj v prípade spoplatnenia alebo vydávania parkovacích kariet sa problém nevyrieši, nakoľko počet parkovacích miest je na počet vozidiel malý,“ uvádza sa v analýze. Na úskalia využívania rezidenčných kariet pre obyvateľov sídlisk upozorňuje aj primátor. „Hľadáme riešenie, ale tu každý krok môže vyvolať veľkú búrku nevôle. Môžeme spoplatniť majiteľom ich druhé auto, alebo zakážeme parkovať vozidlám s váhou nad 3,5 tony, ale nie je to také jednoduché. Pri výstavbe činžiakov bolo plánované jedno parkovacie miesto na jednu rodinu a dnes tam máme tri, štyri. A v mnohých tých bytoch sú aj podnikateľské subjekty. S tým sa pôvodne vôbec nepočítalo, že tu bude nejaký rozvoj podnikania a bude sa to podnikanie robiť napríklad aj v bytoch,“ pripomína Dvonč.
Radnica sa momentálne snaží hľadať aspoň krátkodobé riešenia, ktoré spočívajú v zjednosmerňovaní ulíc, na ktorých sa vytvárajú nové parkovacie miesta. Hľadajú sa vhodné plochy na budovanie parkovísk na sídliskách, mesto plánuje pokračovať v odstraňovaní vrakov a nepojazdných áut a sprísniť vydávanie parkovacích kariet. Dlhodobejšie riešenia parkovania v Nitre by však podľa Dvonča mala priniesť práve špecializovaná firma, ktorá vyhrá verejnú obchodnú súťaž.
Nitriansky magistrát hľadá spôsob ako riešiť problémy s nedostatkom parkovacích miest už dlhší čas. Plochy vhodné na odstavenie áut chýbajú predovšetkým na veľkých sídliskách. Vodiči potom parkujú na trávnikoch a chodníkoch, kde obmedzujú chodcov. Podľa analýzy, ktorú vypracoval mestský úrad, dochádza k porušovanie zákona o cestnej premávke najčastejšie práve tam, kde najviac chýbajú parkovacie miesta. „Problém parkovania nie iba znepríjemňuje, ale aj obmedzuje život obyvateľov z toho dôvodu, že v niektorých prípadoch radšej neopúšťajú obydlia autom, lebo vedia, že po návrate späť by nemali kde zaparkovať svoje vozidlo,“ uvádza sa v analýze.
Obyvatelia sídlisk často od mesta požadujú, aby bolo pred ich domami zriadené rezidenčné parkovanie, vďaka ktorému by pred obytnými súbormi nemohli stáť napríklad firemné autá či dodávky. Podľa referátu dopravy na mestskom úrade však aj takéto riešenie naráža práve na nedostatok voľných plôch. „Na jedno parkovacie miesto pripadá štatisticky 1,69 vozidla. Aj v prípade spoplatnenia alebo vydávania parkovacích kariet sa problém nevyrieši, nakoľko počet parkovacích miest je na počet vozidiel malý,“ uvádza sa v analýze. Na úskalia využívania rezidenčných kariet pre obyvateľov sídlisk upozorňuje aj primátor. „Hľadáme riešenie, ale tu každý krok môže vyvolať veľkú búrku nevôle. Môžeme spoplatniť majiteľom ich druhé auto, alebo zakážeme parkovať vozidlám s váhou nad 3,5 tony, ale nie je to také jednoduché. Pri výstavbe činžiakov bolo plánované jedno parkovacie miesto na jednu rodinu a dnes tam máme tri, štyri. A v mnohých tých bytoch sú aj podnikateľské subjekty. S tým sa pôvodne vôbec nepočítalo, že tu bude nejaký rozvoj podnikania a bude sa to podnikanie robiť napríklad aj v bytoch,“ pripomína Dvonč.
Radnica sa momentálne snaží hľadať aspoň krátkodobé riešenia, ktoré spočívajú v zjednosmerňovaní ulíc, na ktorých sa vytvárajú nové parkovacie miesta. Hľadajú sa vhodné plochy na budovanie parkovísk na sídliskách, mesto plánuje pokračovať v odstraňovaní vrakov a nepojazdných áut a sprísniť vydávanie parkovacích kariet. Dlhodobejšie riešenia parkovania v Nitre by však podľa Dvonča mala priniesť práve špecializovaná firma, ktorá vyhrá verejnú obchodnú súťaž.